Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Pelleman Jensen

Medlem
  • Antal inlägg

    294
  • Gick med

  • Senaste besök

  • Vunnit antal dagar

    2

Pelleman Jensen vann dagen: 12 Maj 2019

Pelleman Jensen hade det mest gillade innehållet!

Om Pelleman Jensen

  • Medlemstitel
    Aktiv
  • Födelsedag 1962-03-14

Kontaktinformation

  • Hemsida
    http://

Profil

  • Ort
    Halmstad
  1. Nej, jag kunde inte se att något var skyddat men nu gör det inte så mycket. Jag lyckades nämligen ändra källfilens namn till slut, men tyvärr så har jag inte en aning om hur! Jag fick upp det ena felmeddelandet efter det andra och kunde inte stänga arbetsboken, och blev extremt frustrerad så jag tryckte på Enter ett flertal gånger och voilá...Pivottabellen uppdaterades! Jag orkar inte ens fundera på hur det gick till utan är bara väldigt glad att det fungerar.😅
  2. Hittade denna länk som jag trodde skulle hjälpa till men jag hittar inte källfilen på det sättet alls.
  3. Det handlar om en pivottabell som hämtar data från en annan pivottabell i en annan arbetsbok, men eftersom jag ändrat namnet på ursprungstabellen får jag upp meddelandet som syns i bild. Jag har försökt gå in på "Ändra datakälla" men vet inte hur jag ska ändra där eftersom jag får upp samma felmeddelande. Alternativet "Använd extern datakälla" är gråmarkerat så det fungerar inte. Jag hade samma problem förra årsskiftet och vet att det handlar om att ändra källnamnet på något sätt men jag har glömt hur jag gjorde då. 😖 PS. Det nya namnet på källfilen slutar alltså med 2020.xlxs istället för 2019.xlxs!
  4. Hej, Jag är inte van vid Excel så min fråga kanske låter dum, men jag har jobbat med två Exceldokument som är sammanlänkade, så att när jag skrivit in data på det ena så kan jag gå in på det andra och välja Uppdatera och då överförs samma data till detta andra Exceldokumentet. När vi nu har ett nytt år har jag bara kopierat dokumenten och döpt om dem för att passa 2020, men då hittar inte det andra dokumentet det som jag vill uppdatera från eftersom den letar efter det gamla namnet som hade 2019 i sig! Mitt problem är att jag inte vet var jag kan ändra länkningen eftersom Hyperlänkar är gråmarkerat var jag än klickar. Var hittar jag information om länkningen så att jag kan ändra det. Det är alltså inte jag som skapat länkningen för då hade jag givetvis inte behövt fråga.
  5. Hittade lösningen på egen hand! Jag hade missat att man kunde välja bland vilka regler meddelanden skulle matcha och hade valt "Matcha alla följande". Nu valde jag "Matcha något av följande" istället och då filtrerar den som en dans! 😄 Hoppas detta kan vara till hjälp för andra där ute.
  6. Hej, När jag skapar en regel för att flytta ett meddelande till en specifik mapp fungerar det inte alltid. Jag är väldigt noggrann med att inte missa något i en adress, ämne eller dylikt, men när jag sedan väljer "Kör nu" på Inkorgen händer absolut ingenting! Om jag till exempel har mejl med ett bokningsnummer på en resa och detta nummer återkommer i ämnesraden i mejlkorrespondensen så ska jag väl kunna skapa en regel där jag väljer Ämne - Innehåller - XXXXXX och Flytta till vald mapp? Vad kan jag göra för fel eftersom det inte blir rätt varje gång? Jag sökte efter en lösning i forumet men har inte hittat något.
  7. Jag undrar bara om du tog bort mejlet som du hade sökt upp och i så fall hur? Om jag plockar fram ett mejl på detta sätt får jag bara alternativen att Svara, Vidarebefordra eller Redigera mottagare. Jag kan alltså inte radera mejl i appen utan endast om jag använder webmejlen.
  8. I Outlook-appen finns det tre st. symboler i nederkanten: Ett brev, ett förstoringsglas och en kalender. Om man trycker på förstoringsglaset (sök) så får du upp de kontakter du skickat haft mejlkontakt med och trycker man på en kontakt så ligger alla mejl till den samlade där sedan urminnes tider! Enda sättet att radera permanent är alltså att gå in via webmejlen och radera från mappen "Återställ borttagna objekt".
  9. Nej, när man raderar ett mejl hamnar det i Papperskorgen och när man tömmer den får man frågan "Ta bort meddelande permanent?". Det är ju därför det är märkligt att det fortfarande går att hitta mejl som man trodde var raderade helt och hållet. Den enda lösningen som jag och personalen på IT-avdelningen hittat är att ändå gå ut på webmejlen och radera därifrån. Jag har nu spenderat över fyra timmar med att radera mejl som daterades till början av augusti från fyra telefoner, och vi pratar alltså om tusentals mejl där man tyvärr inte kan välja "Markera alla" utan som mest kan markera 60-70 st åt gången. Lite mödosamt arbete, minst sagt...
  10. Jag använder appen Outlook i en Samsung Galaxy A8 inom mitt arbete. När jag har raderat ett mejl trodde jag att det verkligen raderades men det hamnar tydligen i en undermapp där man kan återskapa mejl. Nu är det så att jag måste radera mejl permanent då de innehåller känslig information som faller under GDPR. Jag har letat inne i appen men hittar inget som kan hjälpa mig. Vår internetavdelning har inte heller kunnat hjälpa till, så nu vänder jag mig till andra kunniga i detta forum.
  11. Hej, På mitt jobb har vi ett gemensamt Googlekonto för synkning av kontakter på alla våra mobiltelefoner som jag ansvarar för. Det är väldigt smidigt, men nu har jag fått problem med en av mobilerna. Den synkar inte till kontot, och uppdatering av kontakterna syns inte hur jag än bär mig åt. Jag har givetvis gått igenom ALLA inställningar och sett till att de är desamma på alla mobiler, men utan resultat. Jag har dessutom raderat kontot och lagt till det igen, men ingen skillnad. En märklig detalj är att om jag går in på appen Kontakter/Hantera kontakter/Synka kontakter så syns inte kontot. Om jag då försöker lägga dit kontot så säger den att telefonen redan har det kontot aktivt! 🙄 Vi använder Samsung Galaxy A8 och alla mobilerna har samma Androidversion, 8.0.0. Jag är som alltid evinnerligt tacksam för all hjälp jag kan få. 🙏
  12. Varsågod! En skillnad här är att han väljer att inte starta om utan kör Refresh ett par gånger, men jag valde att starta om. Det spelar ingen roll.
  13. Jag har löst problemet (med hjälp av min kompis Google), och det var mycket enklare än vad jag (och kanske någon annan i tråden) trodde... Receptet är följande: Kör>msconfig>Tjänster Skrolla till Windows Search, bocka av rutan och Verkställ Starta om datorn Problemet löst!
  14. Har ingen aning om vad en bitcoin-miner är och är inte särskilt intresserad heller. Är mest mån om att få min dator att fungera som vanligt igen. Får väl leta efter oönskade program i mapparna och se om det kan vara en bov i dramat.
  15. Problemet har ingenting med piratkopior att göra. Vet inte vilka rader du läser mellan... Jag undrar fortfarande om det kan vara någon form av virus som Avast Internet Security inte upptäckt men som något annat program kan hitta? Där är dock inget annat konstigt med datorn annat än just detta problem som jag startade tråden med, dvs att den inte öppnar upp allt i Utforskaren med en gång utan "arbetar" i all oändlighet samt att alla ikoner är blanka! Jag har fortfarande inte haft tillfälle att prova länken för att återuppbygga ikonerna.
×
×
  • Skapa nytt...