Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp! Radius-drivisar...


Ulf Melin

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har ett fett(=stooort) Radiuskort som följde med min 9500/150. Men! Har inga drivisar till det...visar bara 640*480 på bildskärmen och noll grafikacc. Det står inte vad kortet heter, men är ett "dubbelkort", fullängds PCI. Kanske ett Thunder? Nån som har en liten aning och lust med att hjälpa till? På Radius vintagesida finns inga mjukvaror kvar för nedladdning...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du riktigt otur funkar inte drivrutinerna heller för att de stödjer bara upp till Mac OS 7.5. Skicka ett email till Radius Vintages support och fråga, själv hade jag en Pivot-skärm som inte stöds längre.

 

Lycka till,

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ser det nog mörkt ut...eftersom jag mailade just Radius Vintage support för över en månad sedan och något svar har uteblivit. Kortet får väl bli museiföremål då... Ville bara testa. Som tur är funkar 3dfx VooDoo3 alldeles utmärkt. Men det som är retsamt är att det på Wintelsidan finns GeForce 256-grafikkort, och är det nåt grafikkort som rockar fett så är det just det...(har ett själv). Kom igen nu Apple, överge ATI...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte vad det är för fel på ATI, jag har ett ATI Nexus 128 (32Mb) som jag tycker är väldigt kraftfull och uppfyller alla mina krav, plus lite till. Grafikkortet i min PowerBook (Pismo, eller Firewire som en del kallar det) är också otroligt bra.

 

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inget direkt fel på ATI:s kort, men de är hutlöst dyra jämfört med andra grafikkort med tanke på den prestanda man får. Jag har haft både ett Nexus och Orion som jag använt i en 266 G3 och 9500 med 400 MHz G3-kort. Efter att ha besökt en kompis som köpt ett VooDoo3 2000 och testat Unreal T(även han har en 9500/400 MHz G3) så var saken klar. Bort med ATI och in med 3dfx. Både Nexus och Orion blir skitslöa i ex.vis Quake 3 Arena i 1024*768 med bara 16-bitars färgdjup. VooDoo3-kortet kickar gött i vilken upplösning som helst. Och till nära halva priset av ett Nexus... Den som sedan ifrågasätter 2D-acc. och VooDoo3 ska testa sistnämnda först...

Ja, det var väl inte meningen att skapa debatt men ATI får allt ta och spotta upp sig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu sitter jag inte och spelar Unreal, Quake och andra 3D-spel utan jag jobbar med grafik. Mestadels 2D-grafik men ibland händer det att jag gör nåt i 3D. Visst, är man spelgalen så ska man väl köpa ett VooDoo-kort och köra drivrutiner som inte stöds officiellt. Jag tar det säkra för det osäkra och satsar på ATI där jag vet att drivrutinerna funkar i min dator och jag kan vara effektiv utan att kämpa med inkompabilitet.

 

Mitt ATI Nexus stödjer 1200x1600 upplösning, 32-bitars färgdjup och har gott med minne, 32 MB. Jag gjorde en jämförelse med motsvarande kort från Formacs och priset skiljde med bara några hundralappar. Jämförelser mellan dessa kort visade inga större skillnader utan kan ses som likvärdiga. Då är mitt val ATI därför att de har välkänt gott stöd för Mac.

 

Jag menar inte heller att skapa en debatt, men jag tycker att det är en ganska usel nyansering i debatter om just olika grafikkort och att ATI fått ett dåligt rykte helt utan grund på fakta. Vissa säger att drivrutierna är dåliga men jag har ingen som helst förståelse för detta eftersom de fungerar utmärkt på alla min Macintoshdatorer.

 

Men som sagt, jag vågar inte riskera instabilitet med drivrutiner som knappt ens är betatestade för dessa så överreklamerade Voodoo-kort. Jag är beroende av att min dator fungerar så att jag kan betala av den genom att producera grafik.

 

Petra

 

PS, nu frångick vi ämnet men jag tänkte lägga till att jag fick vänta 3 månader på att Radius Vintage skulle svara, och detta först efter jag skrev en påminnelse om att de underlåtit att besvara mina frågor. Så stöt på igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...