Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför snacka om Windows 98?


Fredrik Agrén

Rekommendera Poster

Fredrik Agrén

Varför finns det här forumet? Jo, av den enkla anledningen att alla har en åsikt om Microsofts produkter - och framför allt deras operativsystem.

 

Så välkommen att debattera, ifrågasätta eller berömma Windows 98 - oavsett om du hunnit installera det själv - eller bara vill kontrollera skumma rykten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jahapp!

 

Då börjar jag med att ifrågasätta Windows 98as existens.

 

Vad ska man med ett OS till som är segare än 95, NT4 och NT5 till, som ändå inte har någonting mer att bjuda?

 

OBS. Buggar är inte features, det ÄR buggar.

:)

 

/Z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USB är tänkt att användas till externa tillbehör, skrivare, scanner, cd-brännare, hörgtalare mm mm.

SCSI är också gjort för externa enheter men även för interna.

Jag tror inte att USB kan hantera interna hårddiskar tex men är inte helt säker.

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ville bara säga att W98 är mycket stabilare

än 95:an, och skulle ett program kracha på

W98 så kan man oftast fortsätta medans man på skit-95:an (Ursäkta) har tre alternativ.

1. Reset

2. Ctrl,alt,del

3. Power off/on

och hoppas.............

 

Mvh Frank

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Roger Lindholm

Men om du vill ha en riktigt billig W98 kan man ju alltid installera IE4 med active desktop på en W95. Det blir nästan samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såna här diskussioner kan hålla på i en oändlighet....Det beror ju helt på hur ens egen dator ser ut hemma. Det kan fungera flytande för vissa medans det inte funkar alls för andra.

 

Vad beträffande reklamen så vet jag inte riktigt om jag kan hålla med. Jag tycker nog det var en hel del reklam när 95:an kom. (Vi hörde till och med om det i skolan.)

Jag tror inte att anledningen till reklamen för 98:an nu, är att folk blivit mer negativa till Microsoft. Det är bara det att steget från 3.1 till 95 var självklart. Det var ett mycket viktigare och större steg än från 95 till 98. Microsoft var väl helt enklet oroliga att man inte skulle få nåt sålt.

Trots Microsoft oro så säljer ju 98:an otroligt bra. Bättre än vad man trott innan.

 

PS. Den största skillnaden mellan 98 och NT är inte alls att det är mindre risk att man måste starta om datorn om ett program hänger sig.

Det var (ursäkta mig) det dummaste jag hört. (Det finns ju massor av skillnader)

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo. Jag tycker också det här säger en hel del. T.ex att om man har en jättehäftig dator så ska man _ absolut_ inte testa några nya program. Bara köra gammla traggliga, buggiga och dåligt genomtänkta Microsoft program.

Själv förstår jag inte hur man kan resonera som du! Du verkar ju tro att det inte är något fel på Windows!? Nä, tro f*n det om man inte använder det till något som belastar det. Men ska inte ett operativsystem klara av att hantera dåligt skrivna program?? Joo! Det ska snabbt och enkelt "döda" programmet och rensa ut minnesutrymmet som det använde och sen ska det var klart. Inte ska ett litet program kunnna dra med sig hela operativsystemet ner i graven?!

Microsoft vill ha världsherravälde, och det kommer de att uppnå genom att säga att "Det är inget fel på våra produkter, det är andra, dåligt skrivna shareware/freeware (vad har ni emot shareware/freeware?? några av de bästa programmen till Windows är sw/fw) program som krachar era system". Rent skitsnack. Windows har fler buggar än det finns hål i en schweizerost.

Har du försökt programmera i Windows95/98 någon gång? Jag menar inte i Visual Basic eller Visual J++, utan på lite lägre nivå, dvs ASM eller C/C++? Gör det inte! Det är ett frukansvärt bekymmer att komma runt alla MS buggar. Program som vanligtvis skulle fungerat på vilket annat system som helst kan krascha i Windows på 2 sekunder.

Har du någonsin använt Word eller Excel!? Sparat en fil kanske och lagt märke till att "Ojsan! Den blev visst 30MB stor", tagit med dig filen till en god vän, laddat in det i hans word, och sparat den igen. Nämen! Den blev ju bara 15MB stor den här gången. Vad tror du låg i de extra 15MB som "mystiskt" försvann!? Jo, när Word/Excel ska spara en fil, så gör det en mer eller mindre rå minnesdump och drar med sig allt som ligger i dess väg ned i filen. Där kan hamna allt från ditt windows registreringskod till ditt kompletta internetkonto. Kul va?!

 

Så kom inte och påstå att Windows är bra. Visst, det fungerar sålänge datorn bara står stilla (helst avstängd), men annars är det fullkommligt värdelöst.

 

/Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Mikael Konradson

Tre anledningar för att andvända Win98 framför linux!

 

1. Det är lättare att installera!

 

2. Större utbud av program.

 

3. Fler som kan hjälpa dig om du skulle behöva det. (det kan ju krångla)

 

visserligen krånglar inte Linux lika ofta så det här inlägget blev lite paradoxalt!

 

 

Vem vill inte se Bill Gates göra bort sig, trots att jag är en Microsoft fan, och kommer att uppgradera till nästa (W2K).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...