Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Olika S-VHS kablar?

Johan Karlsson

Rekommendera Poster

Johan Karlsson

Finns det olika sorters s-vhs kabel?

Jag fick med en kort s-vhs kabel med mitt Asus 3800 Deluxe kort, men eftersom den var så kort så köpte jag en 10m 4-polig s-vhs kabel på Computer City, men grejen är att när man kör tv-out till tv:n med den nya kabeln så blir bilden svartvit.

Video-in funkar i färg om man har "composite" förvald i Asus live (trots att jag har s-vhs kabel). Väljer man istället "s-vhs" så blir bilden svartvit!

Med min gamla kabel var det inte några problem! Är det nått fel på min nya kabel eller finns det helt enkelt olika kablar?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 2 weeks later...

Det är inte kabeln det är fel på, utan signalen. Det måste vara en kompositsignal till i princip alla TV-apparater utom vissa nya (dyra). Skall alltså vara PAL/komposit, och helst någon av de svenska PAL-varianterna dessutom (finns PAL-A, PAL-B,...,PAL-X). Eller nästan i alla fall. Jag har för mig att det går bra med 4-5 st av dessa i Sverige. Bara 2 är dock "rekommenderade", men minns inte vilka.

Länk till inlägg

jag bara undrar, men du har väl s-vhs ingång på din tv, annars går det inte.

det finns på nästa alla nyare tv apparater, ofta så är ingågen intigrerad med scartkontakten, då skaffar du bara en s-vhs adapter så blir det färg och bästa upplösning, det blir faktiskt mycket bättre än komposit.

:-)

ps

bry dej inte om inlägget ovan, det är bara trams

Länk till inlägg

En del tvs klarar bara av att ta in svhs via ena scart-ingången. Jag måste använda scart2 för att det ska funka, plus att jag måste ställa in i tvn på svideo istället för video.

NTSC är en amerikansk standard med andra färgscheman och bildfrekvens än PAL som vi använder här i europa. Det är alltså pal som din tv antagligen använder sig av. Om du t.ex. ska köra en dvd-film så finns det i vissa fall möjlighet att köra ut samma bildfrekvens som NTSC men med färgschemat omvandlat till PAL. Har nog inte så mycket med dina problem med kablarna, men ändå...

Länk till inlägg

Medges att mitt förra inlägg kanske var lite ogenomtänkt, eftersom jag inte såg att du de facto hade fått det att fungera med kortare kabeln ;-). Men faktum kvarstår - om du inte råkar ha s-vhs måste du köra komposit (och då PAL). Om du däremot har s-vhs, och är säker på att du inte har pillat på något annat, så kan det naturligtvis vara fel på kabeln. Den kan eventuellt också vara för lång för att färgsignalen ska accepteras av TV:n. Notera dock, vad gäller komposit/PAL, att även detta i regel går utmärkt att ta in genom scart-ingången (med hjälp av s-vhs plus scart-adapter, alltså). Om du har tur så kan även videon acceptera detta. En annan sak att ha i minnet är att de olika korttillverkarnas drivrutiner inte alltid har så värst mycket stöd för komposit. Jag kör mitt eget TV-kort (Leadtek Geforce) på Nvidias detonators - med originalen blev det bara svartvitt.

Länk till inlägg

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...