Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Newbiefråga" Får massa loggar i konsol


Wildone

Rekommendera Poster

Bakgrund:

Jag installerade en ren debian - installerade sedan rp-ppoe och dhcpd.

 

Uppkopplingen lyckas kanon, nätverket och internetdelning fungerar kanon MEN

jag får en massa:

Packet log: input DENY ppp0 bla bla bla

i konsolen, jag gissar detta har med ipmasq att göra men hur får jag bort det?

 

Som sagt, inte direkt hemma på Linux men tänkte bli..steg ett: fråga mycket ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patrik Hermansson

Om steg 1 är att fråga mycket så är steg 0 att läsa mycket. Finns otroligt mycket info om Linux på nätet, orkar man tex läsa all info på tldp.org kan man en hel del.

För att återgå till din fråga: är det verkligen ipmasq du kör? I så fall borde du byta till Iptables innan du gör något annat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

default installationen av debian installeras med linux 2.2.20+ tror jag...och i den finns inte iptables, och det finns inga egentliga skäl för att byta till en nyare kernel om man inte har behov av något som inte stöds i de äldre...

 

visst iptables är nyare och smidigare att arbeta med när man vant sig vid det, men absolut inget krav om allt han vill göra med datorn går bra.

 

Att han får INPUT DENY ppp0 beror väl på att han har en DENY policy på allt som går in på ppp0 utifrån internet vilket verkar som en rimlig inställning enligt mig.

 

varför han få upp det i konsollen kan jag inte svara på, men det är förmodligen en inställning vad som ska göras när paket loggas via ipchains.

 

har haft liknande konsollmeddelanden i iptables konfigurationer, så det hjälper troligen inte så mycket att byta till det heller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...