Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

förbud 1 april 2004


€inri

Rekommendera Poster

Hej!

från riksdagens hemsida 3/3 2004:

Det ska bli förbjudet att skicka e-postreklam till personer som inte sagt ja till reklamen på förhand. Dessutom ska e-postreklamen alltid innehålla en giltig adress, dit mottagaren kan skicka en begäran om att slippa reklam från företaget i fortsättningen. Kravet på att mottagaren ska ha godkänt reklamen gäller dock inte när en person redan har handlat varor eller tjänster av ett företag och lämnat ut sin e-postadress till företaget. Hittills har lagstiftningen kring e-postreklam sett olika ut i olika EU-länder. Regeringens förslag följer ett EU-direktiv om en gemensam europeisk lagstiftning. Men förbudet kommer inte att sätta stopp för all oönskad e-postreklam. Det är i praktiken mycket svårt att förhindra att så kallad skräppost skickas ut från oåtkomliga servrar runtom i världen. Enligt förslaget ska de nya reglerna börja gälla den 1 april 2004. Lagutskottet föreslår att riksdagen säger ja till regeringens förslag.

Knepigt när en del företag vill ha epostadressen -

hur den sen används etc etc

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knepigt när en del företag vill ha epostadressen -

hur den sen används etc etc

Jag förstår inte riktigt vad du menar - men hursomhelst och utan direkt anknytning till citatet - just NU debatterar riksdagen propositionen. Kan avlyssnas på tel 020-349900 sedan välj 1 och 1. Riksdagsmännen låter som om de förstår problemet och dess omfattning - synd att beslutet/förslaget inte är i paritet med den förståelsen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Vad kom dom fram till? Var upptagen på stan med att stoppa pizza i munnen...

 

Mvh

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad dom kom fram till? Det förväntade. Brutalt sammanfattat: UBE är lagligt, UCE till juridiska personer är lagligt. Olagligt är UCE skickat till privatpersoner som inte handlat en likartad vara/tjänst från företaget som spammar eller som gjort det men som har motsatt sig utskick till epostadressen.

UCE till privatpersoner som innehåller en remove-me-adress kan man inte straffas för trots att de är olagliga, iallafall inte första gången man sätts dit.

 

Miljöpartiet röstade som enda parti för att skydda även juridiska personer mot UCE, medan folkpartiet inte stöttade förslaget trots att de själva hade ett med samma innehåll! (Protokollet är naturligtvis inte klart, voteringen var ca kl 16.10, så hur partierna röstade är en slutsats jag drar efter att ha hört debatten och voteringen). 14 ville göra spam skickat till juridiska personer illegalt, 285 ville inte det, 3 avstod.

 

Beslutet blev precis som utredaren, departementet, regeringen, regeringsunderlaget s+v+mp och slutligen lagutskottet föreslagit, med undantag för en obetydlig teknisk justering av lagtexten i en icke-spam-relaterad paragraf. Inte en ändring i sak från början till slut alltså, om jag inte glömt någon detalj i utredningen/departementsbehandlingen.

 

Och alla som yttrar sig säger att de förstår spam-problemets omfattning (och att det drabbar företag och att det kostar företagen).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Törs man fråga vad förkortningarna står för?

UBE och UCE (det ena är klart lagligt men det andra mindre klart olagligt - om jag förstått det rätt?)

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betyder det att om man har handlat i från ett företag på internet så kommer man att få reklam från dom ? Verkar hel knäppt i mina ögon.

 

//Jonathan - Olsson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Unsolicited Bulk E-mail (UBE)

Unsolicited Commercial E-mail (UCE)

 

Jag har inte heller förstått skillnaden mellan de två. Någon som vill förtydliga skillnaden?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betyder det att om man har handlat i från ett företag på internet så kommer man att få reklam från dom ?

 

Nej. Det betyder att om man handlar av ett företag (på eller utanför internet) och ger dem sin epostadress och inte samtidigt säger att de INTE får skicka epostreklam, så kan de skicka UCE/"spam" utan att det därmed är ett brott mot lagen. Det kan fortfarande vara ett brott mot avsändarens internetoperatörs användarvillkor och ska naturligtvis anmälas till internetoperatören eftersom det är spam - att det är ett lagligt spam innebär ingen ändring på det.

 

Unsolicited Bulk E-mail (UBE)

Unsolicited Commercial E-mail (UCE)

Jag har inte heller förstått skillnaden mellan de två. Någon som vill förtydliga skillnaden?

 

Båda avser av mottagaren obeställd epostmeddelande.

 

"Bulk" innebär att det är skickat (med i sak samma inehåll) till flera mottagare. Om det är "Bulk" kan normalt bara avgöras av avsändarens internetoperatör (om man inte hittar spammet i något offentligt spamarkiv, t ex i Usenet News news.admin.net-abuse.sightings) Meddelandet kan vara kommersiellt eller icke-kommersiellt.

 

"Commercial" innebär att det är kommersiellt. Det kan vara skickat i "bulk" (dvs till flera mottagare) eller bara till en mottagare.

 

När man talar om (epost-)spam avses nog oftast såväl UBE som UCE. UCE som inte är UBE är nog relativt ovanligt.

 

Det den svenska lagen förbjuder är en viss delmängd av UCE: bara spam som är kommersiell. Det behöver inte vara skickat till flera för att vara olagligt.

 

Viss UCE är alltså laglig enligt (kommande) svensk lag:

Sådan som är icke-kommersiell, och dessutom

sådan som skickas till juridiska personer och dessutom

sådan som skickas från företag man handlat av och där spammet gäller en likartad produkt som den man köpt, och att man inte motsatt sig att få spam av denne avsändare, och att spammet innehåller en removeme-adress.

 

Hoppas att detta gjorde allt solklart!?

 

Hälsningar

Claes

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Hoppas att detta gjorde allt solklart!?

 

Faktiskt gjorde det det! Tackar, poäng! En liten följdtanke/fråga (som iofs redan ställts i tråden på sätt och vis):

Dessa sajter man själv reggar sig på av olika anledningar (för trialware, forum osv) gömmer ofta väl och har ikryssat som default sina options för att godkänna att ens adress används av deras sk. affiliates och partners. Är inte detta något som borde lagstiftas om också, att inte försöka lura på folk "laglig" spam?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten följdtanke/fråga...:

Dessa sajter man själv reggar sig på...gömmer ofta väl och har ikryssat som default sina options för att godkänna att ens adress används av deras sk. affiliates och partners. Är inte detta något som borde lagstiftas om också, att inte försöka lura på folk "laglig" spam?

 

Det beror på vem man är och hur man prioriterar! ;-) Personligen tycker jag det problemet är mindre än problemet med (i tur och ordning) lagligheten i spam till juridiska personer och lagligheten i icke-kommersiella spam. Jag tror inte politikerna klarar av att greppa en mer komplex problembild vad gäller spam, därför tycker jag att krafterna bör inriktas på att i första hand få en förbättrad lagstiftning på de två punkterna. Men naturligtvis ska man inte dra sig för att anmäla problematisk marknadsföring till Konsumentverket så att de kan bilda sig en egen uppfattning om hur stort just det problemet är (på den grund att det kan betecknas som vilseledande att göra som du beskriver).

 

Claes T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...