Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lesserwisser

Medlem
  • Antal inlägg

    126
  • Gick med

  • Senaste besök

Om Lesserwisser

  • Medlemstitel
    Aktiv

Profil

  • Ort
    Njurunda
  1. Jag skapar adressetiketter med kopplad utskrift, med ett exceldokument som källa. På trettiosjunde försöket funkar det, men det märkliga är att förutom 15 sidor med etiketter, får jag några hundra blanka sidor. Jag avbröt inte, utan Word "tyckte själv" att det var lagom att avsluta med ca 200 blanksidor. Hur tusan kan det komma sig? Har f ö försöka göra samma sak med Libre Office, men det skiter sig totalt. Exceldokumentet är skapat i Libre Office Calc om det kan spela någon roll. När jag försöker skapa etiketter i Averys etikettprogram, duger inte exceldokumentet.
  2. Jag skulle rösta för Joomla eller Drupal. Drupal lär ha lite högre inlärningströskel och den har jag ingen erfarenhet av. Wordpress har tidigare varit lite begränsad, det är nog bättre nu. Finessen med att använda en CMS med extra moduler är att då blir det mer konsekvent och enhetligt både för användaren och för dig. Om du väljer att göra det "manuellt" och lägga till en databas, rekommenderar jag hotscripts.com - där finns det fantastiskt mycket (halv)färdiga funktioner. OBS att all min kunskap om webbproduktion dock är några år gammal. Magnus
  3. Anslut ett löst tangentbord till en usb-port! Magnus
  4. Märkligt, möjligheten att redigera egenskaper direkt i utforskaren var en välkommen nyhet för mig när jag bytte till Windows 7. Kolla http://www.techsupportalert.com/best-free-mp3-tag-editor.htm och välj ett gratisprogram!
  5. Kör du Windows 7, är det ju bara att högerklicka och ändra i egenskaper. Annars finns det gott om gratis program för att redigera mp3-taggar - enstaka eller många filer på en gång. Tiden kan möjligen trassla, om du inte kan se den egenskapen. Magnus
  6. Tack! Den enkla fungerar, men innebär att jag måste slänga in en massa extraceller för att få ihop det. Produktsumma verkar fungera precis som jag vill. Magnus
  7. Det här är väldigt basalt och säkert behandlat tidigare, men hjärnan står still... Jag har ett medlemsregister i LibreOffice (Excel från början) med bland annat kolumnerna kön och ålder. Jag vill kunna se t ex hur många "män" mellan 7 och 20 år som finns. Så här långt kommer jag: =ANTAL.OM(A2:A10;"m") - då får jag antal grabbar. Hur lägger jag till den andra delen, dvs åldersurvalet?
  8. Om man har ett inskannat dokument och saknar bra OCR-program, kan man testa med OCR-tolkning online. Körde det skannade dokumentet från Mikael63 ovan på http://www.onlineocr.net/default.aspx och det funkade bra. Gratis i begränsad mängd.
  9. Skribenterna ovan har förstås rätt. Själva Windows är inte så jobbigt. Flest uppdateringar har jag från antivirusprogram samt från Acrobat Reader (som du kan ersätta med bättre program, Windows eller inte) och Flash. Mac tycker jag är ett tveksamt alternativ. Du måste t ex först köpa en ny dator. Testa med att provköra Linux Mint, vetja! Tanka hem från http://linuxmint.com/ - bränn en skiva och testkör utan installation. Det kommer att gå lite långsamt, men du får reda på om datorn fungerar med Mint. Är du nöjd, installerar du på hårddisken och ersätter eller kompletterar Windows. Du får med det mesta man behöver som "Svenssonanvändare" och det finns gott om mer programvara, som är lätt att installera. Allt är gratis. Andra alternativ är t ex Ubuntu, men Mint är nog det som känns mest likt Windows. Finessen är att du får fri programvara som kanske går snabbare på din befintliga dator. Nackdelen är att det inte finns fullt lika många program och att viss hårdvara (scanner, skrivare osv) kan trassla, men den risken har du med Mac också. Men som sagt, själva Windows är nog inte problemet.
  10. Nu har jag en gammal version av Corel Draw, men testa: 1 Skapa texten med textverktyget 2 Rita bågen 3 Håll nere shift och markera både text och båge 4 Från menyn text - fit text to path 5 Markera och radera bågen
  11. Man behöver ju inte distribuera. Spara gemensamma mallar nånstans på en server och ställ in sökväg till "Dokumentmallar för arbetsgrupper" i alla användares officeprogram - i Word 93 t ex är det Verktyg - Alternativ - fliken sökvägar
  12. Så enkelt var det inte. Det intressanta är alltså att han kan byta vilken skärm det flimrar i genom att byta vilken som är 1 och 2 i kontrollpanelen (eller var man nu byter det i W7)
  13. Min son har bytt moderkort (inkl minne och processor) samt grafikkort i sin redan tidigare ganska nya och fina dator. Efter detta får han ofta ett svagt men tydligt flimmer i mindre områden. Det kommer ofta efter en bra stund, men kan försvinna igen. Det verkar inte bero på krävande spel. Minns förstås inte modell på några av komponenterna. Skärmen är 22" platt och kanske tre år gammal. Färska drivrutiner, bra temperatur, inget damm. Det märkliga är att när han lånar en skärm och kör med dubbla, är det alltid förstaskärmen som flimrar. Han kör Widows 7 64. Finns det några bra idéer?
  14. Gratisvarianten måste ju vara att installera Ubuntu eller Xubuntu. Jag har installerat det senare på en riktigt gammal mackapär - dock med hyfsat mycket ram-minne. Går som en raket vid surfning och jobb med ordbehandling och kalkyler.
×
×
  • Skapa nytt...