Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Föra in kostnader från året innan start av EF?

Daniel Cy

Rekommendera Poster

Är ny startad datakonsult och har precis fått min f-skattsedeln och har lite frågor ang. kostnader som jag hade redan förra året.

Har läst lite på följande sidor

http://skatteverket.se/faq/foretag_starta_eget/oss_feget_a7_rsv.html

http://skatteverket.se/faq/foretag_starta_eget/oss_feget_m3_rsv.html

Har jag förstått det hela rätt att jag kan få dra av för de kostnader för datorutrustning hade förra året men inte momsen.

Hur ska detta bokföras?

Läste även ett tips på

http://www.idg.se/ArticlePages/200401/08/20040108135603_TST746/20040108135603_TST746.dbp.asp

Får man dra av momsen vid ett karaktärsbyte liknande fallet ovan?

Tacksam för svar!

[inlägget ändrat 2004-03-10 02:16:20 av Daniel Cy]

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja, du har förstått det rätt

För återbetalning fordras att investeringar gjorts i maskiner och andra tillgångar. Genom detta ges möjlighet för kompensation för ingående moms på förvärv som görs innan verksamheten kommit igång.

Du bokför datorn på ett lämpligt 1-konto, kanske lämpligast i kontogrupp 12

Länk till inlägg

Nu är jag riktigt förvirrad! :(

Läste på http://www.startaeget.se/expert.item.asp?id=630

"Dra moms på dator

Om jag köper en dator nu, betalar kontant, sen om ett halvår startar jag en enskild firma kan jag då få tillbaka momsen på den?

Torbjörn Molins svar:

Hej

Om du köper dator i syfte att användas i firman, så går det bra.

Hälsningar

Torbjörn Molin, Civilekonom"

Hur gör man för att får dra av momsen i fallet ovan?

Länk till inlägg
Hur gör man för att får dra av momsen i fallet ovan?

Du redovisar den mot skattemyndigheten som vanligt. Det kan vara en speciell blankett eftersom det är affärshändelser som uppståttt innan verksamheten startat

Länk till inlägg
Ska man använda den blanketten som nämns i andra länken ovan till skatteverket?

vilken menar du? hittar ingen

Länk till inlägg

http://skatteverket.se/faq/foretag_starta_eget/oss_feget_m3_rsv.h

tml

"När det finns särskilda skäl kan Skatteverket efter ansökan besluta att den som påbörjat en verksamhet ska ha rätt till återbetalning av ingående moms i verksamheten trots att någon omsättning inte förekommit (uppbyggnadsskede). För återbetalning fordras att investeringar gjorts i maskiner och andra tillgångar. Genom detta ges möjlighet för kompensation för ingående moms på förvärv som görs innan verksamheten kommit igång."

Verkar som att man ska ansöka om att få dra av moms, eller är det bara att bokföra det och klaga om det inte blir godkänt?

Länk till inlägg
Verkar som att man ska ansöka om att få dra av moms, eller är det bara att bokföra det och klaga om det inte blir godkänt?

Du kan inte "bara bokföra det" eftersom affätshändelsen ligger utanför det initiala räkenskapsåret, utan det krävs en speciell blankett eller ett föreklarande brev till skatteverket som förklarar situationen

Länk till inlägg

Det var det jag misstänkte, det går alltså inte bara för in i SPCS i år.

Har mailat till SKM för en blankett ett vägledning, men det verkar ta tid att få svar. :(

Länk till inlägg

Är det kanske lättare att hantera om man för in det i firman som ingångs inventarier?

Men då får man inte dra momsen alls som jag har förtstått det.

Länk till inlägg
Är det kanske lättare att hantera om man för in det i firman som ingångs inventarier?

Det du menar är att du för in det som Eget Kaptial, och det går bra. Problemet är då att du inte kan dra av momsen som du säger. Du måste få det så att företaget "köper" inventarierna av dig som privatperson

Länk till inlägg

Det låter ju väldigt intressant, hur hanteras det?

Sitter med Bonniers "Redovisa rätt 2004", några tips på hur det hanteras, är det kanske så enkelt som inköp av inventarier?

Om jag köper det av mig själv, behöver jag rapportera något till SKM? Antar att jag kan sälja datorn till samma pris som jag köpte den, så slipper jag som privatperson betala nån vinstskatt. :)

Länk till inlägg
Det låter ju väldigt intressant, hur hanteras det?

Sitter med Bonniers "Redovisa rätt 2004", några tips på hur det hanteras, är det kanske så enkelt som inköp av inventarier?

Blir inga momsavdrag vid köp av privatperson

att jag kan sälja datorn till samma pris som jag köpte den, så slipper jag som privatperson betala nån vinstskatt. :)

Detta är ett klurigt område som står beskrivet i länkarna du angav i första inlägget. Köper du inventarierna för dyrt av dig själv är det ekonomisk brottslighet, liksom om du köper de för billigt. Du måste gå till en eller flera oberoende personer som kan värdera den till marknadspris och det är detta pris du får köpa den för

Länk till inlägg

Okej, så mitt enda chans att få tillbaks momsen också är att skriva ett kompletterande brev till SKM och hoppas på att dom håller med.

Länk till inlägg

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...