Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ny dator med problem


christopherlangås

Rekommendera Poster

christopherlangås

jag köpte ny dator när jag ska lägga in xp svarar den med hittar inte hårdisken jag har kollat att kablar sitter i

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Alla inställningar vad gäller hårddisken i BIOS är rätt?

Hårddisken hittas där, menar jag.

 

Annars lägger du om bootordningen i BIOS så att du bootar från CD:n. Det har du gjort, förstår jag.

 

Är hårddisken tom så borde beskedet då bli att inget operativsystem hittas eller något liknande.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är det som är skumt att jag hittar hårddisken i BIOS och allting jag bootar från c: för det är där jag har OS och när jag koppla ur hd:n och sedan in den igen så hitta datorn den direkt i BIOS och OS men när man skall gå in på den kommer bara rutan upp. Virus vett i F*an om det är för jag menar jag har tre Hd:s och om det varit det så hade nog c: också kraschat. Att dom skulle vara trasiga är också de skumt för odsen är små att två Hd:s kraschar samtidigt. Skrev från början att jag bara hade en för den andra var utlånad för att se om det kunde fungera någon annan dator. Skumt är det iallafall aldig stött på något liknande ????????

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Det är det som är skumt att jag hittar hårddisken i BIOS och allting jag bootar från c: för det är där jag har OS och när jag koppla ur hd:n och sedan in den igen så hitta datorn den direkt i BIOS och OS men när man skall gå in på den kommer bara rutan upp.

 

Låter nästan som om det är glappkontakt.

Tryck in den ordentligt - IDE-kabeln alltså.

 

Prova annars en annan IDE-kabel om du har en sådan liggande.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

[inlägget ändrat 2004-03-13 22:14:08 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

christopherlangås

datorn är ny, utan operativ system. så vi provade att lägga in xp home edition. och fick svaret:

"hårddisken kan inte hittas"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du byggt den själv ???? Annars måste det väl vara garanti på den...

 

Jag byggde min själv kollade bara boot ordningen i bios som Stefan skriver.Xp frågade om jag ville partionera sen installera hur enkelt som helst."När det funkar"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

christopherlangås

nä den va ihopbyggd. en datahade byggt ihop själv med mus som JME tangentbord högtalarae...allting utom operativ system och skärm. jag använder också min gamla recovery skiva som jag fick till min gamla fujitsu siemens, och på den står det att den endast får distributeras med en fujitsu siemens data. tror du det kan ha något med det att göra? så att jag måste köpa en ny xp skiva?

 

sen så har jag ingen erfarenhet av BIOS, har aldrig behövt gå in där. men om man ska ändra något där, vad skulle de isåfall vara?

 

kan det annars vara så att datan helt ekelt är typ sönder?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
jag använder också min gamla recovery skiva som jag fick till min gamla fujitsu siemens, och på den står det att den endast får distributeras med en fujitsu siemens data. tror du det kan ha något med det att göra?

 

Tror inte att en recoeryskiva från en märkesdator är någon höjdare att använda på andra datorer än den datorn som skivan är tänkt för.

 

Om jag vore dig skulle jag köpa en riktig XP-skvia. Alltså en fullversion av XP.

 

sen så har jag ingen erfarenhet av BIOS, har aldrig behövt gå in där. men om man ska ändra något där, vad skulle de isåfall vara?

 

Du ska leta upp Boot i BIOS.

Ändra där så att din CD-spelare står först i sekvensen.

 

Spara inställningarna och gå ur BIOS.

 

Glöm inte att stoppa in CD:n innan, förstås. Datorn startar om direkt och startar då på CD:n istället för hårddisken.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

christopherlangås

ursäkta en yngling men kan en ide kabel ha olika format o storlek det jag menar är den jag har är förhållande vis smal jämfört med en annan som sitter i en äldre dator som jag jämför med typ 20% av den

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
christopherlangås skrev:

ursäkta en yngling men kan en ide kabel ha olika format o storlek det jag menar är den jag har är förhållande vis smal jämfört med en annan som sitter i en äldre dator som jag jämför med typ 20% av den

 

Den enda kabeln som är mindre är i så fall floppykabeln, och den är också fnurrad i ena ändan. Omöjligt att förväxla med IDE-kablarna du använder till hårddiskar och CD-romspelare.

 

Skillnaden är annars ATA-66, 100 och 133 på IDE-kablarna till hårddiskar och CD-romspelare. På nyare hårddiskar är ATA 133 att rekommendera. Större datatransport som är en fördel för prestandan.

 

Skiljer också en del på antalet stift.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

christopherlangås

hej tack för dina svar !!

på ide kabeln står det SATA på hd,n står det ATA

kontakten är av usb storlek i bägge ändar

och den kabeln skiljer sig från floppy och cd kabeln

helt o hållet

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

på ide kabeln står det SATA på hd,n

Ser ut som att du har en SATA-disk. Och då får man meddelandet att ingen hårddisk hittas, såvida man inte tryckt F6 precis i början då Windows ska installeras. Står längst ner på skärmen när man ska trycka F6. Det är för att Windows betraktar SATA som en SCSI-enhet och har inga drivrutiner för detta, utan man ska vara beredd med disketten med drivrutiner för SATA-disken, strax efter man tryckt F6 för att installera dessa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

christopherlangås

asså vad är det för diskett med drivrutiner för SATA? liksom vi fick ingen diskett med datorn..vi fick bara:

1 skiva för moderkortet

1 skiva för grafikkortet

1 skiva för musen och tangentbordet

 

för får man en sån diskett?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
christopherlangås skrev:

på ide kabeln står det SATA på hd,n står det ATA

kontakten är av usb storlek i bägge ändar

och den kabeln skiljer sig från floppy och cd kabeln

helt o hållet

 

Aha, framgick inte av dina första inlägg.

 

1 skiva för moderkortet

 

Finns inte drivrutiner för SATA på den CD:n?

 

Borde finnas tycker jag om SATA är inbyggt på moderkortet.

 

Tja, intressant att veta för egen del. Jag har själv SATA inbyggt på mitt moderkort.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

[inlägget ändrat 2004-03-14 14:06:26 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

asså vad är det för diskett med drivrutiner för SATA?

Vad är det för hårddisk/moderkort du har? Om du inte fick några drivrutiner för SATA, kan man alltid hämta från kontrollerkortstillverkaren. Är det ett moderkort med stöd för SATA, så ska moderkortstillverkaren tillhandahålla sådana drivrutiner. Är det ett PCI kontrollerkortet hämtar man från kontrollerkortets tillverkare. Det sistnämnda har jag gjort, för att få senaste drivrutinerna direkt vid nyinstallation av XP.

 

Alternativt kan det vara så att du behöver aktivera stöd för SATA-disk i BIOS eller ändra en bygel på moderkortet för att få SATA-stöd. Olika moderkortstillverkare använder sig av dessa varianter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

christopherlangås

hej och tack för infot.

Har precis haft en tekniker här o han konstatera

att hd,n har kontakt med dos .Den formatera o partionera

men xpn startar inte upp när man lägger in cdn

antingen behöver man nyare version av xp eller drivrutiner.

Varför får man inte det med när man köper ny dator

som kräver det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte installationen kör igång med XP-skivan, kan man använda startdisketter (6 st), som finns att hämta från Microsoft. För svenskt XP home, pro, SP1, SP1a:

 

http://www.microsoft.com/downloads/results.aspx?productID=4C937A02-BAE0-4317-A1A9-0C56CD979D05&freetext=installationsdisketter&DisplayEnglishAlso=on&DisplayLang=sv

 

Och för engelskt system och dito varianter:

 

http://www.microsoft.com/downloads/results.aspx?productID=4C937A02-BAE0-4317-A1A9-0C56CD979D05&freetext=setup+boot+disks&DisplayLang=en

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

christopherlangås

ockej nu har jag prövat det med men acknej

dat resulterade i blå skärm med text typ...

hittar ej hd,n jag måste ha tag i driv rutiner för sats hd,n vart kan jag vända mig ???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
jag måste ha tag i driv rutiner för sats hd,n vart kan jag vända mig ???

 

Vad har du för moderkort?

 

Ta reda på det så kan du hämta hem drivrutiner för SATA från tillverkarens hemsida, och då lär säkert dina problem lösa sig.

 

Har du istället ett kontrollerkort för SATA som Maratonmannen, så får du istället hämta hem drivrutiner från kontrollerkortstillverkarens hemsida.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan S Stenström

Du kan installera OS:et på en annan hårddisk den dagen när HDD:n ger upp. Jag bytte HDD på den gamla Compaqen med förinstallerat recoverskiva. Det var jag. Vågar inte garantera något. Du kan partitionera med en Dos-diskett, men då blir det inte rätt för XP, så då vill det att du skall partitionera med det. Har du SATA skall du sätta i SATAdrivrutinerna det första du gör.Det är tråkigt om det blir en krasch och alla mp3:or och filmer och skolarbeten och jobbansökninger går åt skogen. Katastrof. Ha partitionerat.

 

 

mvh johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...