Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

eForum ser knasigt ut i IE 5 för Mac


CyberPet

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har nyss laddat hem nya Internet Explorer 5 för Mac och tänkte jag skulle ta en tur runt mina vanliga vattenhål på webben för att se hur den funkade. Döm om min förvåning när jag kommer till IDGs eForum och ser att det ser helkonstigt ut. Den vänstra spalten med kategorierna med mera ser ok ut, men själva förstasidan med de små fyrkanterna (och ikonerna) med välkomsttexten har "ballat" ur... tabellen med fyrkanterna ligger helt i högerkant som om cellen med välkomsttexten har gjort att fyrkanterna hoppat in brev.

 

Äh, det är lättare med en skärmdump, kolla på: http://www.bazazz.com/ie5.gif

 

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm, jag har påpekat riskerna för Jani m.fl. Om man väljer att anpassa sidorna för specifika webläsare / OS (IE / Windows i IDGs fall) i stället för att följa den standard som finns så får man räkna med att något inte fungerar i nästa version av någon webläsare. Men IDG har tydligen gott om pengar, så de väljer medvetet denna väg ändå.

 

Nu fixar de kanske dessa fel. När nästa version av NN kommer finns där fler fel att fixa. Och så vidare. I stället för att göra allting rätt från början.

 

När det gäller sidan du nämner räknade jag till 174 fel i en validator!! Helt otroligt!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Hoppsan - ser ut som det är fel på en tabell eller något i den stilen. Ska fixa det under dagen - frö det är väl bara den sidan som det blir så där på?

 

mvh

Jani

plus.idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16.34 fortfarande likadant på förstasidan i IE 5 för Mac.

 

Övriga sidor ser OK ut, fast gigantisk text i själva inläggen jämfört med i Netscape och själva forum-menyerna och övriga texter i plus.

 

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Du har inte lust att ta en dump och skicka till mig?! För på vår mac så är det bara ie 4.5 just nu och på den ser det juste ut.

 

/Jani

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och så kan du ju förklara för era utvecklare att procenttecken visst är giltiga tecken i en URL (angående behandlingen av min URL i det förra inlägget). ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

URL-filtret bryter redan vid # vilket ställer till redan när vi ska länka internt i eforum (när man länkar till inlägg). Så det ska fixas.

 

Så till felet på kategori-sidan. Jag lyckas inte få några valideringsfel... men skulle vilja se dem... Ska finkamma sidan under kvällen för att hitta boven. Låter det OK?

 

mvh

Jani Andersson

plus.idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyckas inte få några valideringsfel ...

 

Följer du länken jag postade (du få klistra in den i adressfältet manuellt) så får du 174 st som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Ok, nu ska sidan se "normal" ut - det var ett fel på ett tabellhuvud som ställde till det.

 

mvh

Jani

eforum.idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det var en intressant sida du "länkade" till - den visar (vad jag förstår) fortfarande på massor med fel.

 

Tack för tipset om valideringstjänsten!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Ja, den var intressant och den kan/bör man köra sina sidor genom ibland tycker jag.

 

 

mvh

Jani Andersson

eforum.idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...