Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

caramello

Medlem
  • Antal inlägg

    19
  • Gick med

  • Senaste besök

  1. Ja, det lär man aldrig få veta. Företaget spärrservice har uppenbarligen sparat mitt nummer från tiden när de samarbetade med ICA bank. Det är nog inget olagligt att göra det. Eller?
  2. Bedrägeriet på HM var av större omfattning än vad man trodde! http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7511454.ab Helena
  3. När man blir kund i en bank så får man lämna sina adress och telefonuppgifter. Tror inte det är något konstigt med det. Det som är anmärkningsvärt är att banken i sin tur lämnar det vidare till ett telecomföretag som sen ringer upp dig för att sälja tjänster, försäkringar etc. De ringer alltså på uppdrag av ICA banken eftersom de är samarbetspartner som det kallas. I det specifika fallet med spärrservice drog ICA tillbaks samarbetet pga att det uppdagades att ledningen i spärrservice hade kriminellt förflutet. Men då hade redan skadan skett. Kundernas telefonnummer var redan utlämnade. 2 gånger fick jag ringa upp ICA banken och be dem att inte lämna ut mina telefonnummer Jag har efter det här blivit kontaktad igen från spärrservice. . De ville sälja en tjänst som hette safecard där man fick ersättning 48 timmar innan ens kort blivit spärrat i händelse av obehöriga uttag. Jag tackade nej. Nu efter en tid så händer precis det. Jag drabbas av obehöriga uttag.
  4. Ica banken lämnade ut mitt hemliga telefonnummer så jag blev uppringd av telecomföretag som ville sälja försäkringar till mig. Företaget hette spärrservice secura och det visade sig sedan att företagsledningen hade kriminellt förflutet. Jag var tvungen att ringa upp banken 2 gånger för att be dem sluta lämna ut mitt hemliga telefonnummer då jag inte hade lust att bli uppringd på det här viset. Seriöst eller oseriöst av sin bank?
  5. Har du verkligen hört talas om något liknande tidigare att en bank först ger dig ett klart besked när du ringer dem och sedan tar tillbaka det? När du åberopar bandinspelningen från telefonsamtalet så säger de att den ljudfilen inte går att lyssna på. Det är ganska oseriöst och inte särskilt förtroendeingivande.
  6. Min erfarenhet av ICA bank //eforum.idg.se/topic/221733-obehoriga-uttag-med-bankkort-som-har-chip/
  7. Så nu var det dags igen! Ytterligare skimningsförsök i Malmö. Det måste vara en oerhört lukrativ bransch! http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1180868/Kladbutik-misstanker-skimmning.html
  8. På finansinspektionen menade man att jag måste stämma banken i domstol för rent juridiskt är det endast en domstol som kan kräva ut bandinspelningen. De sa vidare att bandinspelningarna är nog mest till för att skydda banken själv. Det är väl därför den nu plötsligt inte går att höra på. Jag har aldrig hört talas om något liknande innan och jag ska återigen tala med konsumenternas bankbyrå så får vi höra vad de anser. Man kan knappast kalla det för seriöst av en bank att bete sig på det här viset. Helena
  9. Hej Nu har jag fått slutgiltigt svar från banken. De har pratat med bankmannen om samtalet vi hade. Han står inte för vad han har sagt. Nu säger han att endast informerat mig om att jag måste invänta bankens utredning. Han har inte nämnt något om att han kunde se att uttaget skett i gammal bankomat som endast läser magnetremsa. De beklagar att jag uppfattat samtalet som hoppfullt. Vidare har de skickat med någon sorts kopia på transaktionerna som då skulle vara EMV. Jag förstår inte mycket av det men inser nu att jag inte har något att komma med. Antingen har jag gått i sömnen och tagit ut pengarna eller så har min hund smugit dit och gjort det för något annat alternativ finns faktiskt inte. Ingen annan har tillgång till mitt kort eller kod. Det är mycket sällan jag går och hämtar ut större summor från mitt konto allra minst kl 2 på natten. Och ljudfilen från samtalet med bankmannen går inte att lyssna på säger banken. Jag har bokat tid hos en annan bank nu och avslutar ICA banken för gott. Over and out/ Helena
  10. Jag är igång både med finansinspektionen.( Jag kan se i deras diarieregister att det kommit in en hel del klagomål). Samt med konsumenternas försäkringsbyrå. Det tycks vara anmärkningsvärt att banken bara säger att ljudfilen inte går att lyssna på. Det bankmannen uttryckligen säger till mig i samtalet är att han kan se att uttaget skett i bankautomat som endast läser magnetremsa eftersom det är en gammal bankautomat och att det då är den banken som får stå för kostnaden. Jag förklarar att jag hela tiden haft mitt kort i tryggt förvar och att det endast är jag som har tillgång till koden. Bankmannen förklarar att det är fullt möjligt i denna bankautomat att använda sig av kopierat kort. Han lugnar mig fullständigt. Nu säger banken att just denna ljudfil inte fungerar och det är det som är helt oacceptabelt. Nu finns det ingen rättssäkerhet överhuvudtaget.
  11. Ni har väl alla erhållit information nyligen från era banker om de nya bestämmelserna som gäller från den 1 augusti. Bla kommer man att införa en självrisk på 1200 kronor vid obehöriga transaktioner. Så nog är vi på väg mot en förändring där man lägger mer ansvar på kunden. Då borde vi som kunder också rimligen ställa krav. Finansinspektionen skriver att en undersökning ger indikationer på att bedrägerierna under 2008 nådde nivåer på cirka 600–700 miljoner kronor. Inga dåliga summor. Vet inte om vi bara ska sitta här med armarna i kors och som vanligt bara acceptera. Det är vi bra på i det här landet. Jag undrar om någon vet vart jag kan vända mig för att få den tekniska undersökningen från uttagen analyserade? Ljudfilen från samtalet med telefonbanken påstår de att den inte går att avlyssna.
  12. Denna artikel var oerhört intressant. Där säger man i motsats till bankerna själva att de flesta bankautomater fortfarande läser magnetremsa. Men de vägrar tala om att vilka som är chip respektive magnetremseavlästa. Jag skulle stödja en folkrörelse fullt ut. Vi skulle sammansluta oss och under tex en månad ta ut vår lön från vårt konto och helt enkelt vägra använda kort. "Våga vägra kort" kan parollen vara.
  13. Nu ringde en kvinna från banken upp mig!! Jag har krävt att de avlyssnade samtalet jag hade med telefonbanken när jag upptäcker uttagen. Den bankmannen ger värdefull information. Men nu säger de att just den ljudfilen inte går att lyssna på. Vad???? Det var då egendomligt att just den inte går att höra. De säger att det sker men att det är sällsynt. Typiskt att det ska ske precis nu. Jag återgav så gott jag kunde minnas vad han sagt men hon kunde inte förstå vad han menat med vad han sa. Jag stod i alla fall på mig och banken ville nysta lite till och skulle höra av sig per telefon igen.
  14. Det är nog precis så det har gått till. Mitt kort har blivit kopierat på något sätt. Antingen från en betalterminal där jag använt min kod vid betalning eller skimmats när jag stått vid någon bankomat. Den där utrustningen har jag sett bilder på och kan verkligen vara svår att upptäcka. Den smälter in i miljön. Kortbedragarna är mycket kreativa och tekniskt duktiga.
  15. Tja jag blev kund hos ICA banken i samband med att de 2007 utsågs till årets bank av tidningen privata affärer .http://www.privataaffarer.se/nyheter/200712/ica-banken-ar-arets-bank-2/ Men nackdelen är att de har inga kontor. All kommunikation sker via internetbank och telefonbank. Men nu räcker det för mig. Jag kommer att avsluta alla affärer med dem fortast möjligt oavsett om de ändrar sitt beslut eller inte.
×
×
  • Skapa nytt...