Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bergh_1976

Medlem
  • Antal inlägg

    21
  • Gick med

  • Senaste besök

1 följare

Om Bergh_1976

  • Medlemstitel
    Användare
  • Födelsedag 1976-02-20

Kontaktinformation

  • Hemsida
    http://www.bergsdata.se

Profil

  • Kön
    Man
  • Ort
    Gunnebo
  • Intressen
    Fotografering
  1. Tack Monshi det funkade perfekt. Nu ska vi se om filen kommer med. Tågtider_101105.xls
  2. Jag ska kopiera en cell från ett arbetsblad till en anna cell på ett annat arbetsblad, men jag får inte till det. Ett annat problem som jag har är att jag skulle vilja göra en tidtabell som uppdaterar sig själv, beroende på om det är 20 min eller 30 min slingor som man kör. Jag skulle vilja skriva in tex. 20 min och sedan gör Excel resten, problemet är bara det att det finns två möten, raster och middag som det måste ta hänsyn till. Info finns på den bifogade filen. Det är så jag skulle vilja att den ser ut. Alla dagarna startar tåget 06:28,men om jag vill att det startar 06:35 så ska allt ändra sig och ta hänsyn till raster eller middag. Som Måndag 08:25 kan man inte köra ett helt 30 mins varv, utan får då "lämna" tåget på en plats föra att efter frukost "ta" tåget och och in till stationen igen.
  3. Hej kan någon hjälpa mig?? Och jag uppdaterar ett antal poster i en tabell automatiskt kan man gör så att när det är färdigt så skriver Access en rapport till varje uppdaterad post? 10 uppdateringar = 10 utskrifter, 2 uppdateringar = 2 utskrifter. Tack på förhand /Bergh
  4. Hej Cege!! Jag har hitta ett par sidor som kanske kan hjälpa till. http://www.ozgrid.com/forum/showthread.php?t=20512&page=1 http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q321686 http://forums.asp.net/t/894741.aspx M.V.H /Berg
  5. Men om man vill uppdatera en rad? Tex: Artikelnr Adress line Adress skanska Best nivå 1487741 L7130 *664O807056* 8 Och nu kommer det ett mail med ny adress ändring till L7208. Då skulle jag vilja klicka på en knapp som gör att Access kollar i Excel bladet och kolla upp 1487741 och ändrar till L7208 istället för L7130, eller on flera saker ändras, kanske Adress line och Best nivå elelr liknande. Ditt makro funkade bra men då lade det till en rad med en artikel som redan fanns. Går detta att fixa?? /Berg
  6. Undrar om det går att göra en knapp som importera ett Excelblad till en tabell. Och att den skall importera vissa rader och kolummner. Tex. A 29 och neråt tills det tar slut med data, sedan D 29 och neråt tills det slut med data, E 29....... Skriver man det i VBA eller?? /Berg
  7. Hej Jag har två frågor. Denn ena är som rubriken lyder vad skriver man för kod om man vill få in ett värde från en obunden textbox till en SQLfråga? Den andra är om man kan ta bort en rad eller dölja den om den är större än ett värde. Tex. If < 10 Then hide eller något sånt. Hoppas på snabba svar. //Berg
  8. Problemet som jag har är att inte rapporten som jag skriver ut inte uppdaterar alla fälten. Utan om jag räknar ut ett värde så blir det värdet på alla artiklarna, och det stämmer inte så bra då. Så om jag kan få in resultatet i en tabell så beräkningen sparas i tabellen så gör jag utskriften därifrån så borde alla poster bli uppdaterade eller. Det kanske finns ett annat sätt för att uppdatera rapporten. Beräkningen ser ut såhär: =0+(2*240*60*([sim dags]/[simtakt]))/([Prodtid]*[Antal i box]), där "Sim dags", "Simtakt" och "Prodtid" får sina värden från andra beräkningar. Det ända vädet som tas från en tabell är "Antal i box" Dubbletterna: Jag har en fråga där tre olika tabeller ingår, två av dessa har vissa poster som är lika och den tredje har bara box information, men det lustiga är att det blir olika antal dubbletter. Hur kan jag få bort dessa? Kolla på rapporten där syns nog någon eller några dubbletter.
  9. Har ett litet problem med en obunden textbox. Jag skiver inte ett antal data i ett antal andra obunda textboxar, och sedan ska den obundna textboxen räkna ut ett värde. Detta värde vill jag få in i en tabell som kan uppdatera de ca 1500 posterna i tabellen. Eller går det att göra en fråga som fixar till detta?? Jag har även en fråga som jag lyckas att få dubbletter av vissa och tre st av vissa medan andra är det bara en av, hur får jag bort dett fenomen?? Tack på förhand!!! /Bergh
  10. Hej nu har jag fått lite mera problem. Jag har all data som behövs tror jag, det som jag vill är följande: Jag vill få fram en beräkning på hur många boxar det går att få in i ett ställdage som är 2700mm Jag har nog formeln tror jag det är just att få in den som VBA kod. Jag har två kryssrutor som säger till om boxen står på bredden, då blir det en annan formel (2.). Den andra kryssrutan säger till om det finns två rader bredvid varandra. Då blir det två formeler till (3. Och 4.) 1. Antal box i Plockshop *längden =totallängd 2. Antal box i Plockshop* bredden= totallängd 3. Antal box i Plockshop *längden / 2 =totallängd 4. Antal box i Plockshop* bredden / 2= totallängd Inga dessa får inte bli längre än 2700mm då ska färgen på texten bli röd och fet. Tack på förhand.
  11. Hej. Jag har lite problem med kodning. Det första är att jag vill ha ett värde som kommer upp automtiskt i en ruta i formulär. Exempel: En ruta heter Boxsort och där finns ett antal olika boxar 0461, 0462, 0463 o.s.v. sedan har jag en ruta där jag vill att vikten på de olika boxsorterna skall komma upp, 0461 väger 1,8Kg, 0462 väger 2,7kg. Då testade jag med: If Me.Boxsort = "0461" Then Me.vikt.???? ="1,8" End If If Me.Boxsort = "0462" Then Me.vikt.???? ="2,7" End If Där frågetecknen är så vet jag inte vad det ska vara. Och sedan vad det ska vara över koden? Private Sub Boxsort_Afterupdate() eller vad det kan vara? Problem nummer 2. Jag har ett formulär med ett underformulär, båda dessa har en ruta som heter artikelnummer, jag skulle om det funkar så det så att om jag söker på ett artikelnummer i formuläret så kommer samma artikelnummer upp i underformuläret automatiskt? Tack på förhand! //Berg
  12. Sedan var det detta med att importera Excel till Access genom att klicka på en knapp. Jag tror jag har hittat något intressant. Här är ett VBA-rutin som jag skrev som du kan prova från en Standard Access Code module (as opposed to a Form code module). Access Code modul (i motsats till ett formulär kod modul). This procedure Detta förfarande programmatically connects an Excel sheet to Access. programmatiskt ansluter ett Excel-blad till Access. Then it pulls data Då drar data from the connection table into a permanent table in Access. från anslutningen tabellen till en permanent tabell i Access. Sub GetDataFromExcel() Sub GetDataFromExcel () Dim dbsTemp As Database Dim dbsTemp som databas Dim tdfLinked As TableDef Dim tdfLinked Som TableDef Set dbsTemp = CurrentDb Set dbsTemp = CurrentDb Set tdfLinked = dbsTemp.CreateTableDef("tblSheet1") Set tdfLinked = dbsTemp.CreateTableDef ("tblSheet1") tdfLinked.Connect = _ tdfLinked.Connect = _ "Excel 5.0;HDR=YES;IMEX=2;DATABASE=C:\Dir1\Book1.xls" "Excel 5,0, HDR = JA, IMEX = 2; DATABASE = C: \ kat1 \ Book1.xls" tdfLinked.SourceTableName = "Sheet1$" tdfLinked.SourceTableName = "Blad1 $" dbsTemp.TableDefs.Append tdfLinked dbsTemp.TableDefs.Append tdfLinked DoCmd.RunSql "Select * Into tbl1 From tblSheet1" DoCmd.RunSql "Välj * Into TBL1 Från tblSheet1" End Sub End Sub Here is an explanation of what is going on. Här är en förklaring till vad som pågår. First, you create a Först skapar du en tableDef object to receive the Excel table you are going to connect to. TableDef syfte att få Excel-tabellen du ska ansluta till. In this example I call the object tdfLinked. I detta exempel jag kallar föremålet tdfLinked. Note the connection Notera anslutningen string. strängen. The only part of the connection string that you can modify is Den enda del av anslutningssträngen som du kan ändra är the location of the Excel workbook you are going to connect. platsen för Excel-arbetsboken du ska ansluta. Here I Här har jag connect to DATABASE=C:\Dir1\Book1.xls. ansluta till databasen = C: \ kat1 \ Book1.xls. But you can write whatever path Men du kan skriva vad sökvägen you need. du behöver. Leave the rest of the connection string as is. Låt resten av anslutningssträngen som den är. Next, in my Nästa, enligt min example, I am connecting to Sheet1. exempel är jag ansluter till Blad1. Use whatever the sheet name is. Använda de bladet heter. Note also that you have to follow the sheet name with a $ sign or it Observera också att du måste följa blad namnet med ett $ tecken eller det won't work. fungerar inte. Then, of course, you append the tableDef object to the Sedan, naturligtvis, lägg dig TableDef invända mot database.TableDefs collection. database.TableDefs samling. Now you run a sql query to import the Nu kan du köra en SQL-fråga för att importera data into a new table. data till en ny tabell. Assuming tbl1 does not already exit you run this Förutsatt TBL1 inte redan exit du kör query from the VBA routine förfrågan från VBA rutin DoCmd.RunSql "Select * Into tbl1 From tblSheet1" DoCmd.RunSql "Välj * Into TBL1 Från tblSheet1" And you have now imported your Excelsheet to Access. Och du har nu importerat din Excelsheet till Access. O.B.S denna är översatt från Engelska med hjälp av Google så det blir lite skoj att läsa. Men som vanligt så är jag sämst och får det inte att funka. //Berg
  13. Hej Cege!! Hoppas att du har haft det bra sedan vi sist hördes vid. Nu har jag givetvis flera frågor till dig som jag är säker på att du kan lös åt mig. Det första är, (om du kommer ihåg) den stora kompletta listan så funkar att som det ska utom när jag ska skriva ut för då får flera utskrifter än vad jag vill ha. Om jag har ett artikelnummer och ska sriva ut det så får jag med 3-5 andra artikelnummer. Jag har testat att gör en likadan knapp som jag har er de olika formulären för där funkar det, men inte här. Det finns även önskemål om att kunna få fram underlag på hur stor ökningen blir om volymerna går upp med kanske 20% och lite annat. Jag har inte alla dokument till detta än men det får jag nästa vecka. M.V.H Berg
  14. Jag har ett problem som jag inte kan fixa. Jag har 7st tabeller som vardera innehåller 17 kolumner. Nu vill jag ha all information från de 7 tabellerna till en stor tabell som jag kan söka i. I de 7 tabellerna kan jag lägga till och ta bort poster, men det vill jag inte i den stora tabellen, men i den stra vill jag kunna ändra data i posterna så att det ändra i någon av de sju andra. Eller ska man helt enkelt göra någon kod som gör att det du spara i en av de 7 tabellerna änev automatiska sparar i en annan tabell? Jag skulle även vilja skapa en knapp som gör så att jag kan importera data från ett excelblad till en speciel tabell, T.ex ett Excelblad där det står nya adresser till en artikel, den skall både uppdatera befintliga poster med ny data och även lägga till ny artiklar. Tack för svar!! /Berg
  15. Hej igen. Nu ska vi se om jag kan uttrycka mig enklare. Sökformulär: Jag har lagt med en bild, som visar själva taberllerna, jag har 5 st som jag vill söka i, jag vill helst få upp all den information som jag får upp i själva "rätta" förmuläret. Jag tror att jag har knas på själva kopplingarna mellan de olika tabellerna. Sedan är det här med * när vi gör streckkoder så ska man måste man ha en * innan själva adressen och en * i slutet sör då vet scanerverktyget början och slutet på streckkoden tex. 664O201301D9110 som adressen heter så måste denna se ut *664O201301D9110* och så har vi ett teckensnitt som gör att det blir streckkod. Jag vill att * ska komma till automatiskt när man skriver 664O201301D9110. Tack på förhand. /Berg [bild bifogad 2009-12-01 21:48:34 av Bergh_1976]
×
×
  • Skapa nytt...