Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Linux i ett nätverk


protoss

Rekommendera Poster

jag är kopplat till internet via ett nätverk av windows datorer , kan jag använda linux överhuvudtaget för att koppla mig till nätverket och kunna använda internet?? hur skulle kunna göra i så fall!!..vill helst inte använda win 98..som lite långsammare när det gäller internet Bland annat!!

uppskattar all hjälp..

 

Jag vill köra (gentus Linux.baserad på redhat 6.1)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patrich Björklund

Jag kan bara säga att det går himla bra för mig. Sitter i nätverk och uppkopplad via en proxyserver, allt uppbyggt med NT-servrar och Novell servrar. Med min madrake-linux 7.0 funkar detta utomordentligt. Hade problem med Netscape 4.6x serien. 4.72 kör jag nu, och är helt problemfri.

 

Kan nämna att jag även testat detta med RH 6.0 och RH 6.1 (som Mandrake bygger på).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan använda linux som gateway mot internet med ipforwarding! Jag hade det så förut med en linuxdator som hade 2 nätverkskort, ena kortet mot interna nätet och andra mot internet. Klockrent, snabbt och stabilt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sjävklart! RED HAT 6.1 (finns hos http://linuxbutiken.com eller att tanka hem på ftp://ftp.sunet.se/ ) fungerar utmärkt som server i ett windows nät.

 

Det är tom en fördel att ha linux som server då Windows krashar för jämnar.

 

Microsoft är ju i samma sällskap som Hells Angels, SSU, CUF, Ku Klux Klan och andra kriminella organsationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...