Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inget visas på skärmen (bygger ihop ny dator)


-Ba`alzamon-

Rekommendera Poster

-Ba`alzamon-

Såhär ligger det till, jag har köpt alla delar som behövs till en ny dator och börjat att sätta ihop dem (aldrig gjort detta förut och är inte särskilt bra på det heller). Iaf satt dit moderkortet, processorn, minnet och grafikkortet vilket borde räcka för att BIOS ska komma upp? Alla fläktar snurrar (processorfläkt, graffekortsfläkt etc) och moderkortet lyser med grön lampa, MEN till själva problemet då inget kommer upp på skärmen, den blinkar bara (vänteläge).

 

Känns som jag kört fast lite nu, ingen direkt aning om hur jag ska felsöka problemet, borde förmodligen ha med grafikkortet att göra? Men kan likaväl vara vilken del som helst som felar.

 

Tips på vad jag ska göra? Vad brukar vara det vanligaste felet? är 90% på att alla sladdar sitter som de ska :) Ska väl bara vara att sätta fast graffekortet (radeon 9800 pro) på sin plats, klicka upp spaken och sätta i en strömsladd i det?

 

Ända jag är ganska osäker på är om jag kopplat "front panel switches & indications headers" rätt, e ganska knepigt :) Moderkortet ska väl göra "beep" ljud om man satt i speakern rätt och något e fel? Jag här iaf inga "beep" :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar i nästan alla fall bero på kortis eller felmontering, montera ner datorn (plocka ur moderkortet) och montera ihop den igen - noga.

 

När du gör det, montera endast dit det som behövs för att du ska få liv i burken: moderkort, nätagg, processor å kylning, minnen samt grafikkort.

 

När den väl startar kan du montera in resten såsom diskar och cd-enheter, andra instickskort å resten av "front panel"-sladdarna.

 

-- -

.Wey - Go da! Sing a song!

-- -

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Ba`alzamon-

Ok tack ska försöka med det, vilka front panel sladdar ska jag koppla in först da, enbart den till powerknappen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

läs manualen till moderkortet ett par gånger

 

se till att allt sitter rätt

 

kolla en gång till sen ska det funka

 

power-led o reset ska räcka

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har moderkortet inbyggt grafikkort, behöver det kanske stängas av i bios. Vad är det för komponenter du har köpt, mest med tanke på moderkortet. Hur "kraftigt" nätag.. har du. Om P4 inte glömt den extra strömsladden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Ba`alzamon-

Inget inbyggt graffekort nej, angående nätagg: "Ja, 360W (AMD&P4 OK)"

 

dessa komponenter är de jag köpt:

 

http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=P4S478N8-306R processor, p4 3 ghz 800 mhz.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=CGA-P988TVD graffekort Radeon 9800 pro 128 mb

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=512DDRK433 minne 2x256 ddr. http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASP4C800 moderkortet

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=CHIDA01BDBL-300 chassit

 

Well well imorn ska jag testa o montera ner allt o göra om det :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att det är fel på en minnesmodul, testa var för sig. Prova kortet i en annan dator om du kan.

Knepigt sådant här, man har ju oftast inte en uppsjö av komponenter eller datorer att testa mellan.

Hadde ett liknande fel för ett par år sedan som antagligen var nätaggregatet, felet kom och gick i ett par veckor, slutade med ett förstört nätagg.., mobo, grafikkort, cd-rw och dvd-spelare + en kompis nätdel när vi testade den. Fick nya grejer men ingen bra förklaring. Obs inget var felkopplat.

 

Ibland hjälper det faktiskt att plocka isär allt och sätta ihop det igen. Ingen vajsing på ditt bios, prova att resetta för säkerhets skull.

Har inte asus en lysdiod som skall lysa grön om agp-kortet är ok?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Ba`alzamon-

Oops länka till fel moderkort, valde till slut ett lite billigare ABIT-kort :)

Finns 2 lampor, en som lyser grönt då det är ström och sen en till front panel jumprarna, som lyser rött för mig dunno om den ska lysa grönt om allt e rätt men whatever :)

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ABIS7E

 

Hur gör man en CMOS? jag flytta jumpern till dte andra steget i några sekunder o sen tillbax som det stod i manualen, men sen sa nån att man skulle flytta den, sätta på datorn några sekunder, stänga av den och sen flytta tillbaka jumpern. Vilket är rätt?

 

M ska som sagt sätta ihop allt igen får se vad jag gör om det inte funkar efter det, inde ikväll dock :)

 

Tack för hjälpen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
-Ba`alzamon- skrev:

Hur gör man en CMOS? jag flytta jumpern till dte andra steget i några sekunder o sen tillbax som det stod i manualen, men sen sa nån att man skulle flytta den, sätta på datorn några sekunder, stänga av den och sen flytta tillbaka jumpern. Vilket är rätt?

 

Du ska stänga av datorn. Rycka strömsladden. Flytta jumpern upp ett snäpp som det står i manualen till moderkortet. Vänta en stund.

 

När en stund gått så sätter du tillbaka jumpern. Kopplar in strömkabeln och startar datorn. Troligen möter du på en protestruta nu, men gå in i BIOS och ställ in optimal default så ordnar det sig.

 

Kolla så att inga andra inställningar ändrats. Har du trimmat BIOS innan så får du troligen göra om allt. BIOS återgår till tillverkarens defaultinställningar efter ovanstående.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng av datorn, slå av strömbrytaren och dra ut sladden från väggkontakten, flytta jumpern några sekunder, flytta tillbaka och sätt sedan på maskinen igen.

MAN FÅR INTE HA SPÄNNING TILL DATORN NÄR JUMPERN SITTER I RESET-LÄGE! om man har jumpern i fel läge när spänningen är på raderas bioset.

 

Vet inte heller hur det är med jumpern på Abit-kort men det står säkert i manualen.

 

Ska kolla lite i manualen till ditt moderkort!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

............

 

Troligen är det moderkortet som jordar fel mot chassit

byt distanserna

Provkör grejerna liggandes på skrivbordet...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...