Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VillVeta

Medlem
  • Antal inlägg

    69
  • Gick med

  • Senaste besök

  1. Ett litet komplement till punkt 4 här ovan. Om du använder fyllningshandtaget och drar med höger musknapp får du ett alternativ som heter Fyll endast med formatering. Det borde funka. Hämta format-knappen och sen applicera på aktuella celler borde också fungera. Jag har Excel 2010
  2. Tack för ditt svar. Tyvärr blir det inte som jag hade önskat. Det första alternativet ger en flernivålista som inte kopplad till formatmallarna Rubrik 1 och Rubrik 2. Det andra alternativet ger en numrering i formatmallen Rubrik 1 men inte i Rubrik 2. Men tack ändå.
  3. Hej! Word 2010. Jag använder formatmallarna Rubrik 1 och Rubrik 2. Jag vill att dessa ska vara numrerade listor som med sköter sig automatiskt. Som nedan. 1. Hundraser 1.1 Collie 1.2 Tax 1.3 Schäfer 1.4 Bulldogg 2. Kattraser 2.1 Bondkatt 2.2 Norsk skogskatt 2.3 Siames 2.4 Sibirisk katt
  4. Hej! Vi har en bärbar dator (Fujitsu) med Windows 7. Den var partitionerad i C: och D: från fabriken. C: är på 50 Gb. D: är på 400 Gb. Jag har alltid haft ambitionen att installera program på D: Trots det har jag problem att C: blir/är full hela tiden. Jag tömmer papperskorgen, tar bort temp-filer mm. En tänkbar lösning är att göra en om-partitionering så att C: tar 100 Gb från D: Är det möjligt? Finns det en annan lösning? Tacksam för förslag.
  5. Hej! Jag håller på att skriva ett makro. Som en del i detta makro vill jag sortera en lista. När jag spelade in makrot så får jag exakt det antal rader som listan har vid det här tillfället. Vid ett annat tillfälle har listan fler rader och då blir det ju fel. Listans längd varierar alltså från körning till körning. Nu står det så här.......Key:=Range("C2:C1950")......... Jag vill alltså ersätta innehållet i Range-parantesen med något som får makrot att alltid sortera hela listan oberoende av hur lång listan är. PS. Jag har 2 sorteringsnycklar, så jag ska sortera både utifrån kolumn C och D Tacksam för tips
  6. Hej! Jag gör ett makro i Excel 2010. Makrot går igenom en kolumn i ett kalkylblad uppifrån och ner och läser in cellens innehåll i en variabel. Om cellens innehåll uppfyller vissa kriterier t.ex. har värdet "liten" eller är tom så ska hela raden tas bort. Jag har gjort en liten "sub" som gör detta. (suben är bara 2 rader, så kanske lite onödigt). När suben har raderat raden så vill jag att markören (cellpekaren) ska vara i samma kolumn som tidigare (fast på raden under). Markören placerar sig emellertid i kolumn A och då måste jag flytta den i sidled till rätt kolumn innan jag kan fortsätta att gå igenom kolumnen. Kan man på ett listigt sätt få makrot att komma ihåg i vilken kolumn markören befann sig innan den tog bort raden? Tacksam för goda tips.
  7. Tack så mycket. Jag tror inte att du behöver forska vidare i det här. Jag väljer en annan lösning, men tack i alla fall. Skulle jag få problem senare, så återkommer jag. /VillVeta
  8. Tack så mycket. Det är version 2000 av Excel. Det var synd att det inte gick, men så är det. Jag håller på med en annan lösning i stället. /VillVeta
  9. Jag försöker namnge celler i Excel. Jag använder Excel 2000. Ett exempel: Jag vill att cell A1 i både Blad 1 och Blad 2 och Blad 3 ska ha samma namn. Om jag namnger cellen i Blad 1 och sen kopierar bladet till en kopia så följer namnet med och jag kan använda namnet i respektive blad. Om jag däremot har bladen färdiga och bara vill namnge cellen så händer följande: När jag är i Blad 2 och försöker namnge cellen (med samma namn som redan finns i Blad 1) så försvinner namnet från Blad 1 men finns på Blad 2. osv. Jag har provat både med Infoga-- Namn -- Definiera och att skriva i namnrutan /VillVeta
  10. Mikael63 frågar om jag inte bara kan lägga till och ta bort knappen i makrot. Jo, det är det jag vill göra. Men jag får det inte fungera. Knappen ska finnas där från början, men försvinna eller döljas efter att makrot har körts. Jag lyckas inte med att skriva koden så att knappen markeras. /VillVeta
  11. Jag har en knapp som startar ett makro. Makrot kopierar bladet till ett nytt blad och gör lite saker med bladet. När makrot har körts och det har bildats en kopia av det gamla bladet, så finns även knappen med på det nya bladet. Hur döljer jag knappen i det nya bladet? Jag arbetar i Excel 97. /VillVeta
  12. Jag har förstått att man bör ha en bra felhanteringprincip när man skriver VBA-kod i Excel. Jag har hittills skrivit en liten felhanteringssnutt sist i varje procedur/funktion. Finns det något listigt sätt att skriva bara en felhanteringsrutin för alla procedurer i en modul? /VillVeta
  13. Hej och tack! Jag tycker att jag börjar få ganska bra koll på det här nu. /VillVeta
  14. Återigen Tack till Monshi. Jag borde ha sett att address inte stavas likadant på engelska som på svenska. Du gav mig ett tips tidigare och jag tar mycket tacksamt emot tips. Du skrev att man inte ska använda ActiveCell när man skriver kod. Varför? För att hålla reda på radnumret har jag skrivit: Rad_Nr = ActiveCell.Row För att flytta mig i kalkylbladet har jag skrivit: ActiveCell.Offset(0, 14).Range("A1").Select Sen hade jag också tänkt använda något liknande för att hålla reda på addressen (eng. stavning). Har du några bättre förslag, så lyssnar jag mer än gärna. /VillVeta
×
×
  • Skapa nytt...