Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

RBL-listing?


mrcreosote

Rekommendera Poster

213.46.243.2 does not like recipient.

Remote host said: 551 Mail from your IP address is currently blocked based on RBL listing

Hmm, den adressen är/var källa till en del spam, och tillhör chello.nl

Gör en sökning på Google groups på IP-numret och en del intressanta inlägg dyker upp. Chello.nl är inget bra tecken - undrar om chello i Sverige blockar chello.nl därför att chello.nl har/harhaft problem med förmågan/viljan att ta hand om spammare? Det vore ju en ödets ironi.

 

<http://groups.google.com/groups?selm=vovf38a7ikuq1f%40corp.supernews.com>

"213.46.243.2 (known as mail.chello.nl, and a lot of aliases like smtp.chello.nl, mail.a2000.nl ...)"

a2000.nl låter bekant :-(

<http://www.spamhaus.org/sbl/listings.lasso?isp=a2000.nl>

Chello.nl tycks ha skärpt sig något:

<http://www.spamhaus.org/sbl/listings.lasso?isp=chello.nl>

 

ÄR det där din IP-adress? Vilken isp har du? Mailar du från egen mailserver eller via din isps?

 

Men IP-numret tycks inte vara listat just nu i någon större blocklista vad jag kunnat se i en hast....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ip-adressen jag skrev (213.46.243.2) är inte min egen. Det är väl Chellos server, eller nåt?

 

Jag har inte Chello. Jag har www.kommunicera.umea.se som ISP och använder som sagt Yahoo till mail.

 

Nu ringde jag Chello igen. De använder Spam Cop sade de, men i övrigt hänvisade de mig tillbaka till min ISP och till Yahoo.

 

Har verkligen Yahoo med detta att göra? Det är ju mitt IP som är blockerat, inte brev från domänen Yahoo?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, "Spamcop" var pusselbiten. Svartlistning är normalt på IP-nummer, så Yahoo har såvitt jag kan bedömma inte mer med detta att göra än vad Arla har. (Ingenting alltså)

 

Spamcop är en blocklista där praktiskt taget vem som helst kan bli svartlistad, utan att ha skickat spam. Listningen går iallmänhet snabbt över. Spamcop själva anger ungefär att deras spärrlista inte ska användas i produktionssammanhang dvs sammanhang där det är väsentligt att epost levereras. Trots det är det flera som använder (eller har använt) listan, bl a Ericsson och något landsting (enligt tidigare diskussion i Eforum). Och med motsvarande problem som dina, dvs Ericsson har blockerat fullt legitim epost skickad till dem pga en felaktig spärrning i Spamcop-listan. (Fast man kan ju ringa dem istället för att maila :-)

 

Att Chello använder Spamcop är föga förvånande. Som betalande kund kan man ha synpunkter på att de använder en sådan lista. I synnerhet om de INTE använder Spamhaus XBL - det är en mer försiktig lista. Om de utöver att skydda sig/sina kunder med XBL väljer att använda en mer "vild" (opålitlig) lista är det en sak som de och deras kunder får göra upp om. Det kan var helt rätt - men kunderna måste få veta om att de använder den listan, för att - som jag skrev i ett tidigare inlägg - kunna ta ställning till om detta är acceptabelt för deras del eller om det är en anledning för dem att byta isp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men en Chello-adress jag mailade till igår var ju plötsligt spärrad idag?

 

Men en till en annan chello-adress var jag spärrad både i dag och igår??

 

Så hur hänger det ihop?

 

Och frågan kvarstår: Hur kom jag dit på listan till att börja med? Och hur kommer jag därifrån?

 

Jag försöker kolla upp mitt ip på deras lista: http://www.spamcop.net/bl.shtml Men det blir bara DNS error? "has no DNS information" ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...Och för att göra det ännu skojigare:

Jag mailade min ISP och berättade om problemet, och de hänvisade till Yahoo...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina vänner!

 

Jag har kanske vilselett er! Så här ligger det till:

 

Det är inte direkt Chello som vägrat ta emot brevet. Det är yahoo som inte kan skicka det. Ni vet: Unable to deliver message to the following address(es).

 

När mailet kommer i retur står MAILER-DAEMON@yahoo.com som avsändare.

 

Spelar detta någon roll i sammanhanget?

Det är ju ändå mit IP det gäller? Och det får jag ju av min ISP, som sagt !

 

Hoppas ni har lite tålamod och ork kvar för att hjälpa mig med detta!

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte direkt Chello som vägrat ta emot brevet. Det är yahoo som inte kan skicka det.

...

Spelar detta någon roll i sammanhanget?

Det är ju ändå mit IP det gäller?

 

Nej, det tror jag inte spelar någon roll - jag tolkar det som att Yahoo inte kan leverera mailet eftersom Chello vägrar acceptera det. Du hade kommunicera.umea.se som isp sa du, men jag tror inte du lyckats få fram vilket IP-nummer du har/hade då du blev blockad av Chello.

 

Och det finns en del spam skickat från kommunicera.umea.se - mycket i november, en enstaka (dokumenterad) i december. Så det kan nog finnas skäl att blocka din isp, i synnerhet men kanske inte bara om man har låga krav för att blocka. Men utan att ha ditt IP-nummer är det svårt att vara precis. Adressen som missbrukades i december är fortfarande blockad av ett par listor. Så - bollen åter till din isp alltså. Se till att de säkrar de datorer det är problem med, och se till att dessa omtestas och stryks från de blocklistor som stryker listningar - det gör inte alla. Och för att de ska få veta vilka IP-nummer de ska leta efter på olika blocklistor behöver de få veta det av t ex dig.

 

Och de borde f.ö. registrera sina abuse@-adresser på www.abuse.net, både kommunicera.umea.se och norrnod.se. abuse@ båda dessa domäner tycks finnas, men framgår inte på abuse.net och inte i deras RIPE-post heller. Det kan göra folk lite misstänksamma och vara något som kan få någon admin som väger mellan att blocka/lista eller inte - att göra det.

 

Hoppas detta varit till hjälp, återkom annars med info om ditt/kommunicera.umea.se's IP-nummer, dvs det som har blockats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var har du kollat upp detta att Spam skickades från kommunicera i november/december?

 

I så fall har de blockat en hel "range" av IP-nummer från kommunicera väl? För jag är med största sannolikhet oskyldig.

 

Mitt eget IP-nummer som var blockerat var 81.172.190.116

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var har du kollat upp detta att Spam skickades från kommunicera i november/december?

Usenet News: news.admin.net-abuse.sightings

 

I så fall har de blockat en hel "range" av IP-nummer från kommunicera väl? För jag är med största sannolikhet oskyldig.

Det är inte uppgifter om vad som är blockat, utan över spam. Och ditt IP-nummer fanns inte med där vad jag kan se, däremot ett antal andra.

 

Mitt eget IP-nummer som var blockerat var 81.172.190.116

För närvarande inte blockat vad jag kan se, med reservation för att Spamcop inte ger ett vettigt svar - så det är/var väl Chellos användning av Spamcops exprimentella blocklista som är/var problemet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för all hjälp.

 

nu har jag provat att maila mina chello-vänner igen och jag tror det går nu!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas detta varit till hjälp, återkom annars med info om ditt/kommunicera.umea.se's IP-nummer, dvs det som har blockats.

 

Jag fick ett brev av honom, och jag kunde göra en reverse lookup på hans ip-adress för att få ett "värdnamn", men jag kunde inte få en ip-adress av det värdnamnet. Kan det ha orsakat problemen?

 

Jag vet inte om det var Kommuniceras dns-servrar som temporärt strulade, eller om de bara är dumma. :)

 

Den enda andra adress som verkade vara blockad var web25210.mail.ukl.yahoo.com (217.12.10.70) som var blockad i blars.org. Borde inte vara något problem.

 

Ciao,

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick ett brev av honom, och jag kunde göra en reverse lookup på hans ip-adress för att få ett "värdnamn", men jag kunde inte få en ip-adress av det värdnamnet. Kan det ha orsakat problemen?

Nej, inte hos Chello, det tror jag inte. Jag vet bara en som blockar mail på basis av att rDNS saknas, då är man kinkig! :-)

 

Jag vet inte om det var Kommuniceras dns-servrar som temporärt strulade, eller om de bara är dumma. :)

Jag har ingen anledning att tro att deras dns-servrar strulat.... ;-)

 

Den enda andra adress som verkade vara blockad var web25210.mail.ukl.yahoo.com (217.12.10.70) som var blockad i blars.org. Borde inte vara något problem.

Hmmm, jag tänkte nog fel förut när jag sa att Yahoo inte hade ett smack med saken att göra. Den IP-adressen har varit listad av Spamcop 12 dagar av de senaste 129, och Yahoos abuse-avdelning har inget bra rykte, vilket ökar risken för framtida block-problem! Mrcreosote, hoppas du är kvar i tråden! Får du problem igen så kan du fördela skulden mellan Yahoo som enligt en mer eller mindre korrekt allmän inte sköter abuse-rapporterna något vidare, och Chello som använder en blocklista som stoppar mycket ickespam och som enligt fleras uppfattning är ett system "broken by design".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag är kvar.

 

Chello har jag ju ringt till och de kan väl inte göra så mycket mer i det här fallet.

 

Men Yahoo? Kan man prata med dem om detta?

Det var ju mitt eget IP som var blockat, och inte ett Yahoo-IP som mailet gick genom, eller?

 

Vad har du hört för negativt om Yahoo´s abuse-avdelning?

 

Ska jag försöka kontakta Yahoo och meddela dem att de var blockade i blars.org?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chello har jag ju ringt till och de kan väl inte göra så mycket mer i det här fallet.

Jo, det kan de. De kan sluta använda Spamcop. och övergå till blocklistor som är mer exakta - inte blockar så mycket icke-spam. Men det kommer de inte att göra, så bespara dig tiden/besväret :-)

 

Men Yahoo? Kan man prata med dem om detta?

Det var ju mitt eget IP som var blockat, och inte ett Yahoo-IP som mailet gick genom, eller?

217.12.10.70 är inte ditt IP, det tillhör Yahoo i Europa.

Och ett problem med Yahoo 8i USA visserligen, Europakontoret kan vara bättre) är att få dem att göra något. Så att försöka prata med dem är nog ingen större poäng.

 

Vad har du hört för negativt om Yahoo´s abuse-avdelning?

<http://groups.google.com/groups?q=yahoo+group:*abuse.email*>, bl a.

 

Ska jag försöka kontakta Yahoo och meddela dem att de var blockade i blars.org?

Nej, de bryr sig inte. Och det som vållade ditt problem var att de var listade i Spamcop också. Och det bryr de sig inte heller om. Såvitt kan bedömmas från utsidan.

 

så - sammanfattningsvis: Ingenting som är värt tiden att göra. Om du ändå vill göra något: Övertyga Chello om att Spamcops blocklista är en dålig ide att använda, och försök få dem att använda bättre listor (om de inte redan gör det, parallellt med Spamcop). Men jag tror alltså inte det är värt din tid att försöka.

[inlägget ändrat 2004-03-12 12:29:50 av Claes T]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Gammal tråd, som kommer till nytta igen.

Jag har just råkat ut för samma problem.

Använder Yahoo mail och min son har Chello. Plötsligt för två dagar sedan blev min email till sonen blockad med exakt samma meddelande, alltså detta:

213.46.243.2 does not like recipient.

Remote host said: 551 Mail from your IP is currently blocked based on

RBL listing

Giving up on 213.46.243.2.

 

Vad mera är; jag kan fortfarande kommunicera med sonen via Hotmail.

Något måste vara fel mellan Yahoo och Chello, eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Chello använder en blocklista för att stoppa mail från misstänkta IP-nummer (extern eller intren blocklista). Det är ett led i att Chellos kunder vill ha en spamfri inkorg.

 

Din mail skickas från en IP-adress hos Yahoo - den adressen är listad i den blocklista Chello använder.

 

Skickar du med Hotmail kommer eposten från en annan IP-adress (Hotmails) - den är inte listad och din son får mailet.

 

Listningen Chello använder kan vara mer eller mindre välgrundad. Utan att veta vilken IP-adress du sänt mailet från är det omöjligt att svara på hur "belastad" Yahoo. Det hade varit bra om Chellos felmeddelande sagt nåt användbart istället för att baar tala om vilken server man försökt maila....

 

Skicka ett mail till dig själv (eller till Hotmail-adressen du har) och kolla från vilken IP-adress dina Yahoo-mail skickas och kolla upp den adressen t ex på http://openrbl.org/client/

 

Hälsn

Claes

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det! Det visade sig att den IP-adressen (217.146.176.59) var svartlistad på flera ställen.

Nåja, vi får nöja oss med Hotmail så länge, och inse att Chello inte gillar Yahoo;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...