Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Seriösa inlägg och bra svar?


Johan S Stenström

Rekommendera Poster

Johan S Stenström

Hur skall man veta att man kan lita på att ett svar är korrekt på Eforum om man har en fråga om sin dator? Alla har inte den kompetensen eller kunskapen om alla program och dator-konfigurationer. Kan nämna som exempel, idag när jag skulle säga hur man installerar 2000. Vad jag minns av det var det inte bara att installera det utan man fick kopiera över filer och sedan skriva ett kommando i DOS. Var det för att jag gick över från 16 till 32bitarssystem? Om man kör 98 kanske det bara är att slänga i skivan så löser sig resten. Jag kör XP och har inga planer på att gå tillbaka till 2000 även om det är bra.

johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skall man veta att man kan lita på att ett svar är korrekt på Eforum om man har en fråga om sin dator?

Två observationer från mitt håll:

1. Det är väldigt många som besöker Eforum, till de flesta problem finns det många som sitter inne med lösningen. Det är inte alls ovanligt att ett svar får medhåll och/eller kompletteringar från andra. Då kan man vara tämligen säker på att det är ett svar åt rätt håll.

2. Det ligger i nördars natur att vilja glänsa med sin kunskap, inte genom att skryta utan genom att visa att de kan. Om någon skriver något som är direkt felaktigt är det nästan alltid någon som kommenterar det. Står du där och väger mellan två olika svar så kan det ju naturligtvis vara frustrerande att inte veta vilket som stämmer men det går i allmänhet att få reda på genom att fråga lite till i samma tråd. Den som sitter inne med rätt kunskap kan förmodligen fördjupa sig.

 

Naturligtvis beror det på vad det gäller, det är ju inte alltid som det finns ett rätt svar, det kan finnas två eller flera som alla är rätt men kanske inte alltid för dig.

 

Vad jag minns av det var det inte bara att installera det utan man fick kopiera över filer och sedan skriva ett kommando i DOS. Var det för att jag gick över från 16 till 32bitarssystem?

Lite off topic, men ändå. Här finns massor med tänkbara svar. På en modern dator skulle en installation gått till på det sättet att du stoppar CD-skivan i datorn, startar om från CD och installerar. Inget dos, ingenting annat heller. Om du däremot sitter utan CD-skiva och ska installera från t.ex ett LAN kan jag mycket väl tänka mig att det enklaste är att från dos starta \\server\resurs\w2k.pro\winnt.exe och köra därifrån. Bägge är (nog) rätt, men kanske inte för alla.

Är man osäker så är det bästa att skriva det så att läsaren vet att han inte ska lita blint på skribenten.

 

Svårare tycker iaf inte jag att det är.

 

Edit: Själv skulle jag förresten gärna se att profilen kompletterades med något som påminner om listan med favoritforum men som innehåller t.ex de tre forum där användaren fått mest poäng. Det skulle kunna bli en indikator på vilka områden som den som svarar brukar ha koll.

[inlägget ändrat 2004-03-02 23:52:04 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Hur skall man veta att man kan lita på att ett svar är korrekt på Eforum om man har en fråga om sin dator? Alla har inte den kompetensen eller kunskapen om alla program och dator-konfigurationer.

Det har jag också funderat över!

Jag har sett många helt galna svar här under den korta tid jag varit aktiv!

 

Men det är ju ett fritt forum. Var och en som ställer frågor bör nog kritiskt granska de svar och råd hon får! För alla kan fråga och alla kan svara!

 

Så bör det dock också förbli, tycker jag. Det är E-forums signum liksom. Att forumet är fritt!

 

Om man det minsta sysslar med informationshantering så förstår man nog att sortera den information man får från E-forum under olika kategorier.

 

Det vi alla kan göra för att underlätta för ströbesökare är att tydligt ange när man föreslår och när man vet!

 

Själv försöker jag iaf vara tydlig på den punkten, eftersom jag har en hel del praktisk erfarenhet men inte är lika bevandrad i det teoretiska.

 

Mauritz.

 

[inlägget ändrat 2004-03-02 23:48:56 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kanske inte var kompatibel att boota från cd i bios, då får man starta med en diskett med cd-rom stöd och gå hela vägen med ex D:\I386\winnt.exe för att installera windows 2000.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt Mauritz, dessutom kan man inte utgå ifrån att första svaret någon får är det rätta, fast det ofta förehåller sig så, dessutom gör 100% av alla tekniker ute på arbetsfältet fel då och då helt klart.

 

Så länge alla gör det med fri vilja, dvs hjälper andra så kan man inte som frågeställare kräva något "rätt" svar då många problem är unika och då många problem går att lösa på flertal sätt.

Ta ett välkänt problem med programmappen som startar upp vid start av datorn, du kan ladda ner programmappsfixaren eller gå in i registret och fixa det därifrån, bara som exempel.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som jag lärt mig på eforum är dock att om någon säger att nånting inte går så ska man ta det med en nypa salt.

 

/Janspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har jag också funderat över!

Jag har sett många helt galna svar här under den korta tid jag varit aktiv!

 

Finns många galna svar ja... ofta från en eller flera som gått på en myt och inte viker sig för fakta.

 

Vad ska man göra åt det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gondor lias
då får man starta med en diskett med cd-rom stöd och gå hela vägen med ex D:\I386\winnt.exe för att installera windows 2000.

 

Och för att man inte ska dö av uttråkning under filkopieringen när man startat installationen vill man ladda smartdrive också.

 

Mvh

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Sedan har vi ju också detta med att anpassa svaret till en frågeställares kunskapsnivå.

 

Visst är det alltid skönt att glänsa med sin kunskap, men om frågeställaren inte vet hur man hittar Enhetshanteraren eller inte vet vad Blaster är för något så får hon knappast stort utbyte av en kvantmekanisk analys av informationsfragmentens vandring genom datorkomponenterna, typ! ;-)

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Sedan har vi ju också detta med att anpassa svaret till en frågeställares kunskapsnivå

 

Dessvärre upplyses sällan om kunskapsnivån förrän i inlägg 12 av vissa och då tänker jag inte spendera mitt första inlägg på att ta reda på detta utan ger mitt svar som jag skulle förklara för någon med medelbra kunskaper.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan har vi ju också detta med att anpassa svaret till en frågeställares kunskapsnivå.

 

Inte bara det utan även till det behov, den datoanvändning som frågeställaren har..

 

Typ "minst en gig minne radeon 9800 och 160gig hd" råden till den som surfar och använder lite e-post, office e väl inte såååå anpassade..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Heh...alla förstår ju inte att proffessionaliteten räknas i antalet chassifläktar... ;)

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och för att man inte ska dö av uttråkning under filkopieringen när man startat installationen vill man ladda smartdrive också

 

Haha, helt riktigt!

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...