Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dezon1

Medlem
  • Antal inlägg

    46
  • Gick med

  • Senaste besök

Om Dezon1

  • Medlemstitel
    Användare
  • Födelsedag 1962-05-14

Profil

  • Kön
    Man
  • Ort
    Rockneby
  1. Hej! Med risk för att bli dumförklarad så har jag inte hittat någon lösning på mitt problem. Makrot gör Bl.a. en sak. Den skapar en markering utifrån hur måga rader som har samma cellinnehål. Mitt problem kan definieras enligt följande: Om INGEN cell har givet innehåll (stPgr) så vill jag att den hoppar en hel hög med rader nedåt i koden (utanför loopen) Det som händer nu är att den söker till sidans slut och ger felmeddelande när den kommer dit och ingen cell är identifierad. Därmed går den inte heller vidare i koden och gör annat som den skall göra. Så jag är ute efter två saker: Hur talar jag om för VBA att om inte programnamnet finns i cellerna så skall den inte heller skapa rangen utan istället gå vidare till nästa uppgift. (förmodligen en GOTO, men hur definierar jag VAR den skall gå. När loopen kommer till cell M300 så är tabellen slut, och då behöver den inte leta längre. Hur skriver jag det? ' Letar efter första cell med värdet stPgr If stPgr = "" Then Exit Sub Range("M4").Select Do Until ActiveCell.Value = stPgr ActiveCell.Offset(1, 0).Select Loop ActiveCell.Offset(0, -1).Select Set rnStart = ActiveCell
  2. Jepp. Viewern är gratis. Men jag tror man kan testa server-programmet innan man köper det. Jag skall kolla det. Tach för hjälpen så länge.
  3. Hej! Jag arbetar en hel del hemifrån. På jobbet kör jag dubbla skärmar, och hemma har jag dubbla skärmar. Kör jag genom vpn-tunneln har jag bara tillgång till Windows inbyggda remote. Kör jag utanför tunneln så har jag testat teamviewer. I Windows remote kan jag bara ha en skärm på båda sidor. I Teamviewer kan jag ha en skärm lokalt, men dubbla på host-sidan. Men jag kan då bara titta på en skärm i taget. Så det jag är ute efter är: Jag vill ha båda skärmarna med mig hem, så att skrivbordet ser likadant ute hemma som på jobbet. Jag provade att starta två sessioner på teamviewer. En i varje skärm, men när jag växlade skärm i det ena fönstret så växlade den automatiskt i den andra. Så den funktionen var meningslös. Min fråga är: Finns det något program som klarar detta? Jag har googlat, men hittar inget.
  4. Monshi... Du är blixtersnabb. :-) Jag har inte testat att spara dem manuellt. Men jag skall göra det. Och angående att spara i 2007-format är bekymret att massor av makron/formler öppnar/hämtar i .xls så jag kommer att få tillbringa många timmar med att peka om. Det kommer jag att göra också, men tills det är klart så får jag köra i kompabilitetsläge. Jag skall testa direkt anrop. Jag vet att jag provade det i 2000 en gång utan framgång.
  5. Hej! När jag bytte till Excel 2007 blev plötsligt den här körningen betydligt långsammare. Detta trots att jag upplever att 2007 sparar arbetsböcker snabbare än 2000 gjorde. Kan man snabba upp detta makro? Sub Ta_bort_spara() ' © 2010-03-05 Dante Erickzon ActiveWindow.SelectedSheets.Delete Application.Run "JOB.xls!spara_under_uppfolj" MsgBox ("T A B O R T / S P A R A K L A R.") End Sub Sub spara_under_uppfolj() ' © 2009-10-21 av Dante Erickzon Application.ScreenUpdating = False Workbooks("JOB.xls").Save Workbooks("Uppföljning Laser.xls").Save Workbooks("Planering.xls").Save Application.ScreenUpdating = True End Sub
  6. Ersätter denna programsnutt hela programmet som jag skrev ovan?
  7. Jag antar att markeringen sätts i den här funktionen. Så nu kommer det du kallar det minsta problemet... 1 Jag vill skicka med ETT anteckningsfält med fast range. 2 Jag vill skicka med en Body där den själv räknar ut rangen. Detta beskriver jag i första inlägget. 3 Jag vill skicka med signaturen som finns i separat blad i boken med fast range. Signaturen innehåller en logga. Är det ett problem? ------------------------- Function RangetoHTML(rng As Range) ' Changed by Ron de Bruin 28-Oct-2006 ' Working in Office 2000-2010 Dim fso As Object Dim ts As Object Dim TempFile As String Dim TempWB As Workbook TempFile = Environ$("temp") & "/" & Format(Now, "dd-mm-yy h-mm-ss") & ".htm" 'Copy the range and create a new workbook to past the data in rng.Copy Set TempWB = Workbooks.Add(1) With TempWB.Sheets(1) .Cells(1).PasteSpecial Paste:=8 .Cells(1).PasteSpecial xlPasteValues, , False, False .Cells(1).PasteSpecial xlPasteFormats, , False, False .Cells(1).Select Application.CutCopyMode = False On Error Resume Next .DrawingObjects.Visible = True .DrawingObjects.Delete On Error GoTo 0 End With 'Publish the sheet to a htm file With TempWB.PublishObjects.Add( _ SourceType:=xlSourceRange, _ Filename:=TempFile, _ Sheet:=TempWB.Sheets(1).Name, _ Source:=TempWB.Sheets(1).UsedRange.Address, _ HtmlType:=xlHtmlStatic) .Publish (True) End With 'Read all data from the htm file into RangetoHTML Set fso = CreateObject("Scripting.FileSystemObject") Set ts = fso.GetFile(TempFile).OpenAsTextStream(1, -2) RangetoHTML = ts.ReadAll ts.Close RangetoHTML = Replace(RangetoHTML, "align=center x:publishsource=", _ "align=left x:publishsource=") 'Close TempWB TempWB.Close savechanges:=False 'Delete the htm file we used in this function Kill TempFile Set ts = Nothing Set fso = Nothing Set TempWB = Nothing End Function
  8. Den sidan var inte att leka med. :-) Tack! Jag återkommer om inte den löser problemet.
  9. Hej! Jag vill ha ett makro som hämtar samtliga uppgifter ur en excel-bok och skickar ett mail med dessa. Så här är det: Adressen finns i blad "Uppgifter" cell A1 Ämnet finns i blad "Uppgifter" Cell A2 Innehållet i mailet (Body) finns i blad "Innehåll" (och här börjar bekymmer ett). Innehållet i mailet varierar. Det är fullt av formler som letar upp information från andra blad och sammanställer dem i bladet "Innehåll". DÄRFÖR vill jag att rangen för vad som skall skickas är från cell B3 till den sista cellen med innehåll i kolumn K. Problemet är att eftersom alla cellerna innehåller formler så måste jag hitta cellen ovanför den första som har värde "". Jag vill att min standardsignatur läggs till (vilket inte händer normalt om jag klickar på "skicka till e-post". Om det inte går att lösa kommer jag att lägga signaturen i Blad "Innehåll" Nu litar jag på den enorma kunskapsbank som finns på detta forum. Jag kör Office 2000 än så länge. Men byter till 2007 inom kort, så båda kommer att funka.
  10. LETARAD hämtar bara ETT värde (det första det dyker på) så finns samma namn på flera rader så kommer du att få samma adress på båda personerna. En söknyckel måste alltid vara unik. Så LETARAD kanske inte är det optimala att använda om du skall kontrollera adressen i ett adressregister. Då bör du skapa en sökfunktion där du kan få fram alla "Nisse Hult" T.ex. Och så visar du i sökningen vad de har för unik nyckel och skapar ett fält i Blad1 för att skriva in nyckeln.
  11. Fungerade utmärkt bra. Tack för hjälpen!
  12. Fungerar detta i Excell 2000 för oss som jobbar i ett konservativt företag?
  13. Hej! Jag vet att jag frågat detta förut, men jag hittar inte tråden och jag hittar ingen annan tråd som svarar på frågan heller. jag vill med VBA-kod markera ett område i ett kalkylblad. För sakens skull säger vi att första cellen är B4 och sista cellen är F??. Dvs. jag vill att makrot kollar hur många rader som innehåller text. Så om sista raden med innehåll är rad 27 så vill jag att markeringen skall bli B4:F27. Hur löser jag det? Kolumn F innehåller formler som skapar en "" när det inte finns något att visa. Markeringen skall sedan kopieras till ett annat blad, men det har jag koll på.
  14. Svaret är ju busenkelt. Oavsett eventuella kvalitetskillnader är det valfriheten man är ute efter. Säg att du är ung och har dator, men inte TV på rummet och vill koppla TV-spelet till datorskärmen... Då är det kanon med HDMI förutsatt att spelet klarar det. Eller om du helt enkelt inte VILL ha en TV för du tycker at datorskärmen är stor nog. Då kopplar du digitalboxen till skärmen. Ljudet kopplar du till datorhögtalarna. Som sagt... valfrihet.
  15. Det tog inte lång tid... Att få markören att ställa sig på rätt cell är inget problem... Men hur får jag den att autofylla till sista cellen? Jag antar att det är Destination:=Range("B4:W16") som på något sätt skall ersättas. Jo, den skall ned betydligt längre än W16... Annars är väl koden lite snyggare den här gången? Detta är bara en del av koden. Resten skall jag fylla på. Sub flytta() Dim wbSource As Workbook Dim wbTarget As Workbook Set wbSource = Workbooks("20HUNDRA") Set wbTarget = Workbooks("0 P-plan") With wbSource With Worksheets("20hundra") Range("B4:W4").AutoFill Destination:=Range("B4:W16"), Type:=xlFillDefault End With End With End Sub [inlägget ändrat 2009-10-26 15:44:12 av Dezon1]
×
×
  • Skapa nytt...