Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vem äger vad?


mindsleep

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag har ett litet problem! För en tid sedan blev jag privat anställd (projektanställd 8 mån) i ett företag. Mitt arbete var att ta fram en webbaserad plattform för företagets (på den lokala avdelningen) anställda.

 

Nu är det så att denna plattform blev mycket lyckad och nu vill de ge bort alternativt sälja det till andra avdelningar inom företaget (globalt företag). Alla avdelningar som ej är geografiskt plaserade i samma stad är ansvariga för deras egen ekonomi.

 

Detta var inte något som vi hade kommit överens om under utvecklingstiden. Vi har diskuterat försäljning tidigare men då skulle jag få betalt för detta. Nu låter det som jag ska få betald...men bara lite.

 

Jag undrar nu vad jag kan göra. Som jag ser det är det jag som äger koden som bygger upp denna plattform och lokalavdelningen har endast rätt att använda den...inte sprida den vidare.

 

Det hör till saken att jag var väldigt generös i fråga om min lön. Den är klart under genomsnittet för ett sådant jobb. Hade jag vetat att det skulle användas i hela det globala företaget så hade jag begärt betydligt mer. Nu finns det heller inga skriftliga avtal på hur de äger plattformen. Varken att jag äger koden eller att de äger plattformen.

 

Så vad kan jag göra nu? Kan jag hindra dem från att sprida plattformen om jag inte får skäligt betalt.

 

Det kan också tilläggas att jag frågade personen som anställde mig muntligt inför 4 ögon om det var jag som ägde koden...."visst" sa han.

 

Vad tror ni, är jag totalt grundlurad eller kan jag hävda mig?

 

//MVH Mindsleep

 

*** The answer to knowledge is a question ***

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström

Det är nog så att eftersom du fick ett uppdrag av företaget att göra en viss sak så är det företaget som äger rättigheterna till det och kan göra vad dom vill med det.

 

Är man anställd av ett företag så äger företaget det man gör om det inte finns något avtal om det, och ett skriftligt avtal är alltid bättre än muntligt eftersom det skriftliga finns kvar och kan användas som bevis.

 

Däremot hadde dom köpt en färdig produkt av dig så hadde du fortfarande ägt rättigheterna och dom hadde fått köpa en license per ställe, jämför med vanlig programvara.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej tack för svaren!

 

Men jag var ju bara projektanställd och syftet var att ta fram denna produkt. Sedan har ju företaget alltså fört mig bakom ljuset genom att säga att det var endast deras lokal avdel som skulle ha plattformen.

 

Dom kan väll inte ljuga hur som helst?

 

Min lön som jag förhandlade till mig var ju baserad på hur lång tid det skulle ta och hur många som skulle använda systemet.

 

Man skulle ju kunna hävda att annledningen till min låga lön var för att jag även skulle kunna äga koden.

 

//MVH Mindsleep

 

*** The answer to knowledge is a question ***

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Nå, man lever och lär. Trist att du känner dig dragen vid näsan fast nu vet du till nästa gång att avtal måste skrivas, det finns ingen hederskodex i affärsvärlden längre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl fortfarande du som sitter inne med kompetensen bakom koden. Det känns ju som ett utmärkt läge att löneförhandla. Presentera sakliga argument. Vi eventuell vidareutveckling så har du ytterligare en möjlighet att löneförhandla.

 

I övrigt så är det dock företaget som har rätten till koden om inget annat avtalats.

 

 

/Janspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi eventuell vidareutveckling så har du ytterligare en möjlighet att löneförhandla.

 

eller för support : )

 

Jag har fortfarande tillgång till källkoden på servern...så en liten bugg....hoppsan här eller där : )

 

//MVH Mindsleep

 

*** The answer to knowledge is a question ***

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fortfarande tillgång till källkoden på servern...så en liten bugg....hoppsan här eller där : )

 

Fast du tjänar nog mer på att programmet är bra utvecklat än att det är buggigt. Ju fler buggar desto färre som köper det.

 

/Janspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström

Jag skulle nog isåfall skriva "en liten feature här och där", låter betydligt bättre än att du hittar buggar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fortfarande tillgång till källkoden på servern...så en liten bugg....hoppsan här eller där : )

Jag tror inte att du vinner något på sabotage. Visa att du är hederlig och att folk kan lita på dig istället. :) Sjunk inte till deras nivå.

 

 

--

Jocke

 

It´s a matter of taste - either you got it, or you don´t.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag svarar på alla inlägg som skriver under mig här!

 

Visst, kan jag utveckla något som är bra, men genom att dom lurat mig och jag har inga maktmedel att slå tillbakas med. Så kan jag slå tillbaka med de medel som jag besitter.

 

Jag ska inte låta dom utnyttja och lura mig så här.

 

Jag tjänar defenetivt inge mera pengar på att vara överambitiös åt en grupp som tydligen tänker:

"Aha...han kan inget om juridik, det utnyttjar vi."

 

Mot detta företag har jag inga moralsika betänkligheter.

 

Om ni läser mitt första inlägg kanske ni förstår att dom har kört med mig lite hur dom ville. Så jag anser att en liten repressalie som tack för att de lurat mig är på sin plats.

 

Jag har jobbar riktigt hårt med plattformen och gjort bra saker som vi inte kommit överens om från början. Dom tackar mig genom att inte låta mig få den royaltie som vi kommit överens om muntligt. Det är tacken som jag fått!

 

//MVH Mindsleep

 

*** The answer to knowledge is a question ***

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som fortfarande är avgörande:

 

Vad avtalade ni om innan??. Normalt sett så är ju de program och system som du utvecklar åt ett företag (om det är via anställning/projektanställning/konsultuppdrag) företagets egendom, om ni inte avtalat något annat.

 

Edit: Ser nu att du hade mutligt avtal att du "'ägde koden" och menar du med det?

Att du kan fritt använda den på andra ställen

Har du avtalat något om hur företaget får använda din kod?

 

--

[Esc]

 

[inlägget ändrat 2004-03-03 16:42:07 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upphovsrätten tillhör den som utvecklat programmet om inget annat avtalats.

Oftast finns det en paragraf i anställningsavtalet som säger att allt som producerats i samband med anställningen tillhör företaget, och då tillfaller alltså upphovsrätten till företaget.

Om du inte hade någon sådan paragraf så är det alltså du som äger rättigheterna. Om du dessutom har ett muntligt avtal om att du har räten är det ju ännu bättre, även om detta kan vara svårt att bevisa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström

> Upphovsrätten tillhör den som utvecklat programmet

> om inget annat avtalats.

 

Om du är anställd (anställning/projektanställning/konsultuppdrag) i ett företag så är det företaget som tar fram produkten inte den enskilda personen och då är det företaget som äger upphovsrätten om inget annat avtalats.

 

Man kan se det orimliga i om den enskilda personen har rättigheterna till programmet när personen slutar av någon anledning, skall då företaget "köpa loss" det dom redan tidigare betalat personen för att utveckla och/eller kan personen isåfall vägra sälja och ta med sig programmet/prylen till en konkurent som han/hon börjar hos?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller nog med Gunnar. Har du anställts för att utveckla ett program åt deras räkning så gör du ju det också. Jag tycker du ska göra det bästa av situationen istället. Luras kommer man aldrig långt på.

 

/Janspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter lite extra kontroll tar jag tillbaka vad jag tidigare sagt. Särskilda regler gäller för datorprogram: Ett program som skapats som ett led i arbetsuppgifterna övergår upphovsrätten till företaget.

[inlägget ändrat 2004-03-07 22:27:39 av MBe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...