Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Henke1988

Medlem
  • Antal inlägg

    231
  • Gick med

  • Senaste besök

Om Henke1988

  • Medlemstitel
    Aktiv
  • Födelsedag 1988-08-23

Profil

  • Kön
    Man
  1. Hej! Jag sitter i Maya 2012 där jag stött på vissa besvärande problem. Varje gång jag klickar på min polygonfigur kraschar Maya med felmeddelandet "Fatal Error. Attempting to save in C:/Users/Henrik/AppData/Local/Temp/Henrik.20120405.1438.ma". Jag sökte efter lösningar på nätet, där man bl.a. tipsade om att stänga av Open GL på grafikkortet kunde lösa problemet. Dock kvarstod felet när jag försökte igen efteråt. Någon som har en annan lösning? Sitter med en Windows 7 SP1 burk med Intel Core 2 CPU 4400 @ 2.00 GHz och AMD Radeon HD 6450 grafikkort.
  2. Nytt problem: den verkar "tappa" KeyDown funktionen varje gång ammunitionen för något av vapnen tar slut. Det fungerar fint fram tills att jag, exempelvis, får slut på Klusterbomber och det fungerar inte igen förrän jag startat om hela applikationen. Nån idé på vad som kan vara fel? Edit: problem löst. Vet inte om det är "det rätta sättet", men problemet försvann när jag satte samma KeyDown på alla vanliga knappar (buttons) i applikationen.
  3. Svar: nej. Okunnighet är ibland en plåga. Nu gick det i alla fall. Tusen tack!
  4. Nytt problem: ingenting händer när jag trycker på 1. Jag har skrivit som ni föreslagit, men ingenting händer. Jag t.o.m. lade till en MessageBox.Show("Hej"); på knappen för att försäkra mig att den inte reagerade på trycket. Vad gör jag för fel?
  5. Tackar så mycket! En liten upföljare nu: Jag vill att programmet, när 1 tryckts, ska hoppa till kodningen som finns på pbxBildObjekt_Click. Går detta att åstadkomma på ett enkelt sätt?
  6. Hej, ni underbara människor på Eforum! Här är dagens fråga: Jag har tre bildrutor (pictureboxes) som agerar som 2-D knappar i ett spel. Dessa knappar visar det vapen du just nu har tillgång till, och även vapen du kan köpa för de pengar du samlar in. Jag vill nu att man, genom att trycka på tangentbordsknappar 1 - 4 ska kunna växla mellan dessa bildruteknappar utan att behöva klicka på dem med musen. Det jag inte begriper är hur jag ska göra. Jag misstänker att jag antingen ska använda mig av KeyDown eller KeyPress, men jag vet inte hur det hela fungerar. Jag prövade, lite okunnigt, med: if (KeyDown == Keys.D1) och if (KeyPress == Keys.D1) vilket givevis inte fungerade. Någon som kan hjälpa en relativt ny programmerare i C#? Tusen tack på förhand! //Henke
  7. Båda förslagen lät bra. Jag får pröva mig fram. Tack för hjälpen!
  8. Hej! Jag skulle behöva gå igenom en klass Frågor i ett C# program jag skriver. Varje sådan klass har en int som agerar som ett ID-nummer. Tanken är att ett annat int-nummer ska jämföras med varje ID och när ID och numret matchar ska den Frågor-klassen returneras. Någon som har ett förslag på hur jag ska få programmet att gå igenom varje Frågor-klass jag definierat utan att behöva skriva en onödigt lång ramsa som den nedanför? if (ID == 1){return F1;} else if (ID == 2){return F2;} else if (ID == 3){return F3;} else if (ID == 4){return F4;} else if (ID == 5){return F5;} etc. Jag har dåliga kunskaper i C#, så den lättaste koden är att föredra. Tack på förhand!
  9. Gratias tantum! ("Tack så mycket" enligt Google Översätt. Hoppas det är rätt.)
  10. Kanske "funktion" var fel ord. "Spelläge" låter bättre. Meningen var den att "Sista paret äger" är en inställning som gör att sista paret brickor som vänds upp ger mer poäng än vanligt om det är den förlorande spelaren som vänder upp dem. Tanken är att den förlorande spelaren ska få en chans att vinna, trots att den vinnande spelaren ligger över poängmässigt. Jag tror jag prövar ett annat namn. Går det att översätta "Oväntad segrare" till latin?
  11. Hej! Jag försöker komma på ett passande namn till en spelfunktion i mitt lilla C# spel. Jag vet vad jag vill kalla funktionen, men jag vill inte att det ska ha ett svenskt eller engelskt namn. Därför undrar jag: hur översätter man lämpligast "Sista paret äger" till latin? För att förtydliga handlar det om ett memoryspel, så "par" är alltså två stycken brickor med samma bild, och inte exempelvis en man och en kvinna som lovar varandra evig kärlek inför en präst, ifall det finns två skiljda ord för detta i det latinska språket. Äger, i det här fallet, betyder "regerar", "knäcker", "är bättre än de andra", etc. Om man får slänga in ett språk till, skulle jag gärna vilja få den nämnda frasen översatt till spanska också. Tusen tack på förhand! //Henrik
  12. Sorry att dra upp en död tråd, men du har händelsevist inte hittat något nytt än? Jag har tyvärr inte hunnit titta på DirectX än; ska försöka när jag får lite tid till övers.
  13. Yes, my lord! Tack för hjälpen så här långt! Uppskattas ofantligt!
  14. Jag vet inte om det här skulle fungera. För bakgrundsmusiken finns följande hakar: 1) Den ska kunna slås på och slås av när som helst av spelaren 2) Det finns flera musikspår som spelaren kan växla mellan 3) Jag är för lat för att totalt skriva om alla delar av programmet som innefattar bakgrundsmusiken. Däremot kan din idé möjligen tillämpas för ljudeffekterna. Dessa ändras aldrig av spelaren, och är de avslagna kan man be programmet "skippa" raderna där applikationen startas. (En if-sats gör nog susen.) Frågan är bara om man kan få den "sidoskapade" applikationen att stänga av sig själv när ljudfilen spelats klart för att sedan slås på vid nästa ljudeffekt?
  15. *Suck!* Man är verkligen okunnig! Men det är tur då att Eforum finns.
×
×
  • Skapa nytt...