Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Korpglugg

Medlem
  • Antal inlägg

    104
  • Gick med

  • Senaste besök

Om Korpglugg

  • Medlemstitel
    Aktiv
  • Födelsedag 1971-06-12

Profil

  • Kön
    Kvinna
  • Ort
    Kode
  1. Jag söker ett bra program/databas där jag kan föra in mina musiknoter. Krav är att man ska kunna ge etiketter/taggar så att jag kan söka t.ex. efter "orgel, duett, påsk, Bach" och få upp allt som taggats med detta. Det blir väldigt stökigt när en del noter passar under flera kategorier, eller ett och samma stycke finns som solo för tre olika instrument, för instrumental duett eller som arr för kör, så meningen är att man ska kunna söka rätt på allt man vill, samt såklart även se var det står. Jag har i nuläget bara pärmar med kategorier, men det är rejält svårt att hitta det som inte bara har en enda självklar plats, eller som finns i många varianter. Det får gärna vara ett onlineprogram, så som google drives grejer. Bara man kan säkerhetskopiera. Det kan handla om flera tusen titlar.
  2. Jag har inte sådana länkar, utan ett stort antal skräddarsydda sökningar på Tradera och Ebay m.m. Dessa vill jag inte scrolla runt i menyer för att klicka fram ena efter andra, och det går inte att skriva in början till adressen heller eftersom det rör sig om 50 st eller fler. Ibland tar det bara några sekunder att titta, och så vill man kolla nästa, och vill då inte scrolla och leta i bokmärkesträd. Vanliga länkar kan jag ha som vanligt eller söka som du skrev. Men nu verkar jag ju ha hittat en sidopanel till Chrome - och det verkar funka ok. Chrome har även ett tillägg som kan blockera säljare på Tradera, vilket gör att man får bort upp till 3/4 irrelevanta annonser som man slipper scrolla sig förbi. Jag tänkte inte på det förrän jag testade de andra och mindes hur jobbigt det var. Tyvärr finns det inte till andra läsare.
  3. Jag kollade Vivaldi, men det verkar inte gå att logga in från olika datorer som med FF eller Chrome. Nu när jag kollade runt lite mer, insåg jag att det endast är Chrome som har ett visst tillägg som jag inte kan vara utan, så jag måste nog ha Chrome. Till slut hittade jag en acceptabel sidopanel som visserligen inte syns hela tiden, men kommer fram så fort man pekar på den.
  4. Det är just det som är det mest opraktiska med långa långa bokmärkeslistor som ska scrollas i, och undermappar som ska öppnas varje gång (och så pekar man lite snett och då stängs allt och man får börja om. Däremot en enstaka mapp med bokmärken som inte behöver scrollas i funkar ju bra. Jag hade gärna haft både och, men när man ska ta fram bokmärkta sökningar och klicka på nästa ganska snabbt, och har hur många som helst, så är Chromes bokmärkesfält helt uselt.
  5. Jag hade nog tänkt fortsätta med Firefox om Chrome inte funkar. Att kunna logga in från andras datorer och ha alla flikar, sparade lösenord m.m. är bra. Men Chrome är bättre än FF förutom med bokmärkesfältet.
  6. I Firefox kan man placera alla bokmärken i ett ständigt synligt sidofält. Detta är helt nödvändigt när man t.ex. går igenom 25 sökningar på Tradera/ebay - man orkar helt enkelt inte öppna och scrolla om och om igen via bokmärkesfältet. Ett tag hade jag en extension som funkade hyfsat, men den funkar inte ok längre och verkar inte uppdateras sedan långt innan jag ens skaffade den. Jag har övergett Chrome endast p.g.a. denna saknade funktion (låst sidofält med bokmärken), men eftersom Chrome är bättre på allt annat, så gör jag ett försök och frågar om någon här har någon idé om hur det går att lösa. Har man omfattande bokmärken som man ofta går igenom så som jag gör, så är det inte alls roligt att scrolla sig genom hela bokmärkesträdet, öppna grenar om och om igen, för att gå till nästa. Det är så jobbigt att man alltså överger läsaren.
  7. Jag har funderat på det, men inte gjort något åt det än. Kanske skaffar en sådan.
  8. Oj, jag visste inte att det fanns en så bra hanterare. Allt ändras så ofta och mycket att jag har slutat utforska hur saker fungerar, och då blir man lite borta. Då fick jag tagit bort alla jag hade råkat klicka i att aldrig spara lösenord också, samt dubbla inloggningsuppgifter m.m. Och jag slipper att få nya uppgifter till mitt webbhotell varje år när jag glömt lösenorden. Så bra att jag frågade här.
  9. Ja, alltså, jag har inte funderat så mycket, utan chrome behåller ju lösenorden, så jag har antingen varit redan inloggad eller bara kunnat klicka logga in, och så har funktionen "spara lösenord" sett till att jag kunna bli inloggad. Men jag har inte besökt Outlook så ofta att jag tänkt något "vågar inte" utan jag har inte använt den adressen så mycket bara. Den finns i min dators inbyggda mailprogram mail för windows 10, men fanns inte i det mailprogram jag faktiskt använder, nämligen gmail. Att få ett lösenord som jag har koll på gör såklart att jag kan styra min adress och använda den. Det är bara en adress som är anonym, inte min huvudadress. Dessutom är adressen hur gammal som helst, så jag vill ha den kvar bara därför.
  10. Hur får man fram lösenord via webbläsaren? Jag har många sparade, men det syns bara att att de är sparade och man får bara se stjärnor. Jag har många gånger loggat in så på en viss sida, men inte från en annan av sitens sidor, för att lösenordet inte sparas på alla sitens inloggningsställen. Ett tag hade jag ändrat inloggning till Cpanel för min webbsida, för att ha ett säkrare lösenord. Men glömde det ganska fort och kunde logga in genom att det var sparat, men inte göra vissa saker som krävde att man angav lösen på nytt. Jag fick nya uppgifter av webbhotellet, men så lätt är det inte alltid. Vill lägga till adressen i gmail betyder ju bara att man lägger till olika mailkonton i gmail så att man kan hämta alla mail där (eller skriva från alla adresser), inte bara ett enda gmailkonto. Inget konstigt. Jag använder inte ens en gmailadress utan har mina egna domäners adresser kopplade via gmail och skriver där. Jag har tyvärr inte hittat något bättre online för mail. Outlook är sämre än sämst. Jag gillade Thunderbird och programmet Outlook, men vill inte ha alla mail på datorn längre, utan kunna komma åt från vad som helst.
  11. Hej (mbgtmari). Jag loggade in för över ett år sedan och har sedan glömt lösenordet. Jag behöver aldrig logga in på nytt verkar det som. Jag testade att ändra lösen enligt din beskrivning, och skulle då ange gamla lösenordet. Men man kunde gå runt det om man hade angett telefon och kunde få en kod dit, så nu är det ändrat. Tack!
  12. Jag har ett gammalt hotmailkonto, och är inloggad på Outlook/windows. Men jag vill lägga till adressen i gmail, och minns inte lösenordet. Går det att ta reda på på något sätt, eller måste jag logga ut från outlook? Jag minns att jag hade glömt lösenordet en annan gång när jag var utloggad, och då fick jag inte veta lösenordet förrän jag loggade in, och det gick ju inte. Av en slump kom jag på lösenordet, men ändrade. Jag vågar alltså inte logga ut. Nu kommer jag såklart inte ihåg det längre.
  13. Bra idé. Men möjlighet att backa upp disken via USB då? Eller koppla direkt via USB till datorn om man vill ha en stadigare uppkoppling? (Jag upplever att det inte bara går sakta via LAN, utan även ostadigt och att större backupper gärna avbryts och blir störda så att man får ta några mappar åt gången.) Som sagt så är ju detta inte alls huvudusyftet med disken, men det känns bra om man skulle ha möjligheten att komma åt den via USB på olika sätt. Jag ska fundera på en NAS med flera diskar (någon av de Netgear du och jag skrivit om kanske, eller WD live duon, men får ta reda på mer om vad som skiljer dem åt), annars känner jag det som att med all data på en ensam disk, plus 1 eller 2 datorer, så är jag väl rätt säker. En sak är ju säker också. Man TROR att man inte har behov av vissa finesser, men när man lär sig använda dem, eller upptäcker dem, så blir de användbara och behov. Jag trodde ju t.ex. aldrig att jag skulle använda min Android så som jag gör, utan att min gamla p910i hade allt... Därför har jag försökt läsa på lite vad diskarna kan göra, men det är rätt mycket fackord som jag inte kan, och då blir det svårt att förstå vad som menas. Särskilt när fackorden dessutom är på engelska på de flesta ställen. Tack för tipsen.
  14. Ja, alltså, jag ska använda den som nätverkshårddisk i hemmet, i vardagsslag. Men man skulle ju kunna tänka sig att man någon gång per år vill backa upp hela disken, att något problem uppstår så att man vill backa upp den eller kunna komma åt den på annat sätt än genom LAN, eller att man av någon anledning en gång per år vill ta den med för att visa något och då vilja ansluta genom USB. Det kanske inte är säkert att man kan ansluta via nätverkskabel hos alla. Faktum är att min trasiga disk var LÄTT att backuppa till min USB-disk (när vi väl fått igång den) medan det bara strulade när jag skulle kopiera via nätverket och in i min dator. Därför känns det säkrare om det finns möjligheter. Dessa extrafunktioner är inte det jag gör mest, men det vore bra att ha tillgång till IFALL. Hoppas du förstår hur jag menar. Jag ska alltså inte ha en USB-disk kopplad till NAS:en för jämnan, eller har disken med mig var och varannan dag för att USB-koppla den mer än nätverksansluta den. Den du länkar till kanske är intressant. Jag kollade också på Netgear ReadyNAS Duo. Lite dyrare, vet inte om den är bättre (har inte jämfört dem än, och tyvärr verkar det ju saknas många specifikationer på prisjakt). Men man kommer undan med 2 500 eller så. Brukar det vara svårt att setuppa sådana här? Och att setuppa så att ena disken automatiskt alltid är exakt som den andra?
  15. Nej, jag måste skriva luddigt i så fall, det är en nätverkshårddisk jag är ute efter. Den måste ansluta till nätverket, allt annat är uteslutet. Det där med RAID har jag inte förstått vad det är. (Har inte heller sökt info annars hade jag kanske vetat nu.) Två diskar blir för dyrt när sakerna ändå går sönder så ofta. Om jag synkar med min hårddisk på min dator, så har jag det ju på två ställen. Skulle även kunna synka alltihop med andra datorer i hemmet. Jag tänker att det är nog, men tar förstås tacksamt emot åsikter och fakta som kan få mig att fundera vidare om jag måste ha två diskar ändå (jag är sjukersatt, och har en ekonomi på en tredejdels normal arbetarlön - annars hade jag väl lätt köpt en NAS för 3-4000). De diskar jag har tittat på, typ WD live (ej duo), kostar 1000-1500 kr. Tyvärr saknar denna WD vettig backupfunktion, powerknapp, har inga in- eller utgångar alls mer än för nätverkskabeln och strömmen. Som tur är, räcker 1 TB mer än gott och väl. Skulle klara mig med 500 GB i antagligen flera år till. WB My Book live har fått bra recensioner och omdömen medan många andra har negativt på stabilitet, att de låter som de defragar dygnet runt, att de går sönder o.s.v. Jag hade nog köpt en sådan, om det inte vore för bristen på in- och utgångar och strömknapp. Kylning, ja det är ju ett problem. Hur vet jag om det är bra kylning?
×
×
  • Skapa nytt...