Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Jonathan Gabor / Surftown

Medlem
  • Antal inlägg

    12
  • Gick med

  • Senaste besök

Om Jonathan Gabor / Surftown

  • Medlemstitel
    Användare

Kontaktinformation

  • Hemsida
    http://www.surftown.se
  1. Hej igen, och tack! Jag antar att du syftar på mydb2 och inte msdb2, där den ena är en MySQL-server och den andre en MS SQL-server. Tillsammans med en tekniker har jag nu kollat loggarna, belastning och i princip allting för mydb2, och jag kan faktiskt inte se någon särskild belastning på den servern. Med andra ord, kan vi inte hitta några tecken på att era sidor som använder databasen inte skulle vara åtkomliga. Jag är fullt medveten om att det inte är svaret hade förväntat er, men jag hoppas i alla fall på att vi kan finna en lösning på det här. Om ni skulle maila mig på jga(snabel-a)surftown.com med era uppgifter (domän, användarnamn, etc.), så ska vi se om vi inte kan sätta upp särskild övervakning för just era sidor. Då borde vi nog kunna klura ut vad det är som gör era sidor oåtkomliga. Låter det intressant, eller har du gett upp hoppet om oss redan...?
  2. Ber om ursäkt, miss av mig. Men kul att höra att situationen har förbättrats, och att ni är nöjd!
  3. Jag försöker absolut inte komma med lögner eller falska påståenden! Men vi har betydligt fler databas-servrar än just den ni ligger på. Och ser man generellt på stabiliteten för våra databas-servrar så har det skett en markant förbättring det senaste året. Tar man ett steg tillbaka och ser på den stora bilden, så har vi över 99% upptid på våra databas-servrar... Men det betyder givetvis inte att det har fungerat utan problem för er. Det kan absolut vara så att du ligger på en databas-server som inte presterat särskilt bra, men det kan jag inte veta ifall ni inte delar med er av serverns namn/adress. Oavsett så jobbar vi ständigt med att se till att samtliga servrar körs stabilt. Pratar vi MySQL-databaser, så kan ni dessutom be om att bli automatiskt flyttad till en annan databas-server, om ni så önskar. Det är bara att kontakta supporten. Flytten sker som sagt automatiskt, utan att ni behöver ändra i några av era script eller liknande.
  4. Hej Wiccid2, Jag skulle uppskatta om du inte skrev i "nu-tid", då det faktiskt var två år sedan du var kund hos oss. Som jag tidigare skrivit: Två år är flera ljusår i webbhotellsbranschen. Jag tänker inte sticka under stolen med att vi tidigare haft väldigt stora problem gällande våra databaser, men det är samtidigt sedan länge åtgärdat - bland annat genom att sänka antalet kunder per server avsevärt. Jag kan varmt rekommendera dig att pröva oss igen, så du själv får uppleva skillnaden. Det är helt riskfritt, då du har 30 dagars "pengarna tillbaka"-garanti.
  5. Jag har sett det nämnas flera gånger i den här tråden... Men att jag väljer att ta del av debatten och diskussionen ni för här har absolut ingenting med sökmotorer att göra. Jag vill snarare få kontakt med våra kunder (och andra intresserade) i en miljö som är neutral och där de känner sig "trygga", eller vad man ska säga. Vår målsättning är att spela med helt öppna kort, och inte gömma sig bakom svårförståeliga avtalsvillkor eller krångliga kontaktprocedurer. Det har dessutom nyligen lanserats en Surftown-blogg, där jag och andra medarbetare kommer skriva om saker och ting som sker hos Surftown, och rent allmänt inom webbhotellsbranschen. Ni är varmt välkomna att ta er en titt på följande adress: http://blog.surftown.se
  6. Jag skulle vilja påstå att vi är "fågel" inom webbhotellsbranschen. Vi ligger oftast på framkant vad gäller det tekniska, t.ex. obegränsat antal databaser, stort diskutrymme, obegränsat antal e-post adresser, utförlig kontrollpanel m.m., och allt detta till ett väldigt förmånligt pris. Vi ändrade dessutom våra avtalsvillkor nyligen, till att vara mer fördelaktiga mot våra kunder, och är första leverantören i Danmark med den här typen av avtalsvillkor. Och så vill jag passa på att tipsa om vår nya blogg, där jag kommer skriva då och då om vad som sker på Surftown, och rent allmänt inom webbhotellsbranschen. Ni finner den här: http://blog.surftown.se [inlägget ändrat 2008-01-02 14:53:43 av Jonathan Gabor / Surftown]
  7. Ursäkta att jag inte hunnit titta till forumet på ett tag. Men nu är jag här igen! Ursäkta, men jag förstår inte riktigt frågan? Skulle ni vänligen kunna utveckla den lite, så ska jag gärna försöka besvara den.
  8. Det där lät inte som en särskilt rolig upplevelse... Dock kan jag informera dig dig om att vi för några veckor sedan uppgradera vårt antispam-filter till SpamAssassin 3.2.x med egna SARE-regler, som för ett tag sedan blev kårad till årets bästa open-source mjukvara 2007, av amerikanska InfoWorld. Och vad vi kan se, så har det inneburit att antalet spam-mail har minskat betydligt, samt att risken för att legitima brev ska försvinna har blivit lägre. Våra planer och idéer på förbättringar är både lång och utförlig, men dessvärre tar saker och ting sin lilla tid att genomföra. Vi måste ju först och främst försäkra oss om driften för våra webhotell håller en acceptabel nivå, innan vi påbörjar ett arbete med uppgraderingar och liknande. Men vi tar mer än gärna emot förslag och idéer på vad vi kan göra för att förbättra våra tjänster, även om det kanske inte utförs omedelbart.
  9. "Varför tycker folk som dem gör och vad kan vi göra för att lösa det och bli bättre?" Det är precis denna fråga jag ställer, och det är just detta vi vill arbeta med. Jag ska ärligt säga att vi inte var beredda på den otroliga mängd nya kunder vi fick under en ganska kort period, för ungefär ett år sedan. Vi hann helt enkelt inte med att expandera vår server-hall i det tempo som nya kunder registrerade sig! Det har tagit några månader av hårt slit och mycket planerade, men vi börjar få väldigt bra kontroll över situationen. Sedan vi öppnade vår nya server-hall, och jämnade ut antalet kunder per server, så har antalet klagomål på webhotellens prestanda mer eller mindre försvunnit helt och hållet. Vi har förresten nyligen startat en blogg där Thomas Jacobsen, den danska versionen av mig , tar upp lite olika saker rörande Surftown och även webhosting generellt. För tillfället finns det endast en dansk blogg, men om intresset finns, så kommer vi öppna en svensk sådan också. Ni finner bloggen här: http://blog.surftown.dk
  10. Ren dynga hoppas jag att jag inte snackar... En kund kan omöjligt överbelsta hela vårt webhotell. Möjligtvis var det en kund som överbelastade just den servern ni låg på, men det är en helt annan femma. Sådana kunder kontaktar vi med information om detta, då det ofta handlar om väldigt dåligt kodade script, som hamnar i en "loop" och tynger ner processorn i så pass hög grad, att andra kunder blir lidande. Vi kontrollerar kontinuerligt driften av samtliga servrar, och vi upptäcker ganska snabbt sådana här händelser. Att det sedan blev dålig åtkomst, kan ha berott på att teknikerna passade på att optimera och förbättra konfigureringen av servern, så att något liknande inte sker. I alla fall minska risken för det. Men det är tyvärr risken med att ligga på "shared hosting". Vill man garantera att man inte kan bli påverkad av andra kunder, så får man skaffa "dedicated hosting", men det kostar samtidigt betydligt mer. Jag har personligen nyligen tagit över den svenska delen av supportforumet, och jag kan garantera er att jag inte raderar kritiska inlägg. Istället vill jag bemöta dem öppet, och föra en diskussion, precis som jag försöker göra här. Och visst, det ligger en del sanning i att anledningen till att jag skriver här, är för att denna tråd dyker upp hos Google. Hur ska jag annars kunna se var våra kunder skriver, och kunna diskutera våra tjänster med er?
  11. Haha, nej, riktigt så illa är det inte. Våra Linux test-konton körs på en av våra Privat-servrar (ws23 för att vara exakt), som delas med andra av våra Privat-kunder, så den prestandan ni får från test-kontot är ungefär vad ni kan förvänta er ifrån våra webhotell. Slår man ut en halvtimmes nertid om dagen över ett helt år, blir det i genomsnitt ~2,08% nertid för hela året (om jag nu inte räknat helt fel). Och det är som sagt ganska (men rimligt) höga krav, men det ska som sagt inte vara några problem, då vi ligger inom (eller under) dessa gränser redan. Självklart sker det missöden ibland, som innebär högre nertid under vissa perioder, men överlag så ska vi klara av detta ypperligt. Dock blir det svårt att lägga upp filer och testa upptid under en lagom lång period, utan att först köpa tjänsten. Men vi har vår "Money Back Guarantee" som ger er 30 dagar på er att ångra er, och då få full återbetalning (exklusive eventuella domänköp, som tyvärr inte är möjliga att få pengarna tillbaka på).
  12. Hej! Efter att ha noggrant läst igenom denna tråd, får jag väl konstatera att många är missnöjda med sina tjänster hos oss. Vi är medvetna om att många har drabbats av nertid, större belastningar och bristfällig support under vissa perioder. Men på senare tid har vi gjort stora investeringar i bland annat en ny server-hall, fler databas-servrers, samt jämnat ut antalet kunder per server för att maximera prestandan för varje enskild kund. Dessutom har det inneburit att vi har kunnat utöka utrymmet för Starter-paketet till 10GB, samt släppt gränsen på antalet databaser och FTP-konton fri för alla våra paket. Tyvärr har det även inneburit en prishöjning (29kr/mån istället för 12kr/mån). Angående ”löftet” om 95-99,99% upptid (uppgifterna skiljer sig från kund till kund, tyvärr), så kan jag väl nämna att sidan ni besöker just nu, dvs IDG.se, utförde sitt årliga test utav en rad olika webbhotell (senast i Februari 2007), där vi faktiskt uppnådde 99,79% upptid. Detta gällde då vårt billigaste paket, det vill säga Starter-paketet. Jag har dessutom sett uppgifter från en av våra kunder, som kontrollerar sin upptid via tjänsten Pingdom.com, att det är minst 99,54% upptid i månaden sedan September 2007. Även detta gällde vårt billigaste paket, Starter. Jag vill verkligen inte sopa de problem som har varit, och i viss mån fortfarande finns, under mattan med detta inlägg. Snarare vill jag informera er om att vi faktiskt vill förbättra våra tjänster, och att vi jobbar väldigt hårt med just detta. Alla frågor och synpunkter får ni gärna maila till mig, så svarar jag så snart som möjligt. Ni når mig på [jga snabel-a surftown punkt com]. Missa förresten inte vår .SE kampanj, där både nya och gamla kunder kan köpa en .SE domän för endast 1kr!
×
×
  • Skapa nytt...