Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Henrik K Olofgörs

Medlem
  • Antal inlägg

    505
  • Gick med

  • Senaste besök

    Aldrig

Om Henrik K Olofgörs

  • Medlemstitel
    Flitig
  1. ...och försöker smacka "worker bee" för att ha postat företagshemligheter. Heh, med tanke på arbetsbiets sanningsenlighet så här långt borde det betyda att förutsägelserna inför Seybold (ny iBook etc) är sanna.
  2. magnus, mmm, jag saknar också victor. Säga vad man vill, men av alla på det här forumet var han banne mig mest konsekvent i sitt tyckande. Fanns det *någon* han inte rackade ner på för att vara anti-Apple? Oh well, nu ska det supas (igen, jisses) så over & out & victor come back...
  3. Whistler, <citat> artikeln finns även under 3dcafe.com </citat> Så de är uppe igen? Jag satt två-tre månader eller något och klickade rutinmässigt på bokmärket dit medan de hade den gulliga men något tvivelaktiga texten "will be back up in a couple of days"... 3dark.com blev räddningen så länge. Vad gäller steg 2-apparna så är ju spridningen rätt rejäl, jag har bara sett C4D och Strata (t.ex) användas för vinjett-prylar, men det kvalar in dem i "broadcasting"-ligan trots att de inte duger till så mycket mer ... hmm, jag har en copy av C4D liggande som jag inte plockat upp, kanske dags nu på sommaren och allt... Vad gäller GUIs i apparna så har du definitivt mer erfarenhet av det än jag (ingen erfarenhet av steg 3 alls) så jag litar på dig. Jag kan helt klart hålla med om att LWs gamla Unix-GUI kan stoppa upp sig själv någonstans. <citat> Hmm, det finns väsentliga skillnader men än en gång - eftersom alla ser mig som en *siffer-runkare* så låter jag det vara osagt. </citat> Jo visst, nummeronani i all ära, vad den typen av argument (som oftast är rätt skenheliga) brukar rikta in sig på är ju resultatet i två appar, och där är AM2000 rätt ok faktiskt. En del av de landskap Brian Prince gjort är banne mig helt otroliga. När det gäller mer feature-baserade produktioner kan de ju oftast inte mäta sig. Kul med en diskussion om det här förresten, det är alltid skoj att höra vad folk sysslar med vid sidan av, och när det är samma sak som en själv...heh, det här forumet kanske borde byta namn till "datorsyskonskap med inslag av sarkasm"?
  4. <citat> [ang. OE] Du är en god människa, jag visste det </citat> Mmmm, rätt god är jag nog Men navelskådning åsido, jag börjar bli rejält irriterad på OE nu, jag har strulat runt med det en timme och saker och ting blev märkligare och märkligare så jag drog en scandisk (på Mac då) och visst fan har den korrumperat B-tree headers till höger och vänster... En timme och en DiskWarrior-session senare står jag fortfarande och trampar på noll. I värsta fall måste jag invänta supportmail från tele2, ouch....
  5. <citat> Någon förresetn som hört om fenomenet *leifi* ? </citat> Leifi!?!? En variant av hifi/lofi? Eller bara en felstavning av Leif?
  6. (det här är inget riktigt svar på något) Jag tänkte bara tillägga att listan med steg 1-2-3 för 3D-produktion bara listar några halvt slumpvist utvalda appar (utom möjligen för steg 3) om nu någon trodde att jag bokstavligen menade att det är de som gäller inom respektive segment. Huga. Skål.
  7. Whistler, putell förresten <citat> Varken EIAS eller Cinema4D kan jämställas med Max på något plan - detta är iaf min personliga åsikt. </citat> Nej, alltså, steg 2 är per defintion (om man tittar på strukturen i indelningen) extremt brett. Det handlar inte om jämförelser mellan programmen per se utan om deras användningsområde praktiskt. Givetvis är C4D inte jämförbart med Max (eller LW) ur adaptionssynpunkt eller feature-vinkling (även om deras raytracer/raycaster är/var extremt imponerande, det finns en intressant artikel om det någonstans). Men både C4D och EIAS *finns* i de segment som domineras av Max och LW, därmed inte sagt att de är bättre. <citat> LW kan tyvärr inte mäta sig [med Max] trots att LW [... div. anledningar] </citat> Diskutabelt. Jag är helt beredd att ge med mig om någon kan ge mig statistik på hur fördelningen ser ut mellan de tu inom fx-världen, men feature-wise så kan jag inte se hur 3DSM skulle kunna vinna stort. Det är ungefär samma nivå, give or take a few... <citat> Ok, står precis och pissar på en G4 och kan konstatera att SI3.x faktiskt rent krasst kvalitativt inte är så långt före 3DMax 3.0 </citat> Vilket är vad som brukar anföras i alla dylika diskussioner... AM2000 är i grundutförande jämfört med Max inte så långt efter, eller efter alls, vet inte riktigt hur det ser ut nu, och den appen kostar $199. <citat> För övrigt så finns inte SI för Mac så det argumentet är inte godtagbart i en Mac/PC debatt. </citat> Jag har för mig att det var ungefär precis hur mycket som helst vad jag påstod
  8. http://lowendmac.com/tf/2k0802.html Och jag som hörde någonstans att alla Macheads var fanatiska, fördomsfulla, lallande idioter...
  9. Hello Petra, CC3 på väg, blev strul med "ej giltig 32-app" men det fixade sig. Jag har Eudora på backup-macen här intill och det flyter rätt smidigt, men jag har som sagt inte konto-inställningarna för mitt personliga konto och jag föredrar faktiskt OE, åtminstone när det fungerar Men apropå "ondskan själv" och diskusionen om 666 här så tänker jag köra en checksum på OE, vi får se om vi inte hittar just den siffran vid närmare inspektion Om det är någon här som behöver nå mig så fungerar det temporärt på <siv.olofgors@swipnet.se> men den kollas bara sporadiskt.
  10. HDS, äh vafan lägg ner... det här är en sådan jävla pseudodebatt, hur många har egentligen en giltig inbetalad kvitterad licens till Max? Och ja, både LW och Max brukar räknas som "steg 2". (Steg 1= Poser, Bryce etc, rena hobbyprogram, 2= LW, Max, EIAS, C4D etc, de har använts i filmproduktioner etc men bara i integrerade mijöer med *tunga* proprietära inslag, 3=Maya, SoftImage.) Max, liksom LW, är *både* en hobby-app och en "seriös" app. Det gjordes någon sorts undersökning över användningen av appar inom showbiz för ett tag sedan, och steg 2 fick väldigt mycket andel, men vid närmare koll visade det sig att det mest gäller vinjetter och liknande. Om du vill pissa på Macen så rikta in dig på att SI inte finns (än?). Max? BFD.
  11. <citat> Kommer igång med whiskeyn på ett tag, låt oss lösa dina problem ikväll </citat> May da force be with´ya! Fan om jag också hade whiskey. Jag tror hexeditorgudarna skulle vara mer på min sida då
  12. Whistler, <citat> Hmmm, to much sense, har du inte inhalerat whiskey än ? Shame on you! </citat> Nä, som sagt det är torka på maltåkern idag... <sniff> Jag har tagit mig en Staropramen, bra tjeckisk öl får duga till man hänger på låset till systemet imorgon... oh, well.
  13. Nejnejnej, X-boxen är en omvänd SETI-gadget som utomjordingarna använder för att samla information om oss. Duh, hur naiva är ni egentligen? You *will* be assimilated.
  14. Whistler, 8.6 med OE 5.02, MSsharedlibs delat med IE5, MSPrefsPanels med IE5. Jag ska ta en sväng över till macfixit innan jag dissekerar OEs pref-fil.
  15. Det här är inte ett svar på något egentligen. Jag är bara på krönikör-humör eller vad man ska kalla det... Det pratades lite om 3D etc här. Några tankar från höften ur en hobbyists perspektiv. 1. Program, inte Plattform. Jag har varit delaktig i ett par "communities" för hobbyister, båda för program som erbjuds för Mac och Win. I båda, och samtliga de jag sett som cross-over, är lojalitet inom användargruppen det enda som räknas. Visst, det nyps lite hit och dit mellan plattformarna när ny hårdvara dyker upp, men i princip är plattforms-flames något som inte tolereras. Det ger en onekligen ett visst perspektiv på bashingen på forum som det här. 2. Kunskap, inte Program. Det här är en trixig jäkel. Å ena sidan är det ju alltid trevligt med många program att välja bland. Å andra sidan brukar den linjen bygga på ganska grava missförstånd kring hur processen ser ut. Det handlar inte om att "program x/y/z finns på min plattform". Snarare handlar det om att det finns paritet i tekniker, dvs saker som Metaballs, NURBS, APS (advanced particle systems) etc. Vilket program som huserar tekniken är ganska oväsentligt *så länge den finns*. Om man jämför med hur rekryteringsprocessen ser ut vid de stora fx-husen, så ser man att det inte är programkunskap som efterfrågas utan konceptuell kunskap, artistiskt och tekniskt. Kan du NURBS? Vi frågar eftersom det är viktigt. Kan du Maya? Like we give a damn.... 3. High-End != Low-End Att använda program som Maya etc för plattformskrig är egentligen meningslöst eftersom de verkligt stora prestationerna inom 3d-världen kommer från institutioner/företag som har sina egna proprietära system. Jämför med ILM (Industrial Lights & Magic) som anser att Maya är deras "operativsystem" som de sedan byggt sina appar i. Hm. Det var det. Så länge.
×
×
  • Skapa nytt...