Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kass kvalitet på bilder


Cina66

Rekommendera Poster

Jag håller på med en folder och har lagt in bilder (.psd, .jpg .ai), men när jag testade att skriva ut så blev det otroligt dålig kvalitet på dem.

 

När jag istället provar att lägga in jpg-bilderna i ett word-dokument så blir det jättebra utskriftskvalitet.

 

Finns det någon inställning i InDesign som jag har missat när det gäller bilder? Eller vad kan detta bero på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan S Stenström

Det beror på hur stor bild det är. Kvaliten och utskriftskvalitén kan variera beroende på bildupplösning. Om du lägger in bilden i Word skriver det ut en Wordfil med bilden infogad, det kan vara annat.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är inte så att du skalar bilderna alternativt vrider på dem i indesign? Isåfal såskickas bildatat och en vrdiningsinstruktion til ldin skrivare som i sin tur försöker vrida/skala bilden. Instruktionen är i postscript och om du då inte har en postscriptskrivare så förrstår inte skrivaren och då används istället bilden sförhandsvisning vilken såklart är usel. Samma sak i quarkXPress.

 

Word och andra liknande program gör själva skalnings/vridnings berkningarna så där brukar det fungera.

 

Så det du behöver göra är något av dessa alternativ:

 

- att vrida/skala bilderna i photoshop och sedan montera dom i indesign

 

- skaffa en postscriptskrivare

 

- skaffa en mjukvaruripp som tar hand om postscripten och konverterar den så att din skrivare förstår den.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...