Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

kildor

Medlem
  • Antal inlägg

    1
  • Gick med

  • Senaste besök

Om kildor

  • Medlemstitel
    Nykomling

Profil

  • Ort
    Stockholm
  1. Kort version: Tänk dig för innan du accepterar att prova Megaphone! Jag besökte OnOff en dag i mars och blev övertalad att prova Megaphone i 30 dagar. Försäljaren hade en ganska aggresiv försäljningstaktik och jag brukar vara ganska misstänksam av mig när det gäller den här typen av erbjudanden. Men jag skulle få prova i 30 dagar helt utan någon kostnad, och skulle dessutom få ringa helt gratis (upp till 69 kronor). Och jag skulle få returnera det hela helt utan kostnad om jag inte var nöjd inom de 30 dagarna. Och ville jag fortsätta skulle det bara kosta 69 kr/månad som jag då dessutom skulle få ringa för. 0 kronor i samtalsavgift till fasta nätet och billiga samtalsavgifter till mobil/utlandet lät ju mycket bra. Det blev dags och skriva på, och vanligtvis sätter man ju bara dit sin kråka, och speciellt när det står att återförsäljaren intygar att kunden är informerad om avtal och villkor. Men jag läste ändå igenom avtalet noggrant, och upptäckte klausulen om att man måste genomföra minst 5 samtal under provperioden. Annars kostar det 120+250+69 kronor att returnera modemet. Jag blev irriterad över att säljaren utelämnat den informationen, men bestämde mig ändå för att skriva på. Installationen gick utan några större problem, och jag provade abonnemanget i ett par veckor med utmärkt resultat. Jag var påväg att slutgiltigt bestämma mig för Megaphone och säga upp Telia, när jag såg något i avtalet om en s.k. Megaprislista. Det var tydligen ikryssat i förväg på avtalet jag skrev på, och innebär att man betalar 29 kr/mån för att få lite lägre minutavgifter (dessa 29 kronor glömde naturligtvis säljaren på OnOff att informera om). Detta vill jag ju inte betala, så jag loggade in på hemsidan och fick intrycket av att man aktivt behövde anmäla om jag ville ha Megaprislistan. Ringer för säkerhets skull kundtjänsten, och får reda på att detta är förvalt, men att jag kan välja bort det. Men nu visade det sig att denna uppsägning gäller först till nästa kalendermånad, och eftersom jag nu precis hade passerat ett månadsskifte så skulle jag ändå få betala 29 kronor, trots att jag fortfarande var inne på min provperiod. Jag protesterade naturligtvis, och fick tillslut tjejen på kundtjänst att plocka bort Megaprislistan utan kostnad. Men nu började jag tveka för jag kände att det var lite för mycket av trixande med avgifter och avtal på det här företaget. Dessutom insåg jag att uppkopplingsavgiften är 69 öre på Megaphone, vilket är 50% mer än de flesta andra operatörerna. Jag började titta runt och insåg att jag kunde få IP-telefoni hos min bredbandsleverantör, Bredbandsbolaget, utan någon fast kostnad. Det kändes också spontant bättre att ha både bredband och ip-telefoni från samma leverantör eftersom man då inte riskerar att ha två parter som skyller på varandra om något skulle börja strula. Så jag säger upp mitt Megaphone-avtal och beställer hem en returetikett för att skicka tillbaka modemet. Inga konstigheter alls, och jag får en bekräftelse på uppsägningen, med en preliminär slutfaktura på 0 kronor för provperioden. Idag, en månad senare, kom en faktura från Resurs bank på 6,94 kronor. Det här måste ju vara ett rent misstag tänker jag och ringer upp Megaphone. Nej, det var tydligen helt i sin ordning. Mannen på kundtjänsten menar bestämt att samtalspotten jag hade att ringa för bara gällde under den första *kalendermånaden*. Samtal som jag genomförde under den fjärde provveckan skulle jag således betala för eftersom man då hade passerat ett månadsskifte. Jag konfronterar honom med texten i avtalet, men han hävdar fortfarande att det bara gäller under den första kalendermånaden trots att de 30 dagarna inte hade löpt ut. Jag står på mig och får honom till slut att plocka bort fordringen på mig. Det var inte mycket att bråka om, men jag är lite förvånad över att dom ändå menade att dom hade rätt att kräva pengar på mig. Sammanfattningsvis är jag glad över att jag inte är kund hos dom. Det luktar lite unket om deras försäljningstaktik och avtalsvillkor, och det känns som att det kan bli problem med dom om något strular. Är man teknisk kunnig och vet precis vad man vill ha och vet vad avtalet innebär så tror jag Megaphone trots allt kan vara en bra operatör. Men är man minsta osäker så tror jag man gör bättre i att avstå. Provperioden är förenad med lite för mycket villkor och krav att det känns som ett sätt att "lura" folk in i ett abonnemang de inte vill ha. Det positiva är iaf att jag fick se att ip-telefoni fungerar bra och jag har idag ett abonnemang hos Bredbandsbolaget (utan månadsavgift) som fungerar alldeles utmärkt. /Patrik [inlägget ändrat 2008-05-19 14:42:36 av kildor]
×
×
  • Skapa nytt...