Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kijana

Medlem
  • Antal inlägg

    32
  • Gick med

  • Senaste besök

  1. Behöver hjälp omgående! Ska delta i en videokonferens med installerad mjukvara på min laptop med Win 8.1. Bild har jag, men jag verkar inte höras. Jag tror att det går att lösa problemet genom att ge den aktuella appen behörighet att använda den inbyggda mikrofonen - men hur gör jag det? Då tänker kanske någon att jag ska använda ett headset, men det fungerar lika dåligt. Kan det betyda att problemet ligger någon annanstans?
  2. Kijana

    Hackande ljud

    Vanliga ljudfiler låter bra när jag spelar upp dem. Tittar på tv med denna dator också utan några större problem. Rent maskinellt kör jag med Premiere Elements version 13.1 i 64-bitarsversionen, på en dator som har 4 GB RAM och en processor på 1,75 Ghz. Jag brukar inte köra fler program åt gången än vad jag behöver, men en e-postklient och något till program ska väl inte göra läget kritiskt? Förstår din poäng med fullständig rendering, men skillnaden brukar inte vara stor mellan förhandsvisning och en visningsklar fil. Har för mig att jag testade för någon vecka sedan att göra filen spelbar utan att det blev någon skillnad.
  3. Kijana

    Hackande ljud

    Sitter och gör ett bildspel, alltså sätter ihop både bild och ljud. Min känsla för logik säger mig att om det fungerar perfekt med bilderna och alla övergångar där, men att det börjar hacka med ljudet när jag lagt till musik, så är det fel någonstans i anslutning till ljudkortet. Är det drivrutiner som ska bytas ut, eller själva ljudkortet som kan vara paj? Hur tar man reda på det? Enhetshanteraren rapporterar dock att "enheten fungerar korrekt". Använder en Lenovo laptop med Win 8.1 (igen efter att ha provat Win 10).
  4. Undrens tid är inte förbi. Nu funkar det! Vet inte varför jag fick för mig att försöka starta programmet en gång till, men jag gjorde det. Och eftersom datorn just då inte var ansluten till internet fick jag hoppa över aktiveringen. Av någon anledning så hoppade programmet igång ändå. Jag trodde i min bokstavliga enfald att man ska göra precis som programtillverkaren rekommenderar, annars blir det tokigt. Det är nog den inställningen som varit "problemet" här. Förutom då förstås budskaget från Adobe att aktivering via internet var ett nyckelhål som det gällde att passera, annars skulle inte programvaran gå att använda alls. Efter det lyckade försöket bytte jag lokal med internetanslutning och det gick bra även då. Aktiveringsdialogen kom upp efter start i stället för före. Får tacka för allt engagemang i frågan.
  5. Avinstallerat har jag gjort flera gånger, senaste gångerna med CCleaner. Startat om har jag också gjort. Jag har till och med tagit mig för att ladda ner och installera demoversionen direkt från Adobes sajt. Har aktiverat programmet sen med mitt serienummer/licensnyckel utan att jag kommit en bit närmare. När det gäller supporten så har jag varit i kontakt med den engelskspråkiga via chat. Det fungerade inte för dem att lösa problemet så jag blev till slut av okunnighet hänvisad till en icke existerande svensktalande support per telefon. Beskriver mig annars som hyfsad i engelska, men att beskriva problemet på ett begripligt sätt känns inte enkelt i detta fall. Så jag vore grymt tacksam för någon kunnig person att prata med på svenska.
  6. Om jag uppfattat dig rätt, så har du installerat programmet en gång?! - Det kanske kan uppfattas så, men så är det inte. Jag har installerat programmet gång på gång. Dessutom från två olika skivor. Har du avinstallerat det?? Om så är fallet är det möjligt att du inte avaktiverade det innan avinstallation. Jag antar att om programmet är redan aktiverat inte "låter"sig installeras flera gånger och därför får du besked om fel reg.nyckel - Det är säkert så att man ska avaktivera program före avinstallation. Men hur jag skulle kunna göra det när programmet inte ens startar förstår jag inte. Ärligt talat har jag inte hört talas om den åtgärden tidigare. Det finns ju en gräns för antalet installationer, den tillåter i det här fallet installation på två olika maskiner så det borde inte vara något hinder. Just beskedet om fel reg-nyckel har jag inte fått något mer. Här är länkar till svensk support: - Tackar så mycket. Supporten har tyvärr inte så mycket att komma med. Finns ingen svensk support om man som jag är vanlig kund och inte CC-abonnent. För Premiere Elements i det här fallet hänvisas man till engelsktalande support i Tjottahejti och den har inte kunnat hjälpa mig.
  7. Det hade ju kunnat sluta där, men det gjorde det ju inte. Ersättningsskivan och dess installationsprogram uppvisar samma beteende som den första. Efter att jag accepterat licensprogrammet (EULA) så händer ingenting. Jag har dessutom provat olika varianter av installation, till exempel 32-bitarsversionen och även att installera samt att starta programmet som administratör. Jag är nu inne på att installera ett 32-bitars OS som virtuell miljö och installera programmet där. Eller finns det någon här som har en annan briljant idé? Hur vet jag att det inte är installationsprogrammet det är fel på?
  8. Du tror inte att jag kollar av ett par gånger att jag skrivit in rätt? Och för det andra så köpte jag via webben, (även om jag inte laddade ner mjukvaran direkt eftersom det alternativet inte fanns). Det gick jättebra. Nu har jag reklamerat också, och en ersättningsskiva är på väg.
  9. Naturligtvis handlar det inte om så enkla grejer. Det är inte första gången jag installerar ett program. För tydlighets skull så står det uttryckligen "serial number" på den etikett som jag skriver av. Efter första installationen av PRE 13 så installerade jag en extern hårddisk, det gick hur bra som helst. Jag köpte programmet på Dustin Home, som inte har någon hjälp och support att komma med, utan hänvisar till Adobe.
  10. Nu råkar det vara ett ex av Adobe Premiere Elements som krånglar, men problemen som drabbat mig kan ju drabba andra program och andra operativsystem också, för att inte tala om supporten.. För att beskriva problemet enkelt: När jag accepterat licensavtalet händer ingenting med programmet. Det startar inte. Försöker jag igen så hamnar jag på samma ställe. Har till och med återinstallerat programmet utan att det gjort någon skillnad. (Var i kontakt med Adobes engelskspråkiga support i dag via chat, som till slut i sin okunnighet och hjälplöshet hänvisar mig till den svenska supporten på telefon som redan med en engelsk röst förklarat att support på svenska inte finns och att jag därför får söka support på Adobe.com.) Så ja, nu har jag skrivit av mig lite. Där det verkligen tar stopp är när jag ska ange serienumret för den skiva som jag skaffat mig från en återförsäljare. Serienumret hävdas vara fel, enligt registreringsfunktionen på hemsidan. Och det trots att serienumret börjar med samma siffror som en tidigare version av programmet. Hoppas att inte alla utvikningar och parenteser har tröttat ut den som försöker ta del av det här. Vore verkligen tacksam för lite hjälp, trots allt är ju det enda som behövs att licensnumret accepteras.
  11. Tycker det kan vara dags att ta lite backup på mina databaser emellanåt. Har tänkt att använda mig av select into outfile, men när jag har försökt läsa mig till hur man ska göra i manualen (på mysql.com) så fattar jag det som att det inte går, med något undantag. Det känns orimligt. Har jag missuppfattat något, eller finns det metoder att kringgå problemet? Jag kör alltså SQL i Command Line Client, om det kan vara någon hjälp.
  12. Tack, alla, det är lugnt, fortsätt fira midsommar. Har löst problemet. Det fungerade när jag ändrade teckenkodningen på textfilen från UTF-8 till Ansi. Sen var det en del null-värden som jag fick skriva om till 0000-värden också.
  13. Kan inte förstå vad det är för fel med den tabell jag försöker skapa. När jag laddar in en fil med data får jag svaret att första kolumnen som är primärnyckel och är satt till int(5) not null har "incorrect integer value", felkod 1366. Obegripligheten kommer från att jag jämför med en annan tabell som fungerar och det ser exakt likadant ut, förutom då att integervärdet är satt till 11. Någon här som har ett bättre svar?
  14. "Kapar" tråden med en uppföljande fråga då jag har snarlikt problem: Kan teckenuppsättningen i själva MySQL-filen/databasen vara inställd på flera olika, men om man skriver in "charset=iso-8859-1" i den html-sida som ska visa tabellen, så rättar det till sig med å, ä och ö?
  15. Kom inte ihåg den exakta felkoden, tror det kan ha varit error 2 eller kanske 22 och förklaringen "file not found". Men nu när jag provade igen, och vände på strecken så får jag istället felmeddelandet att datan till ett av fälten är för långt. Det måste ju innebära att filen går att läsa och att det rubricerade problemet därmed är löst. Tack för hjälpen. Problem nummer 2 kan jag nog klara själv.
×
×
  • Skapa nytt...