Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Acer Ferrari 3000LMi


Petsk_

Rekommendera Poster

Hej!

 

Kan nån hjälpa mej med dom här frågorna så vore jag mycket tacksam?!

 

Den bärbara datorn Acer Ferrari 3000LMi har ju naturligvis ett inbyggt AC'97 ljudkort, och en 3,5 mm utgång så att man kan koppla till externa högtalare, eller så att man kan dra ljudet genom en förstärkare. Frågan som jag har om den saken är..

 

1. Duger ljudkortet till att lyssna på musik (ex. mp3:or) och till spel? Eller ska man behöva köpa ett externt sådant?

 

2. Videominnet är ju på smått fantastiska 128 mb, så är det möjligt att spela dom senste spelen i hög upplösning, eller är det inget att rekommendera?

 

3. Sen så kan man ju få ut bilden till en extern skärm via VGA porten, någon DVI kontakt finns väl inte, eller gör det? Finns det nån bärbar som har DVI utgång? Är det någon större kvalitetsskillnad på VGA och den digitala DVI kontakten?

 

 

Datorn som jag har nu har följande specifikationer:

 

XP 2100+ / 256 mb 266 mhz / 80+80 gb seagate barracuda IV 7200 (körs i RAID 0) / Geforce Ti4400 128 mb / SB Audigy Player / Nec FE991SB 19"

 

4. På vilka punkter tror ni att Acer Ferrari 3000LMi är snabbare? Eller kan nån uppskatta på ett ungefär hur mycket snabbare den bärbara datorn är gämfört med min stationära dator?

 

 

Tusen tack för eventuell hjälp :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Duger ljudkortet till att lyssna på musik (ex. mp3:or) och till spel? Eller ska man behöva köpa ett externt sådant?

Ja varför skulle det inte duga till det?

 

2. Videominnet är ju på smått fantastiska 128 mb, så är det möjligt att spela dom senste spelen i hög upplösning, eller är det inget att rekommendera?

Jag har för mig att det sitter ett radeon 9200 vilket är ett helt okey grafikkort men absolut inte något värstingkort. Men du klarar givetvis spela de flesta dagliga spel.

 

3. Sen så kan man ju få ut bilden till en extern skärm via VGA porten, någon DVI kontakt finns väl inte, eller gör det? Finns det nån bärbar som har DVI utgång? Är det någon större kvalitetsskillnad på VGA och den digitala DVI kontakten?

Klart det är skillnad på DVI och VGA eftersom DVI gör en mer exakt överföring till skärmen. Men hur stor skillnaden varierar nog mellan fall till fall. (typ av skärm etc)

 

4. På vilka punkter tror ni att Acer Ferrari 3000LMi är snabbare? Eller kan nån uppskatta på ett ungefär hur mycket snabbare den bärbara datorn är gämfört med min stationära dator?

Svårt att svara på men de tester jag läst så har Ferraridatorn fått höga poäng. En jämnförele med din är svårare att svara på... Kolla dock pixlarna på skärmen för det är tydligen många som fått datorer levererade med "döda" pixlar...

 

/OZn

_________________________________________________

ROM-MINNE - Kräkningar efter första skolfesten

[inlägget ändrat 2004-03-14 21:09:23 av OZn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okay, tack för hjälpen!

 

Men men, hmm.. tycker att jag har läst att dom där AC'97 ljudkorten e ganska värdelösa, eller har ja helt fel?

 

Tänkte jag ge den gammla stationära åt en vän och använda Ferrarin som stationär. Så jag måste säkerligen köpa bl.a. en extern TFT skärm.. då lönar det sig alltså inte att köpa nån dyrare skärm, utan en TFT skärm i typ 4000 kr klassen, el!?!??

 

Hur snabbt snurrar den inbyggda HDD:n i Ferrarin, nån som vet, jag har inte hittat nån fakta om det?! :(

 

Det där med pixlarna stämmer inte riktigt, tror jag iaf! Jag har för mej att Acer godkänner att endast 3 pixlar får vara "döda", medan andra tillverkare kan godkänna att deras skärmar har mycket högre antal "döda" pixlar, ända upp mot 10 st. (jag svär inte på detta, då jag inte e helt säker)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men men, hmm.. tycker att jag har läst att dom där AC'97 ljudkorten e ganska värdelösa, eller har ja helt fel?

Det beror ju helt på hur kräsen man är. Själv kör jag med SoundBlaster 16 ;) (Ja, det är sant)

 

Tänkte jag ge den gammla stationära åt en vän och använda Ferrarin som stationär. Så jag måste säkerligen köpa bl.a. en extern TFT skärm.. då lönar det sig alltså inte att köpa nån dyrare skärm, utan en TFT skärm i typ 4000 kr klassen, el!?!??

Det beror ju inte bara på signalen. Kvaliteten på skärmen anser jag vara det viktigaste.

 

Hur snabbt snurrar den inbyggda HDD:n i Ferrarin, nån som vet, jag har inte hittat nån fakta om det?! :(

Men nästan 100% säkerhet kan jag säga 7200 Rpm.

 

Det där med pixlarna stämmer inte riktigt, tror jag iaf! Jag har för mej att Acer godkänner att endast 3 pixlar får vara "döda", medan andra tillverkare kan godkänna att deras skärmar har mycket högre antal "döda" pixlar, ända upp mot 10 st. (jag svär inte på detta, då jag inte e helt säker)

Det stämmer nog men det beror nog mycket på återförsäljaren. Det enklaste är ju att snoka efter "döda" pixlar innan du kastar upp slantarna (om du inte köper via nätet förstås)

 

/OZn

_________________________________________________

ROM-MINNE - Kräkningar efter första skolfesten

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför kan dom inte ha fullständiga specifikationer på sin hemsida? http://www.acercomputer.se/acereuro/page9.do?dau34.oid=3890&UserCtxParam=0&GroupCtxParam=0&dctx1=15&ctx1=SE&crc=1641757140

 

Konstigt som bara den! Där står det bara:

60GB ATA-100 hårddisk

(angående hårdskivan)

 

Kan man köra "trådlöst adsl" genom 802.11g?

 

Edit: Alltså man bara behöver bara köpa till en router med stöd för trådlöst 802.11g nätverk, och slipper då att ha i nåt pc-card stoppat i datorn, el!?

 

[inlägget ändrat 2004-03-14 22:30:18 av Petsk_]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man köra "trådlöst adsl" genom 802.11g?

Ja, du behöver inget extra PCMCIA om du menar det...

 

Konstigt som bara den! Där står det bara:

60GB ATA-100 hårddisk

(angående hårdskivan)

Ursäkta att jag ljög. Blev chockad själv när jag såg att det bara är 4200rpm?!

Hittade en mer utförligare specifikation här:

http://www.acerferrari.com

 

/OZn

_________________________________________________

ROM-MINNE - Kräkningar efter första skolfesten

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, ingen fara! :)

 

Hur fasen kan dom sätta dit en 4200 rpm? Det är ju nästan som att förstöra halva datorn :(

 

Man kan väl inte heller köra Operativsystemet från en extern hårdskiva, en Laice eller motsvarande genom FW/USB!?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur fasen kan dom sätta dit en 4200 rpm? Det är ju nästan som att förstöra halva datorn :(

Det behöver inte vara en katastrof eftersom man ofta tar extra mycket hänsyn till värmeutveckling och hur batterikrävande disken är i en bärbar. Rent av kan söktiden vara lägre på en 4200 än exempelvis en 5400.

 

Man kan väl inte heller köra Operativsystemet från en extern hårdskiva, en Laice eller motsvarande genom FW/USB!?

Det beror på om BIOS har USB Boot som alternativ. Finns det inte så kanske det släpps nyare versioner så det behöver ju inte vara kört. Skicka ett mail och fråga.

 

/OZn

_________________________________________________

ROM-MINNE - Kräkningar efter första skolfesten

[inlägget ändrat 2004-03-14 23:17:51 av OZn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, i och för sej blir den säkert varmare av en snabbare HDD, men varför då sätta dit en XP processor ist för en Pentuim M? Ganska konstigt tycker jag!

 

Jag har även läst på flera ställen på nätet att den blir mycket varm snabbt :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...