Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

K Olagus

Medlem
  • Antal inlägg

    512
  • Gick med

  • Senaste besök

  • Vunnit antal dagar

    1

K Olagus vann dagen: 14 oktober 2016

K Olagus hade det mest gillade innehållet!

Om K Olagus

  • Medlemstitel
    Flitig

Senaste profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. K Olagus

    LÖST Comhem och ny hastighet

    Men när jag nu kollar på HP:s hemsida verkar det som att den inte tar mer än 100. Mysko, för jag har en ganska gammal HP som fixar 150. Den nyare skall knappast vara sämre....Eller så är den det. Försökte redigera mitt ovanstående inlägg, men det hängde sig.
  2. K Olagus

    LÖST Comhem och ny hastighet

    HP Pavilion Notebook 17-g045no
  3. K Olagus

    LÖST Comhem och ny hastighet

    Ja, gjorde det just nu och då blev hastigheten sämre.
  4. K Olagus

    LÖST Comhem och ny hastighet

    Svar till jannejanne: OK, ska försöka redogöra för vilka enheter som används när och hur: Den aktuella laptopen (som jag använder dagligen) som har så låg hastighet trots Comhems utlovade 150 ner sitter på en av routerns/modemets två uttag. I det andra uttaget sitter hubben för de andra datorerna. Hubben är en Netgear Pro Safe Gigabit Switch GS105. Den har, förutom anslutningen till modem/router, 5 portar varav 3 används - dock inte dagligen. Idag har jag mätt hastigheten på de datorer som sitter på hubben/använder kablarna som sitter i hubben. Först laptopen som sitter direkt på modem/router. Det är en knappt 2 år gammal HP laptop med nätverkskortet REALTEC PCIe FE Family Controller. Hastigheten idag var: 94,40 NED, 11,09 UPP,10,24 SVARSTID. Sen en stationär dator som är helt ombyggd denna sommar. Nätverkskortet intel (R) ETHERNET CONNECTION (2)1219-V. Kopplad till hubben. Hastigheten idag var: 158,08 NED, 11,01 UPP, 8,57 SVARSTID. Därefter en äldre HP-laptop som är väldigt trött och slö. Nätverkskortet Realtec PCIe GBE Family Controller. Kopplad till hubben. Hastigheten idag var: 152,48 NED,10,95 UPP,9,01 SVARSTID. (!!) Äldre ASUS laptop med Linux Mint (inte nyaste versionen!). Nätverkskortet har vi inte lyckats klura ut i Linux, var hittar man motsvarande Enhetshanteraren i Linux Mint? Kopplad med kabel till hubb. 75,48 NED, 10,90 UPP, 10,71 SVARSTID. TJÄNSTEDATOR – MAC – WIFI Oklart vilket nätverkskort. Mätte hastigheten nära modem/router. 75,48 NED, 10,90 UPP, 10,71 SVARSTID. MOBIL SONY XPERIA XZ1 COMPACT knappt 1 år gammal. Wifi. Mätte hastigheten nära modem/router. 39,94 NED, 10,22 UPP,12,00 SVARSTID. Fler datorer och mobiler finns, men dessa används oftare. Mätresultatet är alltså rätt märkligt. Högre hastigheter på två datorer som sitter på hubben - den gamla slöa laptopen och den helt ombyggda stationära. Men min nyare laptop som sitter kopplad på själva modemet/routern är långsammare. Att trådlösa datorer och mobiler är långsammare är kanske inte så konstigt? Vill poängtera att alla kablar - nätverkskablar och strömkablar - är urdragna när datorerna inte används. Utgår från att de då inte kan språka med något öht? Den ombyggda stationära har en strömknapp också. Nätverkskablar är CAT 6. Vår fastighetsägare är på gång med att installera fiber i fastigheten. Vi hade tänkt behålla Comhem kabel eftersom vi inte ens har en platt-tv…... Vi har aldrig tidigare haft problem med Comhem, men denna sommar/höst har de varit bedrövliga. Svårtillgängliga, skickar nya mejl till oss med nya ärendenummer i samma ärende och skyller sen på att vi inte svarar på rätt ärende! De låter påskina att det är vår utrustning som det är fel på. Kan inte se att det är något större fel på apparaterna sedan jag lät bygga om min stationära. Vissa datorer är gamla, men de har inte varit aktuella i diskussionerna med Comhem. Det har bara gällt hastigheten på den laptop som står överst här, kopplad direkt till modem/router. De menade att de hade varit inne och kollat och gjort något i modemet/routern så att hastigheten nu skulle vara den rätta. Det var också tjafs om avtal. När de skickar in snabbare hastighet brukar de efter ett tag kräva mer betalt. Vi tyckte inte vi behövde 150 utan önskade behålla 100, möjligen med ett nytt modem/router om det nu skulle vara fel på den. Nu är det ju inte det. Hastigheten är 150 med råge på två datorer. Avtalet hänger i luften kan man säga eftersom vi inte skrivit på något. Vi har heller inte löst ut det nya modemet. Befarade fler problem. Sannolikt är ändå avtalet bundet ett år till. Vi får hoppas de inte vill ha mer betalt före det året har gått. SUCK! K Olagus
  5. K Olagus

    LÖST Comhem och ny hastighet

    Hade bara en enhet igång vid varje mättillfälle. De används ytterst sällan samtidigt eftersom de används till olika saker. Skall kolla nätverkskorten senare när jag har möjlighet. Vi har 6 datorer och två mobiler. En av datorerna är en tjänstedator som ansluter till wifi. Det gör även mobilerna. De övriga datorerna har kabel, nya sådana. Modem/router står luftigt vid det enda Comhemuttaget vi har. Film etc är inte aktuellt hos oss. Inte tv heller.
  6. K Olagus

    LÖST Comhem och ny hastighet

    Ja. Jag är medveten om att fler enheter igång drar ner hastigheten.
  7. K Olagus

    LÖST Comhem och ny hastighet

    Mikael63, Nu förstår jag inte. Jag lastar inte Comhem för att jag råkar få bra hastighet på en dator. Mina frågor rörde ju snarare varför Comhem skyller på vår utrustning när uppkopplingen ligger nere och varför bara en enhet får rätt (eller t.o.m högre) hastighet. Vad gäller nätverkskortet får jag återkomma, men den laptopen jag skickade en skärmdump från är knappt 2 år gammal och har Windows 10. Datorn som tar 150 är nyligen helt ombyggd, så det kan möjligen ha sin förklaring. Dock trodde jag alla enheter kunde få den hastighet vi nu skall ha. De är inte igång samtidigt. Och jag trodde också att modemet/routern spelade roll, men jag vet inte. Syftar då på tidigare support med Comhem då de erkände att de skickat en uppdatering som ställde till det i modemet. Har fått en känsla av att supporten nu inte är lika bra längre. Skulle vara intressant att få veta om någon annan har erfarenheter. K Olagus
  8. Vi har haft trubbel med internetuppkoppling i flera månader. Comhem, kabel och wifi. Plötsligt hade vi ingen uppkoppling. Omstart av modem/router tycks inte ha hjälpt, men uppkoppling kom tillbaka. Det är bara irriterande att det inträffade i stort sett varje dag. När det inträffade första gången, så sa supporten att det sannolikt berodde på att de skickat in en dålig uppdateringen till modemet/routern. Det fixade sig då. Men sedan återkom problemet och när vi talade med Comhems support (om man kom fram), så fokuserade de mer på vår privata utrustning och ansåg att den datorn vi just då hade igång inte kunde ta den hastigheten de just hade börjat skicka ut - 150 ner. Om man testar på Bredbandskollen, så är hastigheten nu inte imponerande - 94,71/10,95. Därefter följde en mängd mejl där olika personer på Comhem svarade med olika ärendenummer och allt blev ett virrvarr. Det påstods bl.a. att de hade gått in i modem/routern och gjort något för att korrigera det som vår utrustning ställde till! De ville inte förklara vad som var fel på vår utrustning. Det är ju deras modem/router vi har (Netgear CG 3700) och i övrigt har vi ett antal datorer och två mobiler. 1 tjänstedator och 2 mobiler använder wifi, resten kabel (nya kablar). EN dator tar nu 150 med råge enligt Bredbandskollen, alla andra apparater har dålig hastighet. Varför kan inte en två år gammal laptop med Windows 10 klara ens 100 nedströms? Medan en stationär med Windows 7 Pro är den som får mycket bra hastighet - över 150 nedströms. Hastigheten vi hittills har betalat för är 100. Nu skall den alltså vara 150 ned. Skulle vara intressant att få synpunkter på det här. Skickar med en dump på hastigheten på den aktuella laptopen som Comhem anser inte fixar mer än 100 ned. K Olagus
  9. Hej hej! Jo, jag inser att det behöver bli en ny tråd med detta. Jag återkommer när tid finns - fullt sjå med att parera bildbehandling och alla mystiska fel som dyker upp. Jag gör en lista på alla komponenter och sen skall jag hitta på en felbeskrivning i rubriken....Förslag? Nå, jag kommer nog på något. Jag har inte raderat disken ännu, för jag vill se om felet dyker upp igen. Återkommer i en ny tråd inom kort. Mvh K Olagus
  10. K Olagus

    Radera mekanisk hårddisk säkert

    Hej! Nej jag har inte de program du nämner, men Magic Disk ligger inne. Inte använt på länge, såvitt jag minns. ASUS, ja...Mitt tidigare moderkort var ASUS Sabertooth nånting. Systemdisken jag har är densamma nu som då. Har inte installerat om systemet. Teknikern från Tech Troopers var hemma hos mig och hjälpte mig att fixa så att jag fick de rätta drivrutinerna till det nya moderkortet (MSI) och annan hårdvara. Det kan ju förstås hänga kvar någon drivrutin från den gamla konfigurationen, men det kan jag inte hitta på egen hand. Detta är ju rätt avancerat. Tidigare, sent förra året innan jag hade bytt hela innandömet, så köpte jag två 4TB Seagate lagringsdiskar (varav en det nu är problem med). Det visade sig då att dåvarande ASUS Sabertooth moderkortet inte accepterade så stora diskar. Fick rådet av Tech Trooper att ladda ner Disk Unlocker för att råda bot på det problemet. Men jag minns faktiskt inte om jag själv använde det. Teknikern var hur som helst här och fixade problemet så att jag kunde använda hela diskarna och inte bara hälften av dem. Känner igen Daemon Tools till namnet men har mig veterligen inte haft detta inne. Just nu har jag testat att köra en systemdisk med en testversion av Windows 10 (nyinstallerat ihop med nya konfigurationen). Inget VDiskBus-problem i alla fall. Åter till Windows7 Pro-disken. Skiftade lagringsdisk till den som uppförde sig konstigt med oljud och blåskärm. Jag har jobbat en stund med tunga bildfiler i Photoshop och än så länge har ingenting hänt. Kör lite testprogram från Seatools för att se om det indikerar något. Förmodligen fortsätter jag inte med den disken, avvaktar istället till min tekniker kommer åter från semestern och så får han titta på detta. Han känner min dator rätt bra. Jag vill gärna kunna lösa problem själv, men detta är kanske överkurs för mig. Ber om ursäkt för mitt klantiga citerande, jag tycks inte riktigt behärska verktygen här på eforum. Mvh K Olagus
  11. Inte säkert ännu, men vi tror att vi KANSKE har löst problemet med muspekaren som fryser. Trots att jag har 3 olika möss som fungerar på andra datorer, så fungerade de tydligen inte på just denna dator. Då fick jag plötsligt för mig att låna en mus, samma märke och modell som en av dem jag har. Inga frysningar. Nu var inte just den musen möjlig att behålla, men min Tech Trooper-tekniker gav mig generöst en ny mus av annat märke (han hade inte behov av den). Sedan dess inga frysningar. Märkligt kan man tycka, men så är det. Nu fortsätter mina problem i det helt ombyggda datorn med att en helt ny (i stort sett) lagringsdisk låter och ger blåskärm. Men det är i en ny tråd. Tacksam för hjälp här, för det verkar bli mycket fel i min dator trots att allt är nytt.https://eforum.idg.se/topic/356451-radera-mekanisk-hårddisk-säkert/ Med vänlig hälsning K Olagus
  12. K Olagus

    Radera mekanisk hårddisk säkert

    Hmm… Cecilia, detta verkar kunna bero på nästan vad som helst. Har sökt och sökt. Om jag fattat det hela rätt skall jag kolla i "TJÄNSTER". Där skulle eventuellt svaret kunna finnas. Men det verkar också vara så att det handlar om drivrutiner och att det inte nödvändigtvis behöver vara hårdvara eller mjukvara (alltså det ena eller det andra). Inte heller säkert Windowsrelaterat. Men jag kan ju ha läst på fel ställen. Det är jättesvårt när det är så här avancerade diskussioner på engelska. Vad jag VET, så loggas detta VARJE gång jag bootar. Kommer ungefär som nummer fem i ordningen. De andra felen är som regel indexeringsfel och de påstås inte vara av allvarligare art. Skadat index tyckte i alla fall inte min Tech Trooper att jag behöver bry mig om. (Han är på semester och jag vill veta vad som är fel). Jag fixar tyvärr inte detta. Det är ytterst få länkar med exakt den ordalydelsen. VDiskBus tycks inte finnas med mer än på enstaka träffar. Obegripliga för mig. K Olagus
  13. K Olagus

    Radera mekanisk hårddisk säkert

    Vill fortsätta lite med ett felmeddelande i loggboken som kommer vid varje start och som verkar vara svårt att finna en lösning på. Vet inte om det hänger ihop med den disken jag misstänker är trasig. Kortvarianten VDiskBus. Det andra kanske någon förstår bättre än jag. Se bifogad textfil. K Olagus Dokument.docx
  14. K Olagus

    Radera mekanisk hårddisk säkert

    Tack Cecilia! Då betraktar jag det som riskfritt. K Olagus
  15. K Olagus

    Radera mekanisk hårddisk säkert

    https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.673194/skadeprogrammet-killdisk-latsas-vara-ransomware
×