Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Mappen vill inte försvinna...

mcarpvik

Recommended Posts

Jag skapade en mapp i utforskaren för ngn månad sen, hade mp3-filer i den, men valde sen att ta bort mappen och innan dess tog jag bort filerna i mappen.

Problemet är att jag nu försökt ta bort mappen säkert 50ggr, och därefter tömt papperskorgen, men efter bara ngn minut skapas mappen igen, utan att jag gör någonting!?!?

Spökar det, eller går det att få bort mappen - för alltid!

/ Markus

Johan S Stenström

Du skall kunna få bort mappen. Ändra inställningarna så att du kan se dolda filer. Prova att starta om datorn några gånger. Det har hänt för mig och då har det berott på att det är någon fil som används i mappen. Det är något skumt om man inte kan ta bort en fil.

mvh johan

Tack för ditt svar Johan,

jag visar dolda filer sedan tidigare, och har startat om datorn ett antal gånger, utan resultat. Som sagt har jag försökt att "deleta" filen i flera veckor utan resultat, och det bord rimligen inte vara någon fil eller program som körs med hjälp av mappen, i och med att det endast legat några mp3-filer i mappen tidigare, och dom låg bara där i några dagar innan jag flyttade dom och ville tag bort mappen.

Stefan Eklinder

Starta datorn i "felsäkert läge" och försök ta bort mappen där.

Då borde inte någon fil eller program hindra dig från att ta bort mappen, tycker jag. ;-)

Vild chansning alltså!

Du har kanske provat detta?!

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

E Cleaver

gondor lias

Symptomen du beskriver "att mappen försvinner när du tar bort den och sedan efter ett tag dyker upp igen" låter som det är system filåterställnings program som är framme och tafsar på den. Då denna funktion finns i XP och win2000 för att skydda systemkatalogen mot borttagning av filer av misstag, så undrar jag vart på din disk du skapat mappen. Om det är i windowskatalogen så är det troligt att mappen har tagits med i ditt windows för filåterställning, är det någon annanstans så kanske du av misstag råkat slå på filåterställning för den mappen.

G

försökt ta bort mappen säkert 50ggr, och därefter tömt papperskorgen, men efter bara ngn minut skapas mappen igen

Du har nog nåt igång som kräver mappen i fråga, och därför skapar den när den inte visa sig finnas. Kolla upp din MP3-situation är mitt råd...

Mauritz Lybeck
Då denna funktion finns i XP och win2000 för att skydda systemkatalogen mot borttagning av filer av misstag...

Om det är som gondor lias tror så skall det finnas en kopia i mappen Dllcache

Ta då bort den därifrån först - men var försiktig i den mappen!

EDIT: Den finns i WINDOWS\LastGood\System32

Mauritz.

[inlägget ändrat 2004-03-12 16:22:26 av Mauritz Lybeck]

Provade först med att titta i system32-katalogen, men där fanns inte mappen. Har sen tidigare provat att döpa om den och flytta den, etc., men det har inte funkat. Har även sett över min "mp3-situation", och har inga program som är intresserade av den filen.

MEN, körde om i felsäkert läge - och det hjälpte!!!

Tackar för det tipset, nu slipper jag se den mappen mer...

/ Markus

Provade först med att titta i system32-katalogen, men där fanns inte mappen. Har sen tidigare provat att döpa om den och flytta den, etc., men det har inte funkat. Har även sett över min "mp3-situation", och har inga program som är intresserade av den filen.

MEN, körde om i felsäkert läge - och det hjälpte!!!

Tackar för det tipset, nu slipper jag se den mappen mer...

Trodde jag...

Det tog bara lite längre tid än vanligt, men nu är den mystiska mappen tillbaka...

Så är det NÅGON som har ett annat förslag så är det välkommet!

/ Markus

Mauritz Lybeck
Trodde jag...

Det tog bara lite längre tid än vanligt, men nu är den mystiska mappen tillbaka...

Är mappen helt tom?

Har du delat ut mappen?

Hur ser det ut i mappens egenskaper? Skrivskyddad?

Hur ser attributen ut i Avancerat...bockat ur allt?

Mauritz.

EDIT: Har du sökt efter kopior med sök?

[inlägget ändrat 2004-03-12 19:19:08 av Mauritz Lybeck]

Är mappen helt tom?

Ja, mappen är helt tom.

Har du delat ut mappen?

Nej, mappen är inte utdelad.

Hur ser det ut i mappens egenskaper? Skrivskyddad?

Skrivskyddet är ibockat när mappen skapas, men jag tar alltid bort den bocken när jag tar bort mappen, annars är inget annat ibockat.

Hur ser attributen ut i Avancerat...bockat ur allt?

"låt indexeringstjänsten indexera den här mappen", är ibockat, provade att bocka av, men det hjälpte inte...

Mauritz Lybeck

En tanke som jag inte vet om det fungerar:

Att installera ett program i mappen, vilket freeware som helst, och sedan avinstallera det programmet i Lägg till ta bort program så att systemet själv tog bort det - då kanske mappen också försvann samma väg???

Mauritz.

Vad heter mappen? Kan det vara så att den heter ”My music” och ligger i ”My Documents” (eller vad dessa mappar nu kan tänkas heta på svenska)? Om så är fallet har du tre alternativ:

1) Gilla läget och läs den info som finns hos MS om ”mapptypen”

2) Sök på nätet och ändra i registry.

3) Ladda hem ett ”tweak” program från nätet.

Alternativ 3 är väl det smidigaste skulle jag tro. Om det är som jag tror så kan du i princip glömma de övriga råden (med ett möjligt undantag för ”gondor lias” som är inne på rätt spår).

-nisse

gondor lias
(med ett möjligt undantag för ”gondor lias” som är inne på rätt spår).

Tack. Känns som det är något sådant som spökar alt att det är en mapp som systemet skapat precis enligt ditt förslag! :-)

G

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...