Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

mattias_i

Medlem
  • Antal inlägg

    42
  • Gick med

  • Senaste besök

Om mattias_i

  • Medlemstitel
    Användare
  • Födelsedag 1979-10-29

Profil

  • Kön
    Man
  • Ort
    Luleå
  1. mattias_i

    LÖST RTF-innehållskontroll

    Tackar, det här funkade ju lika fint.
  2. Jag försöker använda mig av finesserna under Utvecklarfliken (i MS Word 2016) för att skapa fält som användaren ska fylla i vid användandet av mallar. Funktionen RTF-innehållskontroll skulle jag vilja använda så att då ett sådant fält fylls i på ett ställe så skrivs även samma text ut på ett annat ställe. Se bifogad fil för mer info. Hur går jag tillväga för att referera till datan i ett rtf-innehållskontroll? test.docx
  3. Hej MH_resurrected Stor tack till din hjälp med mina frågor och även att påminna mig om at korrigera till en del slarvfel med cirkelreferenser. Jag fick till en tidslinje på det typ det sätt jag tänkt mig. Den enda skillnaden var att precis som du skrev så går det inte att välja en tjockare kantlinje vilket blev väldigt otydligt. Jag valde att färga hela rutorna för att det skulle synas. Fråga 1. Jag hade varit i det spåret och nosat men inte lyckats få till det med villkordstyrdformatering, men jag tror det luriga var vilket område jag markerat och vill visa tidslinjen på. Eftersom jag har en del sammanfogade celler så är det ju alltid lite krångligt. Se bild. Fråga 2. Gällande att räkna antal förbrukade timmar (kolumn INCURRED i bilden) fram t.o.m. en viss vecka gick även det hur fint som helst med dina föreslagna funktioner. Tack för hjälpen. MVH Mattias
  4. Hej Jag försöker få till två finesser i ett dokument jag använder för uppföljning av arbetstid på lite olika sätt. Jag bifogar en del av dokumentet för bättre förståelse och tips. Fråga 1. Jag önskar att få till en tidslinje markering vertikalt genom hela dokumentet (eller kanske mellan ett antal rader). Markeringen ska hamna på rätt vecka enligt rad 7 men beroende på vilken vecka jag har matat in i O3. Har försökt med villkordsstyrd formatering men får inte till det till 100%, ev. pga att det är sammanfogade celler lite här och där. Fråga 2. I exempelvis cell H13 vill jag räkna ut summan av värdena i raden I13:EX13, eller mer exakt från I13 t.o.m. fram till den vecka enligt I7:EX7 som jag angett i O3. Tips är välkomna! MVH Mattias TEST.xlsx
  5. Hej Är det någon som känner till om man kan välja att antingen helt dölja eller minska textstorleken på sidnumreringen som visas då man aktiverar vyn "Förhandsgranska sidbrytningar"? Jag använder Excel 2010 & 2013 /Mattias
  6. mattias_i

    summa.om?

    Jag försöker summera i rad 58 hur många som är frånvarande varje vecka från en avdelning oavsett om det är "FL" (föräldraledig) eller "S" (semester). Exempel i E58 som summerar E8-E51, de innehåller 7 S och 1 FL dvs totalt 8 frånvarande, men jag vill bara räkna med de som är från ex. avd. 1631, och då blir det 4 S och 1 FL, dvs 5 frånvarande från avd 1631. Svaret i i E58 ska vara 5 om jag räknar manuellt. Jag summerar även frånvaro för varje avdelning på raderna 52-57, men jag rensade bort detta nu. Som formeln i cellerna C58-S58 är utformad nu så räknar den total frånvaro oavsett vilken avdelning personerna tillhör. Jag hoppas att det blev tydligare.
  7. mattias_i

    summa.om?

    Jag glömde att bifoga dokumentet, men nu finns det i den första posten. Jag ska fundera över dina tips, och prova under dagen om jag får till det.
  8. mattias_i

    summa.om?

    Hej Jag har en lista med olika namn som alla hör till olika avdelningar, är det någon som kan hjälpa mig med att summera i ex. C58 antal "S" och "FL" men endast på de namn som hör till ex. avdelning 1631. Som det är nu så räknar den endast ut antal "S" och "FL" oberoende av vilken avdelning de hör till. Jag har försökt med summa.om och summa.omf men jag lyckas inte riktigt att få till det. Jag bifogar en del av dokumentet så är det lite lättare att förstå. Tack på förhand Mattias Bok1.xlsx
  9. Går det på något finurligt sätt att lägga till en beskrivning till en textruta på samma sätt som när man högerklickar på en bild och väljer "infoga beskrivning". Det valet finns ej på textrutor. Det jag försöker åstadkomma är att skapa en dokumentmall och där man kan sätta in en bild så vill jag att storleken på området skall vara definierat samt att det skall vara en ram runt och att man på så sätt bara behöver lägga dit en bild inne i textrutan som passar inom det området. Finns det något bra sätt för det eller ska jag göra som jag har tänkt? Problemet är då bara att jag vill lägga till en beskrivning som följer med textrutan och inte bilden som finns inne i textrutan.
  10. mattias_i

    Vilkor för att en knapp skall tändas upp.

    Tackar för ditt svar. Jag har inte hunnit testa den ännu men jag ska försöka hinna med det under dagen. /Mattias
  11. mattias_i

    Vilkor för att en knapp skall tändas upp.

    Hej jag har använt följande kod för att visa en knapp när vissa villkor är uppfylda. Option Explicit Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range) Dim obButton As Object Set Target = Me.Range("A1") Set obButton = Me.CommandButton1 If Target.Value = 1 Then obButton.Visible = msoTrue Else obButton.Visible = msoFalse End If End Sub Borde jag inte kunna skriva ex. Set Target = Me.Range("A1:D1") för att kolla om varje cell i det området innehåller värdet 1? Jag lyckas inte få det att funka, vad göra? Mvh Mattias
  12. mattias_i

    Varför fungerar inte följande kommando alltid?

    Bägge sätten både med .activate och .select utför jobbet jag vill men det jag vill undvika är att behöva se när 20 st olika blad rullar förbi när den ska ställa in varje sida i sitt översta läge (det ser inte så snyggt ut när man öppnar dokumentet att det rullar förbi massor av blad innan man kan göra det man ska). Jag har provat med Application.ScreenUpdating = Fals men det verkar inte hjälpa. Dvs jag vill göra så att cell A1 syns på varje blad i en arbetsbok utan att användaren ska behöva set det. /Mattias Tackar för all tidigare hjälp.
  13. mattias_i

    Varför fungerar inte följande kommando alltid?

    OK, tack för tipsen, men vad finns det alternativ istället för select i detta fall. /Mattias
  14. mattias_i

    Varför fungerar inte följande kommando alltid?

    Men borde det inte fungera ändå? Jag skriver ju bladnumret först. Exempelvis följande kommando funkar oavsett vilket blad som är aktivt. Blad09.Range("A1:M10").Interior.ColorIndex = 4 Blad03.Range("D37:M45").Interior.ColorIndex = 4 Blad05.Range("C30:J32").Interior.ColorIndex = 4 Kan det finnas något annat sätt att göra så att alla sidor är i sitt översta läge när dokumentet öppnas? /Mattias
  15. Jag kör följande kommando automatiskt varje gång som ett dokument öppnas, för att återställa så att det ser likadant ut varje gång man öppnar det. (körs för varje blad i arbetsboken) Blad09.Range("A1").Select Men av någon anledning så fungerar det inte varje gång, och jag har inte sett sambandet när det funkar och när det inte funkar. Någon som vet? /Mattias
×