Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Alling

Medlem
  • Antal inlägg

    24
  • Gick med

  • Senaste besök

Om Alling

  • Medlemstitel
    Användare
  • Födelsedag 1994-02-25

Kontaktinformation

  • Skype
    simonalling

Profil

  • Kön
    Man
  1. För det första förstår jag inte alls tanken med en 120 GB budget-SSD i en så extrem dator. Och jag håller inte med om valet av RAM: Med 4x4GB kan han bara som max utöka till 32GB. Dessutom är prestandaskillnaden i verkligheten extremt sällan märkbar mellan 1866MHz och 2400MHz – i spel är den 0. Jag hade slängt ut RevoDriven och Agilityn och ersatt dem med 4x Samsung 830 256GB i RAID 0. Det blir billigare, mer utrymme och teoretiskt snabbare, men i verkligheten kommer man troligen inte märka någon prestandaskillnad varken positivt eller negativt. Och som RAM hade jag valt 2x Corsair Dominator Platinum 1866MHz CL9 2x8GB, alltså totalt 32 GB som senare kan uppgraderas till 64 GB om man så önskar. Och jag hade gått för ett 1200 W nätagg för att vara på den säkra sidan med effekten.
  2. 2x GTX 690 är just Quad SLI. (Jämför med 4x GTX 680 vilket heter 4-way SLI.) Du kan inte ha fler än 4 GeForce-GPUer tillsammans. 3960X är inte Ivy Bridge utan Sandy Bridge-E, och vad jag vet finns det ingen speciell "Extreme Edition", utan 3960X är redan så extrem det går. Och så måste jag ställa en fråga till alla som rekommenderar mekaniska diskar: Varför gör ni det? De ska bygga en dator utan att tänka på priset, och då finns det absolut ingen anledning att sätta in långsamma mekaniska diskar (ja, Velociraptor är långsam jämfört med SSD och dessutom extremt oprisvärd jämfört med vanliga bättre HDDer), om man inte behöver extremt MYCKET lagring – men då är det mer värt att ha några 3TB:are i en NAS eller ett externt USB 3.0-chassi.
  3. CPU: Intel Core i7 3960X Moderkort: Asus Rampage IV Extreme RAM: 2x Corsair Dominator Platinum 2133MHz CL9 4x8GB, alltså totalt 64 GB Grafikkort: 2x Nvidia GeForce GTX 690 (alternativt 3x GTX 680 4GB för mer VRAM, 2 GB som 690 har kan vara för lite i höga upplösningar) SSD: 8x Samsung 830 512GB i RAID 0, alltså totalt 4 TB med en teoretisk hastighet på ca 4 GB/s Chassi: Cooler Master Cosmos II (fast chassi är ju en smaksak) PSU: Corsair AX1200i CPU-kylning: Bygger man inte custom vattenkylning kan nog en Corsair H100 passa bra, men jag hade tagit en Antec Kühler H2O 920, för jag har bara haft problem med Corsairs vattenkylare. Fläktar till CPU: Fläktar är inte min grej, men kanske 4x Corsair Air Series SP120 Quiet Twin till H100:n (eller 2x till 920:n)? Ljudkort: Asus Xonar Essence STX Chassifläktar: 2x Cooler Master Megaflow 200mm LED måste man ha, men resten av fläktarna överlåter jag till någon annan. Fläktkontroller: NZXT Sentry Mesh (fast även fläktkontroller är förstås väldigt personligt)
  4. Jag har fått ett svar på det här problemet av en kompis. Men jag har kvar tråden eftersom någon annan kanske då kan få hjälp med sina canvas-problem. =) <!DOCTYPE html> <html> <head> <title>Canvas Rotate</title> <style type="text/css"> #myCanvas {background-color:rgb(100,255,213);} </style> </head> <body> <canvas width="64" height="64" id="myCanvas"></canvas> <br /> <br /> <input type="button" onclick="rotate();" value="Click here to rotate" id="btn" /> <script> var currentRotation = 0; //bx = blockets bredd //by = blockets höjd // Definiera ctx som contexten i canvasen: var ctx = document.getElementById('myCanvas').getContext('2d'); var img = new Image(); // Ge img en adress (till testblocket): img.src = "testblock.png"; function rotate() { ctx.clearRect(0,0,64,64); ctx.save(); if(currentRotation % 2 === 0) // Udda eller jämn ctx.translate(32,8); // bx/2,by/2 else ctx.translate(8,32); // by/2,bx/2 ctx.rotate((Math.PI/2)*currentRotation); // 90 grader = PI/2 (radianer) ctx.drawImage(img,-32,-8); // -bx/2,-by/2 ctx.restore(); currentRotation += 1; currentRotation %= 4; // Kan vara 0, 1, 2 eller 3 }; // Rita img på canvasen när dokumentet har laddats (inkl. bilder): window.onload = function() { rotate(); }; </script> </body> </html>
  5. Jag utvecklar en webbapp i vilken man ska kunna bygga "kartor". För att man ska kunna sätta ut block åt vilket håll som helst måste man kunna rotera dem. Det görs i en <canvas>. Canvasen är 64x64 pixlar i mitt exempel, men den kommer vara större sen. Dess storlek har ingen betydelse. Blockens storlek har däremot betydelse. Jag har lyckats få det att fungera när blocken är kvadratiska, men inte annars. Jag har skapat en zip-fil med kod som jag tror gör det enklare att hjälpa mig: Klicka här för att ladda ner filen från filedropper.com Blocket jag använder för att testa är 48x32 pixlar och ser ut så här: Den här bilden demonstrerar hur det ska fungera: Följande krav ska helst uppfyllas: 1. Bildens dimensioner måste vara variabler, eftersom olika block har olika storlek (dock alltid delbara med 16). Variablerna bWidth och bHeight innehåller alltid dimensionerna på det aktuella blocket. Dessa kan därför med fördel användas. 2. När man klickar på knappen #btn ska blocket roteras 90 grader. Man ska kunna fortsätta rotera blocket även efter ett varv. 3. Blocket måste alltid vara högst upp till vänster i canvasen. Hela blocket måste alltid synas.
  6. HTML5 ger dig främst <canvas>, <video>, <audio> och andra element som <header>, <footer> och <section>. HTML5 är tänkt att fungera utan Flash, Silverlight eller motsvarande. JavaScript är dock lika viktigt, eller t o m viktigare i HTML5. En canvas är ett element i vilket du kan rita. Man ritar med JavaScript. Allt man gör i en canvas gör man med JavaScript. Övriga nya element har jag mindre bra koll på, men <header>, <footer> och <section> underlättar för sökmotorer, vet jag. Så: Flash: Ersätts. Silverlight: Ersätts. JavaScript: Ersätts inte. JSP: Ersätts inte. JSP körs på serversidan och kan generera HTML-kod. JSF: Ersätts inte (tror jag). XHTML: Varken eller. HTML5 kan parsas som XML, precis som XHTML gör. AJAX: Ersätts inte. AJAX står för Asynchronous JavaScript And XML och är en benämning på ett sätt att hämta data dynamiskt. DOM: Ersätts inte, men utökas för att fungera med HTML5. XML: Ersätts inte. XML är till för att lagra och transportera data. HTML5 är till för att presentera data. Jag tror att allt stämmer nu.
  7. Har din externa HDD stöd för USB 3.0? Jag vet inte om det har betydelse, men det skadar ju inte om vi vet. =)
  8. Det är inte meningen att man ska kunna se hela. Man ska bara se en 800x600 px stor yta. Man väljer själv vilken del av kartan man ska se genom att scrolla. Vet du om det är möjligt att skriva kod som skapar en bild av en webbsida? =)
  9. Jag bygger just nu en webbapp i HTML5 i vilken man kan bygga "kartor". Man bygger kartorna i <div id="fooWrapper"> som har en bredd på, säg, 800x600 px. Inuti den <div>en finns en annan, <div id="fooMap">, som är mycket större – vi pratar 4000x4000 px eller liknande. Man kan scrolla fooWrapper för att se olika delar av fooMap. Kartan består av många olika bilder, alltså inte SVG, utan bara HTML och CSS. Jag vill gärna att användaren ska kunna exportera sin karta som en bild, helst PNG. Det går inte att printscreena sidan, för då får man ju bara med den delen av kartan som för tillfället syns i fooWrapper. Vill man ha hela kartan måste man ta jättemånga bilder och sedan sätta ihop dem manuellt. Går detta att göra med JavaScript, PHP eller liknande? Isåfall, hur? Jag kan till och med sträcka mig till att använda ett Firefox-plugin om det behövs. Finns det eventuellt någon annan lösning är jag pigg på att höra den också. Koden, förenklad: <style type="text/css"> #fooWrapper { border:1px black solid; width:800px; height:600px; overflow:scroll; } #fooMap { width:4000px; height:4000px; } </style> <div id="fooWrapper"> <div id="fooMap"> <!--Här hamnar alla bilder som utgör kartan.--> </div> </div>
  10. Jag har samma problem, fast tvärtom. Jag vill bara använda den engelska versionen.
  11. Du kan prova att öppna själva originalbilden och sedan ändra dess storlek (med Ctrl+R). Jag förstod inte riktigt det med texten. Är det text i bilden? Den kan inte ändra storlek relativt hela bilden. (Jag förutsätter att vi pratar om vanlig rastergrafik, såsom JPEG-, PNG- eller GIF-bilder. När du skriver texten, markera den och ändra storlek i fönstret Character. Vet du hur man gör det?
  12. Ja, oftast. Men problemet inträffar även om jag t.ex. försöker spara en bild med Photoshop. Jag öppnar oftast filen direkt i mappen. Kan jag då Shift-klicka för att få samma behörigheter? (Testade, men problemet uppstod inte när jag gjorde som vanligt ... så klart.) Går det att göra så att Notepad alltid körs som Administratör?
  13. Jag har Windows 7 Ultimate. Jag är administratör. Om jag redigerar en fil som ligger under C:\Program Files (x86)\ (vet inte exakt vilken katalog det gäller, då problemet inte alltid inträffar) och trycker Ctrl+S visas en dialogruta motsvarande "Save As". Om jag sedan klickar på Save får jag upp en msgbox som säger "Access is denied." Jag kan alltså inte spara en fil till C:\Program Files (x86) eller dess undermappar. Jag måste spara filen på skrivbordet och sedan manuellt kopiera den till den aktuella mappen. Detta måste jag göra varje gång jag har gjort en ändring i filen, vilket gör det otroligt klumpigt. När jag kopierar filen från skrivbordet måste jag bekräfta att jag är administratör (vilket fungerar). Jag redigerar ofta olika konfigurationsfiler för olika program (t.ex. httpd.conf för Apache), och behöver kunna redigera den här typen av filer.
  14. Om trådskaparen undrar hur man gör det: Håll ner Windows-tangenten och tryck på R (eller gå in på Start > Kör... i Windows XP). Skriv cmd och tryck på Enter. Skriv ipconfig /all i det svarta fönstret som öppnas (Kommandotolken) och tryck på Enter. Högerklicka någonstans i Kommandotolken och klicka på Select All. Tryck på Enter för att kopiera den markerade texten. Gå till forumet och klistra in texten genom att trycka Ctrl + V.
×
×
  • Skapa nytt...