Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

speedy1

Medlem
  • Antal inlägg

    302
  • Gick med

  • Senaste besök

Om speedy1

  • Medlemstitel
    Aktiv

Profil

  • Kön
    Vill inte avslöja
  1. Tack för svaret, Monshi. Jag skulle vilja ha "renare" formler men även slippa omvägar, för att få det så kort som möjligt. Dock; din lösning kan ibland vara ett alternativ.
  2. Hej, När en formel ger ett värde över noll så vill jag att det ska visas , annars ska man se ”-”. Jag kan använda =OM(SUMMA(A1:B1)>0;SUMMA(A1:B1);"-") eller =SUMMA.OM(A1:B1;">0";A1:B1), med samma resultat. Dock blir den färdiga formeln väldigt lång om det t.ex. är många villkor i, eftersom jag måste skriva in formeln 2 ggr enligt exempel ovan. Finns det något sätt UTAN att skriva formeln 2 ggr? Jag vill ha något i stil med =OMFEL(SUMMA(A1:B1);"-") men med villkoret ">0". Så här: =OMÖVERNOLL(SUMMA(A1:B1);"-"). Om formeln ger ett resultat över noll skrivs det ut, annars visas "-". Förstår någon vad jag menar?
  3. Jag tolkar det som att mitt förslag på kod var ok ... 1. Tack för länkar med info. De ska jag kolla på. 2. Koden fick jag in på det sätt du beskriver, men vanlig text som jag skrivit i annat program klistras inte in med knapparna som finns här, och inte heller med högerklick Klistra In. Fattar inte varför.
  4. Sub raderaKolumnerMedMarkeradCell() 'radera resp kolumner som har minst 1 cell markerad Dim iAreaCount As Integer Dim i As Integer Application.ScreenUpdating = False Worksheets("Blad1").Activate iAreaCount = Selection.Areas.Count If iAreaCount <= 1 Then ActiveCell.EntireColumn.Delete Else For i = iAreaCount To 1 Step -1 Selection.Areas.Item(i).EntireColumn.Delete Next i End If ActiveCell.Select Application.ScreenUpdating = True End Sub Tack Ove, för hjälpen. Det här är vad jag åstadkommit, som verkar fungera - raderar från sista till första kolumnen. (Koden fungerar om jag markera från LÄGSTA kolumn till HÖGSTA, inte om jag markerar i annan ordning, hm) Läsa in i matris har jag lite svårt att förstå ... Areas, Areas.Count resp Areas.Item har ag nog aldrig använt tidigare, men det var ett smart sätt. Finns det övrig info jag klan få om detta? (Koden fick jag in till slut men det fungerar inte att klistra in kopierad text i denna svarsruta, vad gör jag för fel?!)
  5. Jag vill göra det med VBA bara "för att" (man säkert kan göra det). Som sagt, det knepiga är att definiera kolumner med en cell/flera celler markerade och att kunna börja radera den kolumn med högst kolumnnummer och fortsätta neråt. Någon som vet hur jag skriver det i kod?
  6. Tror att du snarare ska välja att markera specifik cell när filen ÖPPNAS nästa gång. Dubbelklicka på ThisWorkbook i VBA-redigeraren, och kopiera/klistra in detta: Private Sub Workbook_Open() Worksheets("Blad1").Activate Range("A1").Select End Sub Då markeras "Blad1", cell A1 nästa gång filen öppnas.
  7. Hej, Jag vill markera 1 eller flera celler (oavsett rader), i en eller flera olika kolumner, och sedan via vba radera just de kolumner som innehåller markerade cell/er. Hur får jag koden att känna av att det är minst 1 cell markerad i en kolumn? Problemet är att jag måste ju börja med att ta bort kolumnen med högsta kolumnsiffran och gå neråt, annars tas inte alla "cellmarkerade" kolumner bort (eftersom de flyttas åt vänster för varje som raderas). Hur skriver jag detta i vba? /speedy1
  8. Jag är inte säker men 1. man måste nog simulera knapptryckningar när man hanterar andra Applikationer via Excel vba 2. vet ej, tyvärr
  9. Tack, Ove! En "fullösning" är också en lösning , och i det här fallet ser din lösning ut att fungera bra. Eftersom jag har engelsk version av notepad++ fick jag ändra vilka bokstäver som skulle användas i kombination med Alt (%). Lade till att den skulle öppna ett nytt "blad" i notepad++ (SendKeys "%F" ihop med SendKeys "%N") för att med säkerhet få in det på ett helt tomt blad. Tack igen! /speedy1
  10. Jag testar om och om igen ... det ser ut som den klistrar in "SYN" i stället för det som kopierats (?!) När jag manuellt öppnar ett nytt notepad++ är det helt tomt. När denna kod öppnar ett notepad++ (och verkar ändå göra något mer ...) står där sedan "SYN" t.h. om "1". Av någon anledning ser det ut som om den klistrar in "SYN". Hmm, var kommer det ifrån?
  11. Ja, det fungerar mot vanliga notepad.exe men jag behöver ha in det i Notepad++.exe (med en default-text före det kopierade dessutom). Ok, ska prova att lägga in en fördröjning. Varför kan det behövas menar du? ... provade att lägga in en fördröjning på 1 sek, på raden före SendKeys "^V" men då aktiveras inte ens notepad++ fönstret längre. Jag korrigerade min "fördröjningskod". Nu aktiveras notepad++ men fortfarande klistras inget in ... /speedy1
  12. Hej, Jag försöker via Excel vba klistra in text i Notepad++, med kod: Shell "C:\Program Files (x86)\Notepad++\notepad++.exe -nosession, vbNormalFocus SendKeys "^V" men ingenting klistras in automatiskt. När Notepad++ öppnats händer inget mer (om jag här använder Ctrl+V manuellt klistras det kopierade in men jag vill ha det automatiskt). SendKeys "^V" borde väl automatiskt klistra in den redan kopierade texten? Någon som har en idé? /speedy1
  13. Hej MH_resurrected, Intressant inlägg. Dock vet jag ju inte vilken/vilka celler det gäller. Min önskan var just att lista den/de celler som någon annan fil hämtar ifrån. Tack för din info i alla fall! /speedy1
  14. Misstänkte det. Jag har vid flera tillfällen letat efter en lösning på detta men inte lyckats. /speedy1
  15. Hej, Söka länkar som hämtar från ANDRA filer kan man göra på flera sätt, inge problem. Jag vill däremot hitta celler som någon annan fil hämtar värden ifrån, i aktiv fil. Kan man på något sätt "känna av" celler som länkas till andra arbetsböcker? Jag vill lista dessa celler/länkar och se 1 ) blad och celladress, och 2) vilken fil som hämtar värdet (+ sökväg till den filen) Går det ens med vba? Mvh speedy1
×
×
  • Skapa nytt...