Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Shape_sthlm

Medlem
  • Antal inlägg

    573
  • Gick med

  • Senaste besök

  • Vunnit antal dagar

    3

Shape_sthlm vann dagen: 16 februari 2011

Shape_sthlm hade det mest gillade innehållet!

1 följare

Om Shape_sthlm

  • Medlemstitel
    Flitig

Profil

  • Kön
    Man
  • Ort
    Stockholm
  1. Utan något konkret underlag eller uppgifter från dig så kan jag bara ge ett generellt svar. Tala om vilka rader/kolumner/dataområde som det gäller så kan jag skriva några formler med dessa funktioner. /M
  2. finns lite olika sätt. följande 3 kan kombineras för att hantera det du vill. 1. använd t.ex funktionen PASSA eller LETARAD för att hitta raden du söker. 2. Ta hjälp av funktionen FÖRSKJUTNING för att definiera området som du vill summera. 3. Använda funktionen SUMMA för att summera ditt område. -------------- alternativt styr du upp det med VBA. /M
  3. Löst! hade glömt "dela" enheten. Satte in den i datorn, högerklicka på enheten och valde "Share on network". Satte tillbaka den i routern och nu funkar det... ibland e det bara pinsamt hur mkt tid man lägger på att felsöka :-) /M
  4. Hur gör jag för att mappa upp min externa USB-disk som kopplats till min router? Routern (Netgear WNDR3700) identifierar disken som godkänd. Namn och adresser för åtkomst förklaras tydligt. Dock kan jag inte komma åt den från min desktop (fast lina till router, ej wifi). När jag försöker mappa upp enheten så får jag följande fel (se bif bild). Behöver hjälp för att felsöka/komma vidare med detta. /M
  5. =Range("P3") Du behöver inte använda Value , det är default om inget annat anges /m
  6. Skapa en ny fråga eller sök i forumet. Inte bra att ha en rubrik som inte matchar med din fråga angående dubbletter. /M
  7. använda t.ex funktionen ANTAL.OM http://office.microsoft.com/sv-se/excel-help/antal-om-HP005209029.aspx /M
  8. LÖST: med följande omskrivning så fungerar det fint. Set mySheet = Worksheets("SALDO") With mySheet Set myRange = .Range("Koppling") For Each c In myRange.Cells If c.Value = "ej kopplad" Then ErrorFlag = True Next c End With Känns bara onödigt eftersom vitsen med ett namn är att det är ett specifikt område i arbetsboken. Dvs samma namn kan väl inte finnas på olika arbetsblad?! /M
  9. =OFFSET(SALDO!$E$2,0,0,COUNTA(SALDO!$E:$E)-1,1)
  10. Tyvärr, får fel 1004 igen. Nu står det Metoden 'Range' i objektet' _Worksheet' misslyckades. Fortfarande samma rad som spökar.
  11. Jag har ett område på en flik i kolumn E. Området kan variera utifrån hur många poster där finns, därför har jag namngivet det och kollar det "Koppling" =FÖRSKJUTNING(SALDO!$E$2;0;0;ANTALV(SALDO!$E:$E)-1;1) I varje cell hämtas ett värde upp (VTSÖK). Om VTSÖK returnerar ett fel så visas strängen "ej kopplad". Med koden nedan vill jag se ifall det finns några fel, men jag kommer inte förbi första raden kod. Set myRange = ThisWorkbook.Names("Koppling").RefersTo Får runtime error 424 (Objekt krävs) Set myRange = ThisWorkbook.Names("Koppling").RefersToRange får runtime error 1004 (Program eller objektidentifierat fel) Hoppas ni kan hjälpa mig komma vidare i detta. Thanks!!! /M Private Sub cmdCheckError_Click() Dim ErrorFlag As Boolean, myRange As Range, c As Range ' 1. Kontrollera ifall det finns fel i kopplingar eller om koppling saknas. Set myRange = ThisWorkbook.Names("Koppling").RefersTo For Each c In myRange.Cells If c.Value = "ej kopplad" Then ErrorFlag = True Next c
  12. Ha alltid i åtanke att man endast ska ange en uppgift en gång (dvs i en tabell). Att registrera samma data på två platser är en potentiell felkälla. Nu verkar du ha det under kontroll i ditt bildexempel, men värt att komma ihåg. Dokumentation är jätteviktigt och när man har ett par hundra tabeller så blir det svårt att komma ihåg saker :-) Databaser växer alltid... Du bör oxå ha unika namn, dvs levID, kundID, resursID.
  13. Access är en bra start. Det första du bör ha i åtanke är att det är en relationsdatabas, dvs du skapar kopplingar mellan olika tabeller och på så sätt kan man hantera/söka ut data från olika tabeller samtidigt. Dvs, din accessdatabas kommer att ha en tabell med körsedlar, en tabell med leverantörer, en tabell med resurser, aktiviteter, kunder osv. Det viktigaste är att man designar sin databas ordenligt från början, eftersom det är i praktiken omöjligt att i efterhand ändra på datatyper, kopplingar m.m. Mitt tips är därför att du googlar och sätter dig in i lite exempel på hur man skapar tabeller, och sen funderar på hur du kan tillämpa samma konceptuella modell på din egen data. http://office.microsoft.com/en-us/access-help/database-design-basics-HA001224247.aspx på svenska http://office.microsoft.com/sv-se/access-help/om-att-designa-en-databas-HP005189136.aspx Lycka till /M
  14. Jag vill bifoga flera filer i ett automatiskt mail som initieras via schemaläggaren i Win7. Det fungerar bra idag med en fil, men jag skulle vilja ha flera attachments. Hur gör jag? /M EDIT: Problemet löst med följande kod <HeaderFields /> <Attachments> <File>\\serverX.se\dfsroot\ABC\DATABAS\System\Log\LOG_EXP.txt</File> <File>\\serverX.se\dfsroot\ABC\DATABAS\System\Log\LOG_EXP2.txt</File> </Attachments> </SendEmail> </Actions> </Task>
  15. Problemet löst Felet berodde på Outlook E-mail Security Update, vilken har givet upphov till en känd bugg. Sätter i käppar i hjulen för olika integrationsmöjligheter gentemot Outlook. läs t.ex http://support.microsoft.com/kb/263084 eller http://support.microsoft.com/kb/884998 ifall intresserade. Problemet löstes dock enkelt med en repair av MS Office. /M
×
×
  • Skapa nytt...