Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Olika S-VHS Kabel?


Johan Karlsson

Rekommendera Poster

Johan Karlsson

Finns det olika sorters s-vhs kabel?

 

Jag fick med en kort s-vhs kabel med mitt Asus 3800 Deluxe kort, men eftersom den var så kort så köpte jag en 10m 4-polig s-vhs kabel på Computer City, men grejen är att när man kör tv-out till tv:n med den nya kabeln så blir bilden svartvit.

 

Video-in funkar i färg om man har "composite" förvald i Asus live (trots att jag har s-vhs kabel). Väljer man istället "s-vhs" så blir bilden svartvit!

 

Med min gamla kabel var det inte några problem! Är det nått fel på min nya kabel eller finns det helt enkelt olika kablar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Björck

Har du s-video in på tv:n/video:n?

Kör du med en svhs kontakt i båda ändar eller svhs-scart?

Scartkontakten i tv:n kanske inte är avsedd för svhs (brukar vara blå då) om så är fallet tappas färginformationen bort, därav svart

/vitt. Bäst är en svhs ingång med en ren svhs kabel. Pröva och byt kabeln också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jan Kivisaar

Hade precis samma problem: Kablar och kontakter är "rätta", men det blir svart/vit bild. Jag löste det genom att sätta scartkontakten i videon först och sedan ha en scart från videon till TV:n - helt plötsligt hade jag fått färg! Jag vet inte om videon förstärkte signalen, så att det var lösningen, men det blev i alla fall rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Karlsson

Jo, men det blir svartvitt både genom videon eller direkt till tv:n, men grejen är att det funkade med min gamla kabel!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jag hade själv samma problem hos en kompis när vi skulle köra DVD på TVn, tror det beror på att S-VHS utgången på kortet ger ut den signalen som DVDn är kodad i, och utländska filmer är kodade i NTSC och din TV klarar bara PAL. Däremot om man kör composit/RCA så går det utmärkt.

 

Samma problem finns för folk som spelar utländska playstation spel, där köper man en "RGB" kabel för att se färgerna.

 

Om nån vet mer exakt hur det fungerar så skriv gärna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...