Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

3ds max: modell


Petter6

Rekommendera Poster

Jag vill göra ungefär ett "halvklot" i 3d studio max R2. Det ska dock vara mer som en oval form - ungefär som ett ägg delat på längden i två delar.

 

Problemet för mig är att jag vill ha det i en exakt form sett uppifrån en viss linje sett från sidan och en annan exakt linje sett framifrån, alltså från de tre vyerna man kan tyckas behöva. Jag har ritat konturlinjerna i datorn och importerat i 3d studio men vet inte hur jag ska "binda ihop" / kombinera ihop dessa så de bildar en form (ungefär som att göra en lathe fast med tre olika linjer istället för bara en.)

 

någon som förstår hur jag menar och kan hjälpa mig?

 

tacksam för all hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..hmm.. jag _kanske_ förstår, men det är tveksamt :)

 

Har du alltså ritat uppifrånkonturen som att "ägget" redan är delat? Vore det inte lättare att rita den konturen sammanhållen (i princip en cirkel/oval) och sedan dela på den färdiga 3D-figuren när du väl fått till ett ägg? (till att börja med)

 

Sedan kanske du kan posta dina konturlinjer på webben så vi kan se dem? :)

 

En vanlig oval pryl tenderar juh att ha ovaler eller cirklar som konturlinjer från alla håll - är det olika proportioner på dessa du menar - eller är det infogade mönster oxå, typ sågtandad i toppvyn åså?

 

-- -

.Wey - Go da! Sing a song!

-- -

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

la upp en (ytterst) snabb skiss av kurvorna. Hoppas du förstår hur jag menar då.

 

http://www.uppercut20th.com/skiss.gif

 

Ägget är delat sett som att halva skulle vara gömt nere i marken så att säga :)

 

[inlägget ändrat 2004-03-08 19:14:21 av knaseliknas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...