Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Raid vs. snabbare disk


NoiseKiller

Rekommendera Poster

NoiseKiller

I denna tråd önskar jag klarhet huruvida jag ska lösa mitt bekymmer att hårddisken inte hänger med övriga datorsystemet.

 

Datorn är en Barton 2500+, 512Mb DualDDR, Radeon 9700Pro och en 160Gb Maxtor S-ATA. Mitt bekymmer ligger i att när disken börjar tugga så gör den det med besked. StyleXP:s deskbar visar 100% HD-belastning när jag videoredigerar eller bränner DVD. Skulle jag få för mig att kolla e-posten när jag bränner DVD kryper bufferten ner till 0% vilket känns lite trist...

 

Frågan är då

Hade jag fått bättre prestanda med ytterligare en 160Gb Maxtor S-ATA i raid X (?) via S-ATA-chippet på moderkortet (Asus A7N8X Deluxe) eller tjänar jag mer på att köpa en raptor-disk och lägga systemet på?

 

Efter lite sökning i eforum hittar man (naturligtvis) ett signatur från Wey som säger:

/Weyland, (r)aid för skrivbordet är kraftigt överskattat 

Ironi? Inte? Kan jag räkna min allt-i-allo-dator till skrivbordsdator?

 

[NoiseKiller för god för att kolsyra] - Klistra in signatur funkade inte :/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle jag få för mig att kolla e-posten när jag bränner DVD kryper bufferten ner till 0% vilket känns lite trist...

Verkar lite skumt... På min gamla Celeron 466 med 384 MB ram kan jag bränna CD (40x) och surfa/kolla e-post utan att bufferten i brännarprogrammet (Nero) beter sig konstigt. Och jag lovar dig, systemet ligger inte på en Raptor... ;)

 

/Stefan - mumlandes "Först bröllop, sedan ny dator, först bröllop, sedan ny dator..."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
På min gamla Celeron 466 med 384 MB ram kan jag bränna CD (40x)
Ja nu var det ju inte CD jag pratade om utan DVD. :P

CD kan jag tokbränna i samma brännare utan problem..

Men disken är ju trög i andra sammanhang också...

 

[inlägget skrivet av NoiseKiller]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CD kan jag tokbränna i samma brännare utan problem

Jo, men med din burk anser jag att du borde kunna tokbränna DVD utan problem också...

 

Nu tänker jag invänta lösningsförslag på dina problem och sedan se vilka jag ska implementera i den dator jag skaffar i höst...

 

/Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström

Några saker att tänka på:

 

* Är hårdisken fragmenterad? Prova att defragmentera

* Hur full är hårddisken?

* Hur många program startar du automatiskt? Stäng av alla onödiga program som du ändå inte använder.

* Är det samma problem om du stänger av alla program andra program förutom brännar programmet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström
Jo, men med din burk anser jag att du borde kunna tokbränna DVD utan problem också...

Enda skillnaden som jag kan se är att en DVD kan innehålla betydligt mera än en CD och är då disken fragmenterad så får den jobba.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller,

på något sätt har du installerat Silicon Image-drivarna felaktigt. Det skall inte vara som du beskriver. På Abit-USA:s forum är en utmärkt S-ATA raid-guide:

 

http://forum.abit-usa.com/showthread.php?s=56e83ef1c6afbad366e9312950cd1850&threadid=37734

 

 

Den lär gälla även på Asus, eftersom korten är i stort identiska.

själv har jag bränt något 100-tal DVD med mitt gamla K7S5A-kort utan att det laggar. Jag har både kunnat ladda ner och surfa samtidigt som jag bränner utan att något laggar. Självklart skall inte S-ATA fungera sämre än gamla ATA-100 diskar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller

Jaha, nämen oj. Många kreativa förslag! Tack!

* Är hårdisken fragmenterad? Prova att defragmentera
Defragmenterad till tusen! :)
* Hur full är hårddisken?
Ca 90 Gb ledigt så ytterligare 160Gb bara för att köra Raid känns jobbigt.
* Hur många program startar du automatiskt? Stäng av alla onödiga program som du ändå inte använder.

* Är det samma problem om du stänger av alla program andra program förutom brännar programmet?

Inga program alls. Ingen processorkraft används men än för Nero.
på något sätt har du installerat Silicon Image-drivarna felaktigt. Det skall inte vara som du beskriver. På Abit-USA:s forum är en utmärkt S-ATA raid-guide:
Det HÄR är intressant! Detta ska undeförsökas redan i eftermiddag! Tack för tipsen!

 

[inlägget skrivet av NoiseKiller]

 

[inlägget ändrat 2004-03-09 09:45:24 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förutsätter att du har kontrollerat växlingsfilens storlek och "beteende".

Om man installerar Windows med 256MB minne och sedan utökar till 512MB RAM så kommer inte Windows att automatiskt förändra växlingsfilens storlek. Något som jag inte gillar med Windows är att den vill sköta växlingsfilens storlek själv. Jag anser att det är bättre att låta den vara en fast storlek och sällan behöver den vara mer än 1024MB.

 

För att få bäst resultat brukar jag göra så här för att få lite bättre prestanda (dock inte vetenskapligt testat utan mer av erfarenhet en känsla av att Windows fungerar bättre):

1. Ta bort växlingsfilen (avaktivera alltså)

2. Defragmentera disken med något kraftfullare program än den inbyggda defragmenteraren, t.ex. O&O defrag eller Diskeeper

3. Aktivera FAST storlek på växlingsfilen

Några ombootningar krävs innan du är klar.

 

Jag har en snarlik uppsättning på min dator och just nu så har jag OS på en ATA-133 disk och inte några som helst problem med diskläsning/skrivning vid bränning av DVD.

 

/force2

 

[edit]stavfel

[inlägget ändrat 2004-03-09 12:04:38 av force2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att få bäst resultat brukar jag göra så här för att få lite bättre prestanda (dock inte vetenskapligt testat utan mer av erfarenhet en känsla av att Windows fungerar bättre):

 

Force2,

det låter juh bra. Men jag kan försäkra dig att DVD-bränning fungerar alldeles utmärkt simultant med andra aktiviteter utan att man mixtrar med växlingsfiler. Windows klarar den saken helt perfekt på en modern dator och med Windows XP. Om DVD-bränningen laggar beror det på något mer påtagligt fel typ alldeles för lite minne öht, felkonfigurarat bios eller dåliga/felaktiga/felkonffade drivrutiner.

 

I fallet Nforce2 har jag sett att många haft grova problem med Forceware 3.13. Att backa tillbaka till Forceware 2.45 löser en hel del problem. Bara för att ta ett exempel.

(för att vara mer specifik: Forceware 3.13 innehåller tyvärr en rent experimentell IDE-driver som dessbättre saknas i dom tidigare Forceware. Dom använder istället Windows egen IDE-driver som uppenbarligen fungerar mycket bättre. Därför: Forceware 2.45 !)

[inlägget ändrat 2004-03-09 12:41:55 av Blekis ®]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att snabba upp responsen i systemet kan du (förutom att felsöka problemen ;) se till att lägga operativsystemet och programmen på en separat hårddisk (gärna en snabb och billig Raptor eller två i RAID0 ;) så du har din DVD-data och annat på en annan fysisk disk (förslagsvis din nuvarande).

 

En dylik separation gör ganska mycket.

 

-- -

.Wey - Go da! Sing a song!

-- -

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Forceware..?

 

Que ? Är det *därför* din dator laggar ? Har du inte lagt in Nforce2-drivisarna aka "Forceware":

 

http://www.nvidia.com/object/nforce_udp_winxp_3.13

 

Fast som sagt, försök få tag i 2.45 istället. Den finns säkert på din moderkorts-CD ? Eller valfritt filarkiv på nätet.

 

Edit. Det var juh lätt att hitta 2.45:

 

http://www.nvidia.com/object/nforce_udp_winxp_2.45

 

[inlägget ändrat 2004-03-09 14:39:32 av Blekis ®]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
Que ? Är det *därför* din dator laggar ? Har du inte lagt in Nforce2-drivisarna aka "Forceware":
Ok. Jag har nog uppdaterat nForce-drivisen via nätet vad jag vet. Men jag trodde bara de styrde minneschipet för DualDDR - men jag är kanske fel ute (som vanligt).. :)

 

Ska omedelbums kontrollera detta när jag kommer hem - hur jag nu enklast ser vad jag har..?

 

[inlägget skrivet av NoiseKiller]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

trodde bara de styrde minneschipet för DualDDR - men jag är kanske fel ute (som vanligt).. :)

 

Ja, särskilt om det är 3.13 du redan har lagt in, eftersom den innehåller en dokumenterat dålig IDE-driver. En sådan sak kan definitivt påverka prestandan vid bränning. Har du förresten kollat att DMA är aktiverat för alla enheter ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
Har du förresten kollat att DMA är aktiverat för alla enheter ?
Å det bara spruutar in förslag.. Sånt uppskattas. Återstår att se över burken när jag kommer hem. Har ett par saker att kika nu - sen måste jag hitta något att bränna ut också.. :)

Iofs.. Senaste skidresan till SkiLodge kan alltid behövas i dubbla upplagor. :thumbsup:

 

[inlägget skrivet av NoiseKiller]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sry - kan inte hålla mig...

 

ForceWare är grafikdrivarna och inget annat.

 

/force2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns det ett antal trådar om saken:

 

http://forum.abit-usa.com/search.php?s=4307f356c2d0ce9035497d875185c002&action=showresults&searchid=438523&sortby=lastpost&sortorder=descending

 

man kan sammanfatta trådarna med att *alla* har inte problem, men *många*. Problemen består just i att optiska enheter som tex DVD-brännare uppvisar en provkarta på fel.

 

Men man *kan* installera 3.13 även om man har en av dom krånglande optiska enheterna, om man väljer *nej* när installationsprogrammet frågar om det skall installera ide-drivern. Då har man 3.13-kitet, men med Windows gamla ide. Forceware 2.45 innehåller bara Windows ide så där är det ingen fara.

 

Det finns även diverse "remixar" av Forceware ute, där folk själva lagt in dom enskilda drivrutiner som fungerar bäst i Forceware-paketet.

 

Men den som fungerar sämst för dom flesta, om än inte alla, är just ide-drivern i 3.13.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ForceWare är grafikdrivarna och inget annat.

 

Sry ?

 

*Läs* överst på Nvidias egen sida:

 

http://www.nvidia.com/object/nforce_udp_winxp_3.13

 

Vad heter Nforce ? Nforce. Är det stor skillnad mot Gforce på något sätt ?

 

Eller är det Force2 som bestämmer vad Nvidia ska kalla sina drivare ? Låter troligt ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller är det Force2 som bestämmer vad Nvidia ska kalla sina drivare ? Låter troligt ...

 

Förlåt att jag skrev fel, men det enda jag hittills sett kallas ForceWare är de som tidigare kallades Detonator.

 

Jag ber så mycket om ursäkt för ett beteende som du kanske uppfattade som stötande (med tanke på det svar du gav) och lovar att aldrig göra om det någon fler gång.

 

Jag såg inte att det stod ForceWare på den sidan tidigare och jag såg på http://www.nvidia.com/object/winxp_2k_53.03 där jag såg "trademark-loggan" ihop med ForceWare-namnet, vilket jag inte hittade på sidan med nForce-drivare.

 

Förlåt än en gång, det var inte min mening att du skulle uppfatta mitt svar som stötande eller irriterande på något sätt!

 

/force2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu undrar vi alla som följt denna tråd, hur har det gått? Fick du någon ordning på datorn igår kväll?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu undrar vi alla som följt denna tråd, hur har det gått? Fick du någon ordning på datorn igår kväll?

 

Det ser inte så ut ? NoiseKiller har blivit tyst ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
Fick du någon ordning på datorn igår kväll?
Hehe - ja jag kanske borde skrivit redan igår. Det var ett par incidenter som fick mig att.. låta bli att svara. :)

Detalj nummer 1.

Jag hade redan någon form av nForce2-drivis inlagd som jag misstänkte behövde avinstalleras först. Det var ett stort misstag. Där rök drivrutiner till nätverkskort mm mm. Till och med TV-kortet la av (Hauphauge). Efter att ha laddat ner ForceWare från burk nr2 och bränt det på skiva (kändes nästan lite overkill p.g.a storleken, tack RW) kunde jag köra in det.

MEN - installationen gick igenom utan att säga något särskillt. Windows hittade massa nya enheter hit å dit och startade om titt som tätt. Hur f-n vet jag att det var Forceware-drivisarna den använde? XP har ju en förmåga att hitta andra drivrutiner som passar lika bra..? Att nw-kortet slutade fungera berodde ju på att jag hejdade installationen efter första omstarten - den kanske hade några egna drivrutiner den kunde köra in?

 

I vilket fall.. Lagom tills allt var i sin ordning ringde polaren som jag lovat bort min NEC ND-1300 till.. Så det var bara att skruva ur den utan att testa...

Men... ikväll kanske det blir ett nytt test eftersom jag just nu sitter å väntar på en NEC ND-2500A. :)

 

[inlägget skrivet av NoiseKiller] - återkommer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vilket fall.. Lagom tills allt var i sin ordning ringde polaren som jag lovat bort min NEC ND-1300 till.. Så det var bara att skruva ur den utan att testa...

Men... ikväll kanske det blir ett nytt test eftersom jag just nu sitter å väntar på en NEC ND-2500A

 

DÅ kanske man kan säga att jag förekommit dig nu då ?

 

Jag kunde nämligen inte låta bli att testa; in med Forceware 3.13 och i med en DVD. Jahapp, det var juh inget vidare, det blev att jag brände mitt första DVD-underlägg ! Har aldrig hänt förut. Nästa steg: så körde jag en rollback på endast IDE-drivern, tillbaka till Windows XP default, och så brände jag en knökfull DVD helt problemfritt. Så det verkar definitivt stämma att 3.13:s IDE-driver är skit, åtminstone med NEC ND1300A.

 

Under den tiden jag hade 3.13 inne hann jag iaf märka att hårddiskarna blev ruskigt snabba, rena raptor-klassen, medan dom gick tillbaka till "normal" hastighet när jag körde rollback. Det verkar troligt att nämnda IDE-driver förutom att vara buggig även kan vara för snabb för just vissa optiska enheter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...