Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

jbo

Medlem
  • Antal inlägg

    130
  • Gick med

  • Senaste besök

  • Vunnit antal dagar

    2

jbo vann dagen: 26 Maj 2016

jbo hade det mest gillade innehållet!

Om jbo

  • Medlemstitel
    Aktiv
  • Födelsedag 1960-05-16

Profil

  • Kön
    Vill inte avslöja
  • Ort
    Bromma
  1. Precis! Det var denna info jag länkade till i inlägg #5 (Sweclocker) och #9 (Notbookcheck) Och, jo, det skall vara 1920x1080 (slarvfel av mig). Kan f.ö. meddela att köpet nu är hävt.
  2. Mina frågor var: Svaret på dessa var att skärmpanelen sätter gränsen för upplösningen. Oavsett vilket eller vilka grafikkort som används. Det du citerar var en beskrivning av utgångssituationen för att ge en bakgrund till frågorna ovan. Jag uppskattar att du tar dig tid men det är bara det att svaren/tipsen du så vänligt bistår med inte är adekvata för frågorna jag ställt. Jag har några gånger försökt upplysa om detta men det kan man naturligtvis välja att bortse från.
  3. Nix. Jag vet inte om du tog till dig infon från ovan - det är skärmpanelen som sätter förutsättningarna. Det extra grafikkortet ökar prestanda (effekt, hastighet, etc. - används mest i spelsammanhang - det är därför man kör en mjukvarulösning - MUXless - på businessdatorer, de använder sällan applikationer där det extra kortet kommer till användning - min ursprunliga förhoppning var att det även skulle kunna påverka upplösningen - på något sätt, men, alltså, nej, inte på något sätt!). Med options/valmöjligheter för upplösning på en dator är det på samma sätt som med bilar. Du kan få en röd eller grön. Stor eller liten motor. Läder- eller plastklädsel. Men du måste välja något av alternativen. Antingen eller. Inte bägge. (Du kanske också la märke till att det står "Anti-Glare" efter bägge - föreställ dig att det lika gärna kunde ha stått "Glossy".) På Notebookcheck kan du läsa mer om 6540:an.
  4. Tack för att du tar dig tid. Men som jag nämnde i svaret ovan är det alltså skärmpanelen som sätter gränsen - alldeles oavsett vilket grafikkort du använder (se länken till SweClocker), och skärmpanelen håller bara 1366x768, vilket också framgår av BIOS. Om du skulle ha någon annan info om detta får du gärna hänvisa till den. Jag hade tänkt att även kolla via ID-numret på panelen (Enhetshanteraren) men datorn la helt plötsligt av och hårddisken svarar inte vid uppstart :/. Den här säljaren av laptopen har nog ett och annat att svara för... Har jag tid så slänger jag in en annan disk, installerar ett OS och kollar ID-numret, men det känns inte så aktuellt under rådande förhållanden (dessutom kan det vara kontakten mellan disken och något annan kontakt på datorn som är felet..).
  5. Ställde samma fråga på SweClocker och fick svaret där: Skärmpanelen är den som ger förutsättningarna för skärmens upplösning. Grafikkort, oavsett om det är ett eller dubbla, ändrar inte på det. Andra länken ovan är den jag själv länkade till inledningsvis.
  6. Har nyss köpt en Dell Latitude E6540. Installerat OS: Win10 Säljaren specade bildskärmen till Full HD - 1920x1080. Skärmen visade sig endast kunna leverera 1366x768 som max. (Skärmarna på Latitude E6540 finns i två grundutförande: 1920x1020 och 1366x768) Aktivt grafikkort på laptopen är det integrerade Intel HD Graphics 4600 I Enhetshanteraren finns både AMD Radeon HD 8790M och Intel HD Graphics 4600 Någon möjlighet att aktivera AMD-kortet från Aktivitets- eller Meddelandefältet finns inte. Inte heller från Appar under Startknappen – eller från någon av undermenyerna i Kontrollpanelen. Enligt tråden "Latitude E6540 with BOTH Intel and AMD Graphics Controllers?" på Dell-Community använder Latitude-datorer s.k. MUXless (mjukvarubaserat) videosystem för att växla mellan dubbla grafikkort (i motsats till MUX-system, hårdvarubaserade "Multiplexer design" som på hårdvarunivå kan skifta mellan två grafikkort). Jag antar att detta (MUXless - mjukvarubaserade - system) inverkar på funktion och prestanda i användarupplevelsen, men vet för lite för att vara säker - och på vilket sätt. Innan jag eventuellt kommer in på hur jag skall aktivera AMD-kortet vill jag reda ut grundförutsättningarna (jag avser att returnera datorn då den faktiskt inte har genuin Full HD, 1980x1020 och jag är osäker på vad den eventuellt kan prestera med AMD-kortet aktivt): Två frågor: Kommer AMD-kortet, när jag väl fått det aktivt, att ge mig Full HD 1920 x 1080 i alla lägen och i alla applikationer (allt från upplösningen i Windows på skrivbordet och Utforskaren till mjukvara som Office, Adobes alla olika program, småprogram från små och stora utvecklare, etc.? Kommer det att vara någon skillnad i HD-upplevelsen jämfört med om laptopen hade haft en skärm som i sitt grundutförande hade haft en upplösning på 1920x1020?
  7. Upprätthåller en gammal tradition och vana jag haft de senaste åren här på eforum: Att lösa problemet på egen hand och återkomma med redovisning om hur. Även om jag inte var 100% säker på att det var efter nyinstallationen av drivrutiner från Dell som problemet uppstod så låg det närmast till hands som problemkälla och jag bestämde mig för att avinstallera de senast installerade drivrutinerna därifrån. Jag börjar med Dell Unified Wireless Suite Det löste problemet. Så här såg processen ut: Efter att avinstallationen var gjord började datorn att söka nya drivers Nätverksstyrenhet - Hittade inga drivers USB Universal Bus – Hittade inga drivers Med skrivaren ansluten började Windows WinUpdate söka drivers för skrivaren över nätet I ”Enheter och skrivare” visas skrivarens status som köad med en svart klockikon (pågående utskrift) (hann inte ta en skärmbild på detta) Efter ett tag hittar WinUpdate drivers (de som är standrad: ” HP LaserJet 1200 Series PCL 5”; de fungerar men har en del buggar varför jag, vanligen, i nästa steg alltid installerar HP 1200 PS-drivrutiner, men i det här fallet kör jag på PCL 5) och installerar dem. När det är klart beskrivs skrivaren som ”inte ansluten”, vilket är lite märkligt eftersom statusen i ”Enheter och skrivare” är OK (se bilder för förloppet) Jag tar bort och återansluter anslutningen till skrivaren Tar fram ett Worddokument och startar utskrift Skrivuppdraget utförs Problemet löst (installation av HP 1200 PS-drivrutiner sker under morgondagen). Eftersom inga andra drivers till den borttagna drivrutinen hittades i steg 2 ovan fick jag tillbaks den tidigare varningen i Enhetshanteraren (se bild nedan), men i det här fallet får det väl anses befogat att låta det vara så.
  8. Gick in på Intel och körde "Intel Driver Update Utility". Föreslagna uppdateringar på bilderna nedan. Jag känner mig tveksam till om de kan lösa problemet. Vad tror du, ni?
  9. Precis. Så som också Cecilia påpekade. Frågan är alltså hur jag nu går vidare för att lösa problemet. Så här uppträder felet mer i detalj om man tar det från Windows felsöknings- och statusindikationssystem: Jag väljer utskrift från ett öppnat dokument Processen startar Processen avstannar I "Enheter och skrivare" har min förvalda skrivare fått utropstecken (den var ok från början) - se bild nedan. Startar felsökning via högerklick på skrivaren i "Enheter och skrivare". Felet diagnostiseras som köat utskriftsjobb (samma information jag får via skrivarikonen i meddelandefältet) och åtgärdas via Windows - se bild nedan. Statusen för skrivaren markeras som OK (grön bock) Via ikonen i meddelande fältet kan jag se att statusen för det avstannade utskriftsuppdraget har ändrats från "Fel - Skriver ut" till "Skriver ut", men bara för ett tag. Snart ändras den till "Fel - Skriver ut" igen - se bild nedan. Statusen för skrivaren i "Enheter och skrivare" har åter fått utropstecken. Högerklickar jag är det tillbaks till ruta ett (punkt 6 ovan). Så vad göra?
  10. Detta kan kanske vara en ledtråd. Förutom de två ovan nämnda uppdateringarna listade Dell ytterligare tre drivers för datorn. Två ville inte alls installeras. Den tredje, "Chipset | Intel 8 Series Driver Chipset Device Software Driver", uppgavs som installerad, men när jag sedan har gjort om autodetekteringen hos Dell har denna driver fortfarande listats för sådant jag bör ladda ner & installera, d.v.s. den detekteras inte som om den faktiskt installerats, märkligt nog. Jag har testat detta flera gånger med samma resultat. Möjligheten att något gått fel med denna kan alltså vara en ledtråd. Frågan är vad man gör utifrån det?
  11. Se bif. bild. Det har dock sett ut så även tidigare då skrivaren fungerade som den skall.
  12. Situation: Min HP LaserJet 1200 har nyligen slutat att ta emot skrivuppdrag från min laptop (Dell Latitude E5540). När jag anger utskrift för ett dokument (oavsett vilken applikation jag har dokumentet i) händer ingenting. Skrivaren reagerar inte. Normalt indikerar en ledlampa med blinkande grönt sken att skrivprocessen är igångsatt. Efter ett ganska bra tag kan jag via ikonen för skrivaren se att utskriften markerats som fel. Hårdvara och konfiguration: Laptop: Dell Latitude E5540 med Windows Professional, x64, SP1 och alla uppdateringar, svensk version. Min HP är satt som standardskrivare. Uppdaterat en drivrutin (Dell-Wireless WiFi-Bluetooth Driver) samt BIOS från Dell Efter uppdatering testat all hårdvara via Dell och godkänts i alla delar, bortsett från ”USB-enhet (sammansatt)” där statustestet resulterat i ”Det går inte att köra” (se vidare nedan) Enehetshanteraren visar upp två utropstecken, det ena för avaktiverad webbkamera, den andra för USB-styrenhet (Universal Serial Bus). Se bild nedan. Skrivare: HP LaserJet 1200, ansluten via USB och satt som standardskrivare i datorn. Problembeskrivning: Fram till nyligen har jag inte någon gång råkat ut för detta problem. I och med anmärkningen för USB-styrenheten i Enhetshanteraren och Dells hårdvarutest misstänkte jag först detta. USB-portarna fungerar dock för andra anslutningar som t.ex. extern hårddisk som jag utan problem kan ansluta och arbeta emot från datorn på olika sett och med diverse applikationer från samma USB-port som jag ansluter skrivaren till. Det enda som, hittills, inte fungerar är just skrivaren. Vidtagna åtgärder hittills: Skrivaren: Testutskrift direkt på skrivaren – OK Avstängd under ett dygn (helt utan el-kontakt, brukar lösa det mesta) Borttagen som enhet i datorn Nyinstallerat skrivaren (samma drivrutiner som tidigare) Testkört utskrift från datorn RESULTAT: Ingen förändring, skrivaren reagerar inte på utskriftskommando från datorn. Dell E5540 Testad på dell.com – Hela testet RESULTAT: Allt OK, utom: USB-enhet (sammansatt) USB statustest Det går inte att köra Dell Autodetect (för drivrutiner, etc.): Hittar inga drivrutiner för USB-styrenhet Samma sak via manuell sökning på Dell. Felsökt skrivaren och datorn via Windows eget felsökningssystem (via ”Enheter och skrivare” där skrivaren inte rapporterade något fel (innan utskrift) men Dell_L_E5540 var markerad med utropstecken; USB-styrenheten detekterades som anledningen, felhanteringen kördes men WinUpdate kunde inte hitta några drivrutiner). Sammanfattning: Skrivaren genererar inga utskrifter från datorn, men väl via sitt eget självtest. Skrivaren är satt som standardskrivare USB-styrenhet utropsteckenmarkerad i Enhetshanteraren och hittills inte åtgärdad. USB-porten fungerar dock för alla andra enheter utom skrivaren. En drivrutin och BIOS uppdaterade via Dell (är osäker på om skrivaren för första gången efter det började krångla) Fråga: Vad göra nu? Tacksam för alla tips och råd!
  13. Inställningar för IMAP (åtminstone när man kör G-mail och motsvarande Outlook) är: Inkommande (d.v.s. IMAP): port 993 och SSL Utgående (d.v.s. SMTP): port 587 och TLS Och som jag skrev ovan - min e-post finns (lokalt) i .ost-filerna. .pst-filen innehåller i princip allt utom just e-post. Du har helt rätt i att Åge N:s guide är utmärkt ! Jag har både framgångsrikt använt och hyllat den här i tråden, samt länkat till den från andra relaterade trådar på E-forum, vilket jag skrivit om tidigare i denna tråd.
  14. Intressanta och användbara svar, Åge och Flyfisherman, angående TB Tidigare använde jag Outlook på samma sätt som du (Åge N) - mest bara för mail och kontakter. På senare tid har jag i allt större utsträckning kommit att bekanta mig med, och använda, även de övrig funktionerna och funnit dem väldigt praktiska och tidsbesparande. Jättebra att känna till hur jag skall gå tillväga vid en eventuell migration från Windows/Outlook och Linux/TB! Jag kör för övrigt 32-bitars Office (ser inga fördelar med 64-bitas, snarare tvärtom i mitt fall), vilket ju var bra även i fallet med export/import till TB. Angående hur e-post sparas lokalt då man (jag) använder IMAP (och Google): Jag tog en titt på hur jag gjorde förr, då jag backupade e-posten tillsammans med allt övrigt i Outlook. Förutom .pst-filen (som i mitt fall innehåller allt utom mailen) och som är lokaliserad enligt: C:\Users\Användarnamnet\Documents\Outlook-filer hade jag alltså en del andra filer som innehöll e-posten. Filerna i fråga är .ost-filer (en fil för vart konto), något som Mikael63 var inne på i början av tråden (i inlägg #2) De är lokaliserade i en av de (minst) tre Outlook-mappar som skapas vid installationen. Just denna Outlook-mapp finner man enligt sökvägen: C:\Users\Användarnamnet\AppData\Local\Microsoft\Outlook. Här finner man även mapparna: "gliding" och "RoamCache"; i den senare är ett antal .DAT-filer lokaliserade. Som jag skrev tidigare gjorde jag för många år sedan mina inställningar på G-mail-servern när det gäller hämtandet och lämnandet av e-post (jag använder nästan aldrig webbmailen och kommer därför i skrivande stund inte ihåg hur konfigurationen på webben ser ut), men det kan kanske förklara varför dessa .ost-filer skapas istället för att samla all info endast i .pst-filen (som i fallet med POP) - eller så är det så här det alltid blir när man använder IMAP? Vore intressant att få ett bra svar på det. Det finns även ett par mindre filer (en .srs- och en .xml-fil) som jag också tog med i min backup när det begav sig: C:\Users\Användarnamnet\AppData\Roaming\Microsoft\Outlook Har ingen aning vad de här småfilerna är till för. Men jag sparade allt som jag kunde associera med Outlook för att vara säker på att det skulle fungera vid en ev. krasch med återinstallation där jag behövde all data (en vana från den tid då jag använde POP3, men som jag fann meningslös för mailen när jag gick över till IMAP i.o.m. att all e-post då alltid finns på servern (utom den som rensas från Papperskorgen en gång per månad), vilket medförde att jag idag endast backupar .pst-filen).
  15. Hej igen Åge! Tack för den detaljerade infon! I mitt fall följer dock inte e-posten (alla de oändliga mängder av e-post som under åren har sparats i mängder av kataloger och underkataloger och som väger några gäng GB - och som jag faktiskt då och då har nytta av) med i pst-filen. Men någon stans på hårddisken finns de såklart, jag kan ju läsa mailen offline. För ett antal år tillbaks i tiden backade jag upp hela min Outlook, vilket inkluderade en mängd olika mappar och filer förutom .pst-filen - och då även mappen för mailen om jag minns rätt, och måste således då ha haft koll på var den fanns. Jag använder alltså Gmail och gjorde inställningarna där för en massa år sedan. Kanske är det något där som gör att de (mailen) inte hamnar i .pst-filen? I dagsläget bekymrar jag mig inte om detta då allt finns på servern och jag når den från olika plattformar. En sak som jag inte fick klart för mig angående TB är om den även i fråga om Kontakter, Kalender, Uppgifter, etc. fungerar likvärdigt med Outlook - och om det är möjligt att migrera .pst-filen från Outlook till TB.
×
×
  • Skapa nytt...