Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IIceman

Medlem
  • Antal inlägg

    13
  • Gick med

  • Senaste besök

Om IIceman

  • Medlemstitel
    Användare
  • Födelsedag 1980-11-20
  1. Du är en GUD!!! otroligt tack för hjälpen
  2. Hej, Jag har en utmaning framför mig och tänkte höra hur ni skulle lösa den, eller hur ni tänker den kan lösas. Varje månad skall vi skicka in en fil. Filen skall vara en txt fil och grunddatat tas ut från vårt lönesystem varje månad. Och nu kommer krav på denna fil. - I filen finns många rader. Där varje rad innehåller information som är samma för alla. Ex avdeling, personnummer, inkomstkälla, avtalsnummer. - Men våra anställda jobbar på olika avtalnummer, och därför kommer de med flera gånger när jag tar ut filen. - I filen som skall skickas in, får bara en anställd förekomma en gång. Och då skall han/hennes inkomst räknas samman på en av dessa rader (där han/hon förekommer) sedan skall all information ligger göra till en en lång rad, utan mellanslag och utan tecken. Alltså det jag skall göra är att: - Leta upp alla dubletter, det kan jag göra på personnummer - Ta bort alla rader, förutom en rad på personen, och i denna summera alla lönehändelser. - Sedan göra filen till en fil som skall sparas i textfomat. - Där alla mellanstag skall bort, och hela nummerserien skall ligga som en lång sifferrad. Jag bifogar hur filen ser ut före, och hur den skall se ut efter. Nu gör jag detta manuellt men, det tar tid och jag vet inte hur jag skall lösa det? Tips, tankar någon? pleeez före från lönesystem.xls Efter redigering.txt
  3. Tack så fantastiskt mycket, nu kan jag gå och lägga mig och sova gott.... vilken fin avslutning på en annars ganska tung måndag. Tack för ditt snabba och bra svar. Mvh Tom
  4. Hej, här kommer en kort beskrivning av vad jag inte kan klura ut. Jag använder mig av den fantastiska funktionen autofilter, för att kunna filtrera bort vissa ex kategorier eller vad det nu ör man inte vill se. Men jag skulle vilja göra en summering längst ner, där Excel summerar endast de fält med siffror som syns, efter det att jag har gjort ett val i autofilter. Exempelvis skiver jag så här: Summa(d5:d20) då summerar Excel alla fält, även de som är borta tack vare autofilter. Men om nu d10-d15 inte syns pga autofilter. Då vill jag på ett smidigt sätt kunna summa d5:d9 & d16:d20...... men jag vill inte hårknacka detta, utan vill använda mig av något smidigt sätt där Excel lägger ihop, alltså summerar endast de "aktiva" alltså synliga fälten som syns, då man man jobbar med autofilter. Någon vänlig själv därute som kan ge mig en hjälpande hand. Tack <mvh T>
  5. Toppen, det gjorde susen , tusen tack
  6. Hej, Vi har plockat ut en Excelfil ifrån vårt system, men där har flera fält lagts in i en cell. Excemplvis namnet. Där nu en cell innehåller 1 - 4 namn. Allt i cellen A1 står det: Anders Andersson/Camilla Dali/Stefan Andersson Ibland skiljs namnet åt med ett /(snesträck) och ibland med ett, (kommatecken) Kan man på något sätt göra en regel eller makro som delar upp namnet. Och lägger namn 2 i nästa en speciell cell och namn 3 i en annan? Jag vet inte var jag skall börja leta och om det överhuvudtaget går? Tacksam för hjälp Mvh Tom
  7. Hej, Jag har plockat fram 2 Excelfiler ifrån 2 system som visar över mina kunder. Problemet är bara att i det ena systemet ligger alla gamla kunder kvar, alltså de som sagt upp sitt avtal. Medans i det andra har dessa tagits bort. Eftersom det ena systemet innehåller info om kunden, och lite annan information, hade jag tänkte att slå ihop dessa Excelfiler till 1. Summering: Jag vill så ihop 2 Excelfiler till en, men det skall bara vara med kunder som finns i båda Excelfilerna, inte de som bara finns i det ena (då har inte inte mina kunder längre) Någon som har några bra tips, eller förslag hur jag skall gå tillväga? Mvh T
  8. Hej på er, När jag först skulle göra detta, trodde jag det var enkelt. Men det visade sig svårare än jag trodde. Jag har hämtat uppgifter ifrån en databas. Som jag fört över till Excel. Nu vill jag plocka ut uppgifter om anställningsdatum ifrån denna. Varje anställningsdatum ligger med 65 cellers intervall Så anställd 1 ligger på B9. Anställd 2 ligger på B74. Anställd 3 ligger på B139. En logik i var datat finns. Men när jag skriver så här: =Blad1!B9 ( anställningsdatum hämtas till cell A1) =Blad1!B74(anställningsdatum hämtas till cell A2 =Blad1!B139(anställningsdatum hämtas till cell A3) Nu vill jag bara dra i fyllningshandtaget så skulle de bli att i min cell A4. Skall den hämta ifrån =Blad1!B204. Men det hämtar istället ifrån =Blad1!B12. Är det någon som vet hur man kan få logik i när man hämtar data ifrån ett annat blad, och där intervallet av "hämtningen" blir logiken. Mvh Tom
  9. Jättebra, har kommit en bit på vägen, men jag förstår in koden ovan. Om jag vill leta upp alla Adam, Bertil och Kalle, hur får jag in det i den ovanstående formeln? tack för ditt svar, uppskattar verkligen hjälpen jag får Mvh T
  10. Hejsan, jag har ett exceldokment där jag har datum (som rader) och orter (som kolumner). Janari står i A kolumnen och jag skriver i raderna 1 - 30. Nu skriver jag Adam i Cell A3, A14, A20. Sedan finns även Adam med i B2, B22 och B26. Alltså ordet adam vill jag på något sätt kunna räkna ihop och sätta att under 2008 finns det 15 Adam. Någon vänlig själ som kan hjälpa mig? Mvh T
  11. Hmmmm lite mer info: Skriver jag 13/8 så gör Excel om det till 13 agusti Men när jag skriver in ta under 13, tex 11/5 så byter den siffrorna och gör detta till 5 november. Förklaringen är nog att eftersom det bara finns 12 månader, så tolkar programmet som jag skrivit fel (eller något) och byter då rätt för min del. Men så rätt (eller fel) hur man tolkar hur excel gör, vill jag att programmet alltid skall göra.... //TK
  12. Japp, så går det att lösa, men jag vill att dem 2/12 skall bli 2 december i Excel. Alltsp 2/12 -> 2 december. Jag vill kunna använda datumen, men tack för svaret iaf. Någon annan som vet hur jag skall lösa min fråga? //Tk
  13. Hejsan, Ett otroligt irriterade problem för mig är datum inmatning i Excel 2007. Jag vill skriva in den 2/12 alltså den 2 december 2007. Men Excel omvandlar detta datum och säger 12 Februari. Jag har försökt se över formaten, men hittar ingenstans. Snälla någon som vet hur jag kan lösa detta problem? Mvh TK
×
×
  • Skapa nytt...