Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

pussgurkan

Medlem
  • Antal inlägg

    73
  • Gick med

  • Senaste besök

Om pussgurkan

  • Medlemstitel
    Användare

Profil

  • Kön
    Man
  • Ort
    Borås

Senaste profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack för det, men jag vill inte ha genvägen i aktivitetsfältet. Jag vill lägga den på skrivbordet och dessutom ha den med ”rätt” ikon.
  2. Jag tror att det är fråga om en HP 90W Docking Station. Min ser likadan ut i alla fall.
  3. Nej, jag vet inte exakt vad dockan heter. Det står bara "HP Docking Station" på etiketten intill serienumret.
  4. Jag har nyligen uppdaterat min HP EliteBook 8560P från Windows 7 (64 bit) till Windows 10. Fick initalt problem med att stänga av datorn, vilket jag nu har löst, men också problem med att starta upp datorn i dockat läge. Datorn bootar upp normalt men vägrar att ladda in Windows så länge som den sitter i dockan. Tar jag ut datorn ur dockan startar den problemfritt. Jag kan därefter trycka in den i dockan och gå vidare. Datorn sitter i en HP Docking Station. Jag upplever det som lite opraktiskt att hantera datorn på detta sätt, då den alltid har startat i dockan tidigare. Jag skulle därför vilja finna en lösning på problemet.
  5. Jag har löst problemet ! Jag har hittat ett program som heter ReclaiMe Free RAID Recovery som återställer RAID:en. I mitt fall RAID(0). Jag satte in båda mina diskar i var sitt hårddisk kabinett och anslöt dessa via USB till datorn i vilken jag installerat om Win XP på en ny disk. Programmet kunde därefter återskapa RAID-enheten. När detta var gjort så kunde jag med hjälp av ett tilläggsprogram, ReclaimMe File Recovery, kopiera över de mappar som jag ville rädda till den nya hårddisken. Sistnämnda program kostade i och för sig en slant (95 $) men det var det verkligen värt. Jag bifogar länken till min räddning utifall att någon annan råkar ut för samma sak. http://www.freeraidrecovery.com/
  6. För ett tag sedan fick jag problem med RAID:en (RAID(0)) i min Dell Dimension 8400. En av diskarna visade vid uppstarten att ett fel hade uppstått (Error Occurred (0)). Efter att ha försökt att lösa problemet på olika sätt tröttnade jag efter två veckor. Inget av tipsen i diverse forum fungerade inte. Det gick inte ens att köra Windows Repair eller att installera om XP. Det enda som återstod var därför att plocka ut diskarna och att sätta in en ny och installera Win XP på nytt. Problemet är nu att här sitter jag med två diskar som innehåller massor med viktiga filer som jag vill kopiera över till min nya disk. Jag har prövat att ansluta de gamla RAID-diskarna (SATA-diskarna) med hjälp av ett hårddisk kabinett till USB-porten. Datorn hittar åtminstone den ena disken men mer än så är det inte. Det går inte att "utforska" disken eller att kopiera data från den. Diskhanteraren säger att den är felfri och aktiv men den går ändå inte att "öppna". Filsystemet anges till RAW. Såvitt jag förstår måste jag konvertera RAW-disken till NTFS för att kopiera mina data. Går detta att göra och går detta att göra utan förlust av data ?
  7. Som framgår av mitt inlägg är disken formaterad. Dessutom vet jag exakt vad den tidigare har används till.
  8. Hej ! Jag har bytt ut en disk som jag tidigare använde enbart för lagring av musik (partition F) i min PC. På partition C: ligger alla program. Denna disk har jag dock inte rört. Disken som är utbytt är en SATA-disk på 250 GB och ersatt med en SATA-disk på 500 GB. Efter bytet så har det uppstått vissa problem när jag bootar datorn. Efter bootsekvensen kommer följande upp på skärmen: multi<0>disk<0>rdisk<0>partition<1>Windows\system32\ntkrnlpa.exe multi<0>disk<0>rdisk<0>partition<1>Windows\system32\hal.dll multi<0>disk<0>rdisk<0>partition<1>Windows\system32\KDCOM.dll multi<0>disk<0>rdisk<0>partition<1>Windows\system32\Bootvid.dll multi<0>disk<0>rdisk<0>partition<1>Windows\system32\Config\system multi<0>disk<0>rdisk<0>partition<1>Windows\system32\c_1252.nls multi<0>disk<0>rdisk<0>partition<1>Windows\system32\c_850.nls multi<0>disk<0>rdisk<0>partition<1>Windows\system32\l_intl.nls multi<0>disk<0>rdisk<0>partition<1>Windows\FONTS\vga850.fon multi<0>disk<0>rdisk<0>partition<1>Windows\AppPatch\drvmain.sdb multi<0>disk<0>rdisk<0>partition<1>Windows\system32\Drivers\ACPI.sys multi<0>disk<0>rdisk<0>partition<1>Windows\system32\Drivers\Wmilib.sys multi<0>disk<0>rdisk<0>partition<1>Windows\system32\Drivers\pci.sys multi<0>disk<0>rdisk<0>partition<1>Windows\system32\Drivers\ohci1394.sys multi<0>disk<0>rdisk<0>partition<1>Windows\system32\Drivers\1394bus.sys multi<0>disk<0>rdisk<0>partition<1>Windows\system32\Drivers\pciidex.sys multi<0>disk<0>rdisk<0>partition<1>Windows\system32\Drivers\intelide.sys multi<0>disk<0>rdisk<0>partition<1>Windows\system32\Drivers\mountMgr.sys multi<0>disk<0>rdisk<0>partition<1>Windows\system32\Drivers\ftdisk.sys multi<0>disk<0>rdisk<0>partition<1>Windows\system32\Drivers\dmload.sys multi<0>disk<0>rdisk<0>partition<1>Windows\system32\Drivers\dmio.sys multi<0>disk<0>rdisk<0>partition<1>Windows\system32\Drivers\PartMgr.sys multi<0>disk<0>rdisk<0>partition<1>Windows\system32\Drivers\VolSnap.sys multi<0>disk<0>rdisk<0>partition<1>Windows\system32\Drivers\atapi.sys multi<0>disk<0>rdisk<0>partition<1>Windows\system32\Drivers\iaStor.sys multi<0>disk<0>rdisk<0>partition<1>Windows\system32\Drivers\disk.sys multi<0>disk<0>rdisk<0>partition<1>Windows\system32\Drivers\classpnp.sys multi<0>disk<0>rdisk<0>partition<1>Windows\system32\Drivers\fltmgr.sys Därefter öppnar sig ett "windowsfönster" där det informeras följande. Microsoft Windows version 5.1 (Build 2600:Service Pack 3) 2 Systemprocessorer[3071 MB minne] MultiProcessor-kernel Efter några sekunder senare öppnar sig återigen ett "Dos-fönster" Kontrollerar filsystemet på F: Volymen är felfri. Kontrollerar filsystemt på C: Volymen är felfri Kontrollen av disken är klar När hela denna procedur är avklarad öppnar sig Windows välkomstskärm och jag kan ange lösenord varefter allt är som vanligt. Den nya hårddisken på partition F: är en begagnad formaterad hårddisk. Jag har inte gjort någonting efter att jag har monterat in disken i lådan och startat upp datorn. Alltså inga nya drivisar eller att jox. Jag har inte heller lossat på några kablar på moderkortet vid bytet av disken. Min dator härrör från tidig stenålder. Det är en Dell Dimension 8400. Av erfarenhet vet jag att det finns många kunniga människor därute. Kan någon ge mig ett tips ? /Pussgurkan
  9. Oj vilket gensvar! Vad gäller Cecilias fråga om jag har mobilt bredband eller ADSL så är mitt svar ADSL. Till Flyfisherman: Ja, jag har prövat att öppna en annan port (port 6000). Det var inga som helst problem. När jag testade porten med PortChecker så gav detta program klartecken att porten var öppen. Min windows brandvägg är avstängd och Norton 360 är tillfälligt avinstallerad. Port 22 har jag alltid kunnat öppna tidigare. Jag har följt alla de ”guidelines” som har publicerats av Portforward.com för routern och för inställning av fast ipadress. Jag har också testat att konfiguerar min router med PFConfig, dvs maskinellt. Det sistnämnda gav dock samma konfiguration av routern som när jag följde ”guidelines”. 250 kr är därmed bortkastat på inköp av en licens som inte ger mer än vad man kan läsa sig till på deras webbsida. Till Mikael63: Nej, Telia har inte testat mitt ADSL. Jag har nyligen ställt en fråga i deras forum om porten har blockerats och i så fall vad som är orsaken till det. Naturligtvis så har jag inte erhållit något svar. Sannolikt skulle ett erkännande från deras sida innebära att kunder skulle begära nedsättning av abonnemangspriset eftersom ADSL-tjänsten har inskränkts. Jag har noterar att du också har funnit att port 22 är stängd. Till Fagerja: Port 22 har tidigare inte varit blockerad. Anledningen till att jag vill öppna porten är att TorrentPrivacy inte fungerar om porten är stängd. TorrentPrivacy skapar en ”secure encrypted tunnel via SSH protocol”. Tjänsten fungerar inte, såvitt jag vet, via andra portar. Ärligt talat så har jag i och för sig inte testat detta, men enligt vad som framgår av deras supportsidor så måste porten vara öppen för att tjänsten ska fungera (https://torrentprivacy.com/index.php?mod=faq#faq18_2) . Tack för alla förslag/synpunkter.
  10. Med risk att bli tjatig, men jag kan fortfarande inte öppna port 22 och 2222. Jag misstänker att Telia blockerar dessa portar. Jag grundar min misstanke på att när jag testade att köra portforwarding på port 6000 så svarade PortChecker att porten var öppen. I sistnämnda fall hade jag samma inställningar som tidigare. Har någon annan utav er råkat ut för samma sak ?
  11. Hej Fagerja ! Tack för tipset. Jag har testat varianten med WinSSHD i min egen dator och Filezilla i frugans dator. Det var inga som helst problem att logga in i min dator via frugans. Om jag förstår det hela rätt så är det alltså inget fel på min nätverks-konfiguration. Felet är hänförligt till antingen routern eller till ISP (Telia). Det som är lite märkligt i sammanhanget är att allt har fungerat klanderfritt tidigare utan några som helst problem. Jag hade då samma konfiguration i routern som nu. Att Telia skulle har börjat att på sistone blockera vissa portar är inte troligt. Jag får väl börja att titta på routern igen för hundraelfte gången om jag inte får ett annat bra tips:-)
  12. Hej Fagerja ! Jag har ytterligare tre datorer i det lokala nätverket. Kan du vara bussig och beskriva närmare hur jag ska gå tillväga för att kontrollera mina portar via någon av de andra datorerna.
  13. Portchecker kan såvitt jag förstår kontrollera om portarna är öppna utan att man först måste öppna det specifika programmet som man har tänkt att köra. Portchecker är ju i sig själv ett program för test av portar. Den tjänst som jag har tänkt att köra under förutsättning att portarna kan öppnas är Torrentprivacy.
  14. Hej Cecilia ! Nej det finns inget program igång som tar hand om det som kommer in på port 22 och 2222. Programmet som normalt använder dessa portar fungerar inte eftersom portarna är stängda.
×
×
  • Skapa nytt...