Just nu i M3-nätverket
Jump to content

ChristerE

Medlem
  • Content count

    42
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

ChristerE last won the day on July 9 2017

ChristerE had the most liked content!

About ChristerE

  • Rank
    Användare
  1. Mobilt bredband

    Föreslår att du kollar internetdelning via mobilen, att den får fungera som hotspot. Du nämner att mobilen fungerar vid sommarstugan, och att surf finns i abonnemanget. Är mobilen inte för gammal bör den klara av att fungera som hotspot. Så får man kolla vad kostnaden blir i förhållande till ett separat mobilt bredband. https://surfa.se/internetdelning-ios-android/ https://www.enkelteknik.se/dela-ut-internet-via-wi-fi-fran-en-android-telefon
  2. Förlänga wifi

    Ett bra tips ifall man har en router liggande som kan användas, annars skaffar man en accesspunkt, som NoWin tipsade om. Kan inte routern "bryggas", konfigureras till "Access Point mode", så kan man ansluta till en av LAN-portarna i routern som ska bli accesspunkt. Det sätter också routerfunktionen ur spel, men då ska man också stänga av DHCP-servern i den routern. Så undrar jag om det inte är så att accesspunkten i en router också inaktiveras om routern "bryggas" (t ex när ett kombinerat modem och router endast ska fungera som modem). Men det kan nog vara så att begreppen används lite olika av tillverkarna. Någon mer insatt kan få klargöra detta.
  3. Jo, så är det. Men i tidigare inlägg stod det att Mp3 är lika Zip, vilket var vad jag vände mig mot. Kanske avsåg jämförelsen något annat än förstörande respektive icke förstörande komprimering, vilket jag i så fall inte uppfattade. Och inte kan se nu heller.
  4. Det här är ett litet sidospår, har inte direkt med frågan i rubriken att göra. Men kan ändå vara värt att upplysa om. Zip, och andra komprimeringssystem för t ex textfiler, är mer att likna vid lossless-formaten, inte MP3. De filerna måste ju gå att återställa till hundra procent. https://en.wikipedia.org/wiki/Lossless_compression https://sv.wikipedia.org/wiki/Ljudkomprimering https://sv.wikipedia.org/wiki/Icke-förstörande_komprimering https://sv.wikipedia.org/wiki/Destruktiv_komprimering
  5. NAS åtkomst via internet

    Du har (förhoppningsvis) löst ditt problem med en ny NAS av annat märke, så här kommer några synpunkter i efterhand. Seagate erbjöd en egen tjänst där åtkomsten baserades på en anslutning styrd via deras egna servrar. Använder du en motsvarande tjänst för det nya märket finns risken att samma sak händer igen. Det Mikael63 och fagerja beskriver är tekniker som är generella, och fungerar för både NAS'ar, datorer, övervakningskameror och annat man har anslutet i sitt nätverk. Tekniker som fanns innan diverse företag kom med sina egna lösningar. Kanske inte självklart att de hänvisar till detta när de upphör med egna lösningar. En tjänst för DDNS kan förstås också upphöra, men då finns det andra man kan flytta till så det är egentligen inget problem. Kommentaren om "instruktion i högst 10 punkter ..." har inte mycket med hur burken beter sig att göra, utan handlar om hur du kommer åt den. Det finns massor av utrustning man kan ha i sitt nätverk vars instruktioner inte innehåller information om hur man når den från internet. Tråden började ju bra med en fråga om lösningar, så att gå i taket flera dagar senare för något som var känt vid tiden för frågan förvånar mig lite (men behöver inte förklaras). Men, som sagt, problemet verkar vara ur världen, för tillfället i alla fall. Så en nyfiken fråga, vad blev det för märke på den nya NAS'en, och finns motsvarande tjänst för remote access för den?
  6. NAS åtkomst via internet

    Varför denna omotiverade information? Det motiv jag kan tänka mig är Seagates tjänst för remote access. Men du gav ju inte upp redan i första inlägget så varför nu? Har du kollat vilka möjligher din router har för att hantera ddns? Kanske finns det också fler sätt att lösa problemet, fler än de redan beskrivna.
  7. Håller helt och hållet med ... men, det verkar som att många har svårt med koncentrationen - avser då vägen och dess omgivning - när de pillar på mobilen och stirrar på dess bildskärm.
  8. Det där får du förklara lite närmare. Om flera använder samma nätverk så är det väl inget du kan se, såvida det inte är ditt nätverk de ansluter till.
  9. Varför hänga upp sig på rubriken, man kan väl vilja dölja andras nätverk utan att det har med irritation att göra? Se exempel i artikel det länkas till.
  10. Spam på e-post

    Ett program jag också kan rekommendera. Men eftersom tråden avser spam kan det vara på sin plats att informera om att det inte är den typen av "skräp" som Malwarebytes håller efter. Men när programmet ändå omnämns: Programmet finns i versioner med och utan realtidsskydd, finns också skillnader mellan operativsystem. Senaste betalversionen (med realtidsskydd) anges kunna ersätta virusskydd. Det fungerar säkert rätt okej men för min del så behåller jag mitt ordinarie virusskydd. Malwarebytes och virusskydd kan fortfarande användas samtidigt, eventuellt kan någon kompatibilitetsinställning behöva göras. Tror någon skrev om detta i forumet för ett tag sen också. https://www.malwarebytes.com/pricing/
  11. E-postinställning i Samsungs e-post app

    Har inget nytt tips, bara en kommentar om att "Radera e-post på servern" är en lite annan formulering av den inställning du beskriver i bl a ditt första inlägg. Ville bara omnämna den förvalda inställningen för den funktionen i mina mobiler.
  12. E-postinställning i Samsungs e-post app

    De inställningar du beskriver är grunden för att kunna få all e-post hämtad till datorn (med POP), men att också kunna se "ny" e-post i andra enheter (i dina plattor). Men synkroniseringen (var 15:e minut) har rimligtvis inget med ditt problem att göra. Jag hanterar e-post på samma sätt, och i min mobil finns inställningar för hur hämtad e-post kan raderas från mobilen. Som jag uppfattar det är det mobilen som kollar servern och baserat på det kan radera från mobilen. Servern har i alla fall ingen aktiv funktion i detta. Inställningarna hittas i min mobil under rubriker om synkronisering (HTC och Android 7), men det är ju inte synkronisering på samma vis som vid användning av IMAP där ändringar i enheterna också medför ändringar på servern. Jag har valt en inställning som gör att tre dagar gammal e-post raderas. Förutsatt att den raderats från servern, hämtats av t ex någon dator och då också raderats från servern. Ett antagande eftersom e-post inte ligger så länge på servern innan den hämtas till min dator. En annan inställning anger "Ta bort meddelanden från telefonen när de tas bort från servern". Det är ett val som jag inte har aktiverat, och det är inte direkt ett alternativ till tre-dagars-regeln så jag vet inte hur de relaterar till varandra. Men det bör i alla fall förstås som att de tas bort från telefonen följande gång den kollar e-postlådan i servern. Det kan ju inte vara så att de tas bort från telefonen direkt efter att meddelanden raderats från servern. Inställningar för synkronisering (förmodligen motsvarande det du beskriver) har jag avstängda för mina e-postkonton, raderingen av e-post fungerar alltså utan att den synkroniseringen är aktiverad. Det här är inget nytt i senaste mobilen utan har fungerat i många år, i flera mobiler och med flera generationer av Android. Men förmodligen med lite olika utseende av inställningarna. Intressant tycker jag är att inställningen "Radera e-post på servern" alltid varit inaktiverad som standard, som att mobilen förutsätts vara en sekundär enhet när det gäller hanteringen av e-posten (vid användning av POP). Kan lägga till att jag har ett val "Alltid bcc mig" aktiverat i mobilen, vilket gör att svar från mobilen inte sedan saknas i datorn. Och det utan att mottagaren behöver "förvillas" av extra mottagare. Visserligen hamnar dessa svar i Inkorgen, men det är ju inte svårt att flytta dem till Skickat-mappen.
  13. ANSWERED Öppna msd-fil

    Är du säker på att filen du har avser en manual. Googlade lite och det verkar som att msd-filer från Samsung har med uppgradering av firmware att göra. Filen kan t ex sparas på ett usb-minne som sen stoppas i t ex en TV för uppgradering. Valde en modell på måfå och i den för firmware hämtade zip-filen fanns en msd-fil. https://www.samsung.com/us/support/downloads/
  14. Windows Live Mail 2012

    Jag får en känsla av att det är viktigare för pehrbau att beklaga sig än att få hjälp med hur det ena och det andra fungerar. Besvarade ett liknande inlägg i en annan tråd, med påståenden som inte stämmer och där inlägget även där inte hade mycket med tråden att göra. https://eforum.idg.se/topic/355142-c-användare/?tab=comments#comment-1695145
  15. ANSWERED C: Användare

    Novisan (TS) har fått svar på sina frågor, men det du skriver om inloggning stämmer inte och informationen om e-post verkar vara något missförstånd. Kommenterar ifall du eventuellt läser detta. Men har du frågor så ställ dem i en ny tråd, mycket av det du beskriver har inte med den här tråden att göra. Det krävs inget Microsoftkonto för att logga in, det går att använda ett lokalt konto, precis som det gjort tidigare. Och man behöver inte alls vara online för att logga in, var har du fått det från. Ändra till lokalt konto - se länken och punkt 1. https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.633076/windows-10-guide/sida/4/windows10-guide-login Om att logga in offline. http://www.thewindowsclub.com/your-pc-is-offline-windows Förstår inte riktigt det du skriver om e-posten, om Comhem och Microsofts "nya mailsystem" (mejltjänsten Outlook.com eller e-postklienten E-post?), liksom mycket i din tidigare tråd om Outlook.com som tog över ett Comhem-konto. Man får alltså skilja på e-postadresser (och tillhörande e-postlådor) och program (e-postklienter) man använder för att hantera dem. Skilja på konton = e-postadresser/-lådor och kontoinställningar i e-postprogram. Uppkopplingar/operatörer man använder för anslutning till internet och vilka SMTP-servrar man använder för att skicka e-post. Som sagt, har du frågor så ställ dem i en ny tråd.
×