Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

en svensk ovana (förkortningar)


€inri

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vill bara be alla att tänka på att det finns vedertagna förkortningar.

Sådana behövs oftast ingen förklaring till.

 

Men använder man t.ex. förkortningen BOA i en text så

gäller regeln att man första tillfället förkortningen omnämns skriver ut betydelsen.

Jag avser naturligtvis texter som vänder sig utåt - till en allmänhet om vilken man kan förutskicka att inte alla är bevandrade i ämne/sammanhang som texten beskriver.

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara be alla att tänka på att det finns vedertagna förkortningar.

Sådana behövs oftast ingen förklaring till.

 

Men använder man t.ex. förkortningen BOA i en text så

gäller regeln att man första tillfället förkortningen omnämns skriver ut betydelsen.

 

Du föregår inte med gott exempel... vad betyder BOA?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har flera interna förkortningar inom ett företag...FMEA,MVP eller ÄO. Vad jag menar med det vet jag inte, men jag vet vad förkortningarna betyder :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du föregår inte med gott exempel... vad betyder BOA?
Det var avsiktligt utelämnat. Det är så provokativt med förkortningar som inte lika vedertagna som exempelvis: mm, kB, t.ex., o.s.a. etc. (i och för sig blir det väl aldrig missförstånd om man skriver millimeter eller med mera i stället för att förkorta till mm - men ibland vill man ju

t.ex. tjäna utrymme).

BOA hittade jag i en deklarationsblankett från Skatteverket.

I anvisningarna till hur man fyller i blanketten skriver de ordentligt att det handlar om boarea enligt svensk standard SS 02 10 53 (och att man få köpa denna standard genom SIS Förlag AB (tel.nr anges) - tack för det!)

 

 

 

 

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förkortingar och egna ord är jättebra för det svensk språket!

Kamborste t.ex. ett mycket bra ord!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte man ska använda språkmässiga förkortningar alls i löpande text. Exempelvis när bokstäverna t.e.x. dyker upp mitt i en mening tappar jag allt flyt i läsandet - samtidigt som det ser oehört fult ut rent estetiskt. Nej, sluta förkorta svenska ord - så ont om plats har vi faktiskt inte :)

 

Tekniska termer och företagsnamn däremot har jag inget emot att förkorta, det vore aningen omständigt att luska ut vad folk menar när de skriver att deras small computer system interface krånglar.

 

Att sedan skriva ut dessa första gången man nämner dem är jag också aningen kluven till - är SCSI en vedertagen förkortning enligt dig?

 

-- -

.Wey - Go da! Sing a song!

-- -

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...