Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

pellepiano

Medlem
  • Antal inlägg

    184
  • Gick med

  • Senaste besök

  1. Det beror på hur du animerar den. Om du gör en tweening ökar du avståndet mellan dina keyframes för att ändra hastigheten, om du gör det med script beror det på hur scriptet ser ut. Om du tweenar kan du med hjälp av Ease In och Ease Out kontrollerna i Property Panelen accellerera eller tvärtom.
  2. www.flashkit.com är den största resursen. En sajt att se på med tjusig navigation... http://www.24-7media.de/ ..samt irrande fluga.
  3. man lägger ett movieclip med uttoningen i frame 2 i knappens tidslinje.
  4. Visst kan du ha kvar scenerna. Men använd framelabels på dom frames du vill gå till . Du kan oxå behålla smma movieclip i varje scen. Du måste dock ge mc't ett instance namn för att kunna "ropa" på det. Förmodligen vill du oxå ha ett gotoAndStop när du går till movieclippet ( istället för Play som du hade i din post ). För huvudtidslinjen ska ju stå still medans movieclip kör sin pryl.
  5. Visst. Om du anger framelabels istället för scen namn ( som bör undvikas eftersom dom inte går att nå annat än från huvudtidslinjen ). På knappen sätter du en variable ( med en framelabel som värde ) som sista framen i ditt movieclip skickar tidslinjen till i en goto action ( som refererar till variablen ). Typ, på knapp... on(release){ _root.whereToGo="gallery"; _root.gotoAndPlay("movieclip_outro_label"); } På sista framen i movieclipet.... _root.gotoAndPlay(_root.whereToGo);
  6. Inget fel på manualen, men tutorials är ofta grundligare och kan ha tips om tillämpningar, som kanske inte är alldeles uppenbara. tex små buggar, står det ju inget om där.
  7. Visst. www.flashkit.com Dom har en gigantiskt Tutorial sektion. Även en Getting Started-del som går igenom grunderna för det mesta. De har även ett bra forum. ( FlashKit har över en halv miljon registrerade användare ).
  8. Lögg till.... _root.bildClip.unloadMovie(); ....till knapp koden så ska det nog funka.... on (release) { xpos = 275; _root.vadSkaLaddas = "flip.swf"; _root.minKonstigaTimer = 1; _root.bildClip.unloadMovie() }
  9. En del av koden ska ligga in enterFrame i stället för load.... // Kod på movieclippet onClipEvent (load) { // Initial position för movieclippet _root.xpos = 825; } onClipEvent (enterFrame) { // Flytta mc't snyggt till positionen som anges av variabeln xpos i rooten. this._x += (_root.xpos-this._x)/4; _root.minKonstigaTimer++; if (_root.minKonstigaTimer == 125) { _root.bildClip.loadMovie(_root.vadSkaLaddas); } } Kolla oxå Cechise exempel som verkar mer genomtänkt ( fiffigare kod ser det ut som ).
  10. _root.vadSkaLaddas="gallery.swf"; gallery.swf är namnet på den swf fil du vill ladda in efter en viss intervall ( när clippet stannar ). Du ska bara ändra filnamnet ( gallery.swf ) till namnet på DIN fil ( imnga äandra ändringar behövs ). Har du många knappar ( som ska ladda en swf ) ändrar du filnamnet på dem också. _root.minKonstigaTimer=1; ....är bara en variabel, vars värde ökar med 1, för varje frame. När den når en viss siffra laddas din swf in i det tomma movieclippet på huvudtidslinjen. Det är ett enkelt sätt att mäta tid utan att använda den getTimer() functionen. Det hela går ju ut på att ha ett delay ( som man bestämmer tiden på ) mellan knapptryckning och själva inladdningen av swf filen. För att det här med loadMovie ska fungera behöver du bara ett tomt movieclip på huvudtidslinjen med VARIABEL namn bildClip ( och så att du har en extern swf fil med rätt namn som ligger i samma mapp ).
  11. Du kan tex på knappen skriva lägga till....... _root.vadSkaLaddas="gallery.swf"; _root.minKonstigaTimer=1; Och På movieclippet som scrollar lägga till _root.minKonstigaTimer++; if(_root.minKonstigaTimer==125){ _root.bildClip.loadMovie(_root.vadSkaLaddas); } ...så bör typ gallery.swf laddas in i ett tomt movieclip i huvudtidslinen ( med instansnamn bildClip ) efter att 125 frames passerat. Öka den siffran om det går för fort. ( koden som ska ändras på varje enskild knapp är bara filnamnet på den swf du vill ska laddas in ).
  12. Enklast är ju om du lägger in en liten ynka knapp att klicka på. Annars har du en tutorial gär om dubbelklick som kanske kan passa. http://www.spoono.com/flash/tutorials/tutorial.php?id=19
  13. Eftersom det är samma förfarande som ska kunna göra TVÅ saker måste du hitta nåt som skiljer dem åt. Och det är tiden mellan musklick och mussläpp. Så om du kollar hur lång tid det är mellan dem kan du oxå avgöra ( på ett ungefär ) om det är ett klick eller ett drag så att säga. Antar a getTimer skulle kiúnna vara rätt verktyg och en liten if sats.
  14. I PS, så klicka bort det understa lagret så du bara har det du vill ha med. Gå sen till Save for Web och spara som PNG-24 och markera oxå Transparency. Då kan du importera bilden i Flash så allt är transparent utom ditt objekt.
  15. Det är oxå så att movieclippets instansnamn skall vara sidor ( vilket inte är detdetsamma som namnet i biblioteket). Till skillnad från Diretor som bara har en tidslinje så har Flash hur många som helst. Därför är sökvägen av yttersta vikt. _root refererar till huvudtislinjen tex och _parent ( relativ ) betyder "en tidslinje upp", ungefär som ../ i html för att hoppa ur en mapp. När du använder _root spelar det sålunda ingen roll var koden ligger ( vilket är praktiskt ) , utan det väsentliga är bara var målobjektet befiner sig i förhållande till huvudtidslinjen ( _root ).
×
×
  • Skapa nytt...