Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Word - ångra spara med nytt innehåll?


Pixen

Rekommendera Poster

Sitter med ett mycket angeläget problem och behöver hjälp! Flickvännen har öppnat ett Word-dokument med 30 sidor text, sedan manuellt raderat texten och börjat skriva ny text, sedan bara klickat på Spara-knappen!!

 

Om bara det vore så väl att filen var RADERAD, då finns det massor med program att ladder ner som fixar det på nolltid, t.o.m. om papperskorgen tömts efteråt.

 

Går det på något vis att återfå tidigare sparad version av Word-filen? Säkerhetskopiering har ej gjorts.

 

Om detta ej går, finns det program där man manuellt kan söka igenom hårddisken för att försöka hitta så mycket text som möjligt den vägen?

 

TACKSAM FÖR SVAR! 2 BIOBILJETTER TILL DEN SOM HJÄLPER MIG MED DETTA SKICKAS.

 

mvh

 

Mattias Karlsson

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderator påpekar att korspostningar inte vare sig är tillåtna eller uppskattade inom detta forum.

 

Till frågan, så gott jag kan svar på den.

 

Du har nog ett allvarligt problem på nacken. Om ingen säkerhetskopia finns av filen och om Word startats om är nog chansen att återse de 30-sidorna text små.

Om Word ej startats om och filen är öppen kan det eventuellt gå att ångra tillräckligt långt tillbaka.

 

Som redan påpekats, men lite tur kan Word ha "glömt" att radera någon temp-fil, men skulle inte tro det. Normalt sett har Word sina backuper i samma bibliotek som originalfilen, om Word fortfarande har filen öppen - ta en kopia av denna säkerhetskopia omgående!

 

Om filen är sparad har hela, eller kanske del, av det tidigare allokerade utrymmet för filen skrivits över och det går inte via någon (enkel) dataräddning att återfå det som tidigare skrivits till disken.

 

Tyvärr kan jag inte ge något klarara svar.Har du stängt Word är chansen minimal. om Word fortfarande har filen öppen finns en liten liten chans att det går att rädda ditt arbeta.

 

Har du kanske ivartfall skrivit ut dina 30-sidor?

 

 

/T

*undrar vad jag skulle tänka om flickvännen om....*

 

 

[inlägget ändrat 2004-03-14 15:10:56 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall prova detta program så fort jag är hemma vid den datorn igen. Läste om det via din länk och det verkar bättre än de tidigare programmen jag provat. Den aktuella datorn använder dock Win98 första utgåvan, så det kanske inte fungerar ändå. Någon utskrift av de 30 sidorna har jag tyvärr inte gjort (som Monshi undrade). Detta "fel" känns på ett vis osannolikt och beror givetvis på flickvännens totala avsaknad av datorvana.

 

Men återigen, rent fysiskt borde det gå att rädda info som finns på disken men "utanför" Word-filen. Varje gång jag startar datorn och installerar nya program som skall försöka hitta resterna av filen är det klart att risken är att mer och mer blir överskrivet.

 

Har dock hört att det inte är omöjligt att få fram information ens om den är överskriven men sådana program är kanske inte tillgängliga för oss vanliga användare?

 

Innehållet i filen är av stor vikt för mig. Att skriva om sidorna hade jag gladeligen gjort om jag hade kunnat men jag kommer inte ihåg detaljerna.

 

Skall som sagt prova din länk JAONHA, fungerar det får du gå på bio med vän.

 

Vill gärna ha fler svar/kommentarer om någon vet något program för just Win98.

 

mvh

Mattias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gick inte att installera docregen, eftersom datorn kör Win98.

 

Vet någon om det finns liknande program för Win98?

 

Går det att uppgradera operativsystemet och sedan köra installationen, eller är risken då stor att uppgraderingen "skriver över" informationen som jag letar efter?

 

Tacksam för synpunkter!

 

/Mattias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver med stor sannolikhet över utrymmet om du skriver stora datamängder till den aktuella hårddisken/partitionen.

 

Ta ur din hårddisk ur datorn och installera den som slav i en dator med rätt version av Windows och testa verktyget där.

 

Jag hoppas verkligen att du lyckas.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det får nog bli något sådant om det skall finnas en chans. Min datorkunskap är dock begänsad på hårdvarusidan. Jag har en bärbar dator med WinXP och skulle kunna prova installera programmet på den.

 

Hur installerar jag den aktuella hårddisken som "slav" till den bärbara datorn? Kan jag koppla ihop datorerna eller måste jag öppna upp datorn med Win98 och ta ut hårddisken?

 

/Mattias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är besvärligare att installera en disk på en bärbar, om det är en hårddisk för en stationär dator är det även troligt att kontakterna ej stämmer. På den bärbara matas hårddisken med ström via datakabel.

 

Har du inte tillgång till en stationär datorn med WinXP? Mycket enklare!

 

Om du har det kan du gå tillväga på detta vis:

Ta ur din hårddisk.

Öppna den andra datorn och lokalisera den IDE-kabel som hårddisken där INTE sitter på, troligen sitter eventuell CD eller DVD på denna kabel. Koppla från dessa och anslut din hårddisk samt ge den ström.

(Varför koppla bort andra enheterna? Jo för att slippa eventuella problem med Master/Slave inställningar)

Starta upp datorn, eventuellt måste du besöka BIOS och hitta nya diskar.

Nu bör din hårddisk hittas av Windows och du kan testa rädda dina data.

 

Lycka till!

(jag har utgått från att det är en staionär dator som hårddisken finns på idag)

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...