Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Staffan4

Medlem
  • Antal inlägg

    67
  • Gick med

  • Senaste besök

Om Staffan4

  • Medlemstitel
    Användare
  • Födelsedag 1930-01-01
  1. Tack snälla Eva!! Ja, nu blev det rätt Vilken tur att ni finns här i forumet! Hurra för alla altruister
  2. Hej, kan någon förstå vad detta beror på: På min sida http://kreativpedagogik.se/klartext/klartext.htm blir det ett allt större tomrum ovanför länkarna för de olika datumens övningar. Något i de koderna som jag skriver för ett datum (som då har 4 länkar (frågor, lyssna, facit och läs) genererar ett lika stort tomrum ovanför datumen. Kolla hur det ser ut om man markerar några datum eller en bit av tomrummet ovanför! De hänger ihop! Mysko va? Detta händer i IE 8, inte i t.ex. Firefox, har jag hört Jag måste koda fel. Men vad? Någon som vet? Tack!
  3. Hej Olle och Hr Anderssson! Jag vill bara så här offentligen meddela att mitt projekt är lyckligt i hamn nu. Jag vill tacka er så varmt jag kan för er hjälp. Olle, du har varit en klippa och lagt ner så mycken möda på att lösa mitt problem. Och gjort det med en sån elegans att jag bara bugar djupt. Jag vet inte hur jag ska kunna tacka dig nog. Jag vill också passa på att tacka Forumet och Internet i sin helhet. Utan er skulle jag inte stå här idag... ;-) Det är ju så att man här kan få hjälp av alla de altruister som faktiskt finns på vår jord och som gör att det ändå känns som att det finns hopp om världen... Tack! /Staffan
  4. Oj! Respekt!' Vi hörs vidare per mejl! 1000 tack! /Staffan [inlägget ändrat 2010-01-19 13:54:31 av stabur]
  5. Detta låter ju helt makalöst! Det blir fält nr 2 (personnr) Nej, det låter ju klokt att inte spara filnamnen i words lista Fabulöst! Jag är mycket spänd på resultatet. Tack igen!
  6. Hej igen ja, jag menar de filerna. Jag har ett formulär i Word. Jag har inte ngt makro där vad jag vet. Jag skickar dem om jag får din mejladress. Jag får en excellfil för varje grupp och lägger dem i samma mapp som jag har wordfilen. I den mappen gör jag en mapp där jag sparar studieplanerna. Den mappen ger jag det namn (= nummer)som gruppen har.(sen flyttar jag över mappen dit de ska) Du skrev: Men jag förstår inte riktigt hur du menar, måste jag erkänna. Tack iaf.
  7. Oj, det låter krävande!! Jag måste tacka dig igen för ditt engagemang! Nej, f.n. har jag inget sidhuvud eller sidfot. Om du är intresserad kan jag mejla dig två filer som jag använder (i tvättat skick, inga riktiga data) så ser du precis hur det ser ut. Mejla mig i så fall på adress "avancera" som jag har på gmail.
  8. Oki. Det kanske kan bli ett pensionärsprojekt för mig ;-) ... men då kommer jag inte att behöva det .-(
  9. Hej Olle M Vad kul att du vill suga på denna karamell lite mer Jag tror nog att jag kan skapa o köra makron men jag ska kolla. I Wordformuläret finns det ett antal fält vars data hämtas från excellfilen. Det första är namn, det andra är personnummer, och sen följer ytterligare 5 fält. Jag skulle vilja spara dokumentet med personnumret som dokumentnamn. Så det blir konstigt om jag skulle ha personnumret först eller sist i dokumentet. Möjligen skulle jag kunna lägga in ett fält i sidhuvudet eller sidfoten som jag kan kalla för dokumentnamn i skriva det i typ 8 punkter. o koppla även det till personnumret. /Staffan [inlägget ändrat 2010-01-10 23:05:17 av stabur] [inlägget ändrat 2010-01-10 23:08:02 av stabur]
  10. Mmmm... jag förstår lite. Jag nosade på programmet då jag tog datakörkort en gång i tiden. Men de små kunskaperna är ju borta nu. Men menar du att man med Access skulle kunna åstadkomma det som jag vill? [inlägget ändrat 2010-01-10 22:00:14 av stabur]
  11. Hmm... Hur hade Access ändrat på detta, tänker du? (Jag vet inte vad det programmet kan åstadkomma) Ursprungligen finns de här uppgifterna i en databas för elevdata som Stockholms stad har. Jag får en excellfil med min grupps data därifrån, men hjälper även andra lärare med studieplanerna och skulle bli själaglad om det fanns ett enkelt sätt att göra det hela så jag kunde serva alla lärare.
  12. Jag jobbar på en skola och vi upprättar studieplaner för varje enskild elev. Dessa dokument sparas i mappar för respektive grupp (=klass) Ofta byter en elev grupp och då kan läraren hämta elevens dokument i mappen o flytta den till den nya gruppens mapp. Läraren kan även manuellt ändra vissa uppgifter i dokumentet vid behov. De data som ingår i dokumentet baseras på ett register som har två-tre veckors eftersläpning innan det är uppdaterat. Dessutom har lärarkollegiet hög medelålder o är inte så trakterad av att hantera datorer och fylla i dessa studieplaner vilket annars sker manuellt: man har ett utdrag från registret och fyller i en blankett genom att titta på utdraget och skriva in uppgifterna. Det tycker jag är lite befängt eftersom uppgifterna redan finns digitalt och borde kunna omvandlas till de dokument som jag nu tampas med och frågar er i forumet om. Jag vet inte om denna min beskrivning är förståelig. ? Tack för din hjälp.
  13. Ja, jag håller med men vissa rutiner på mitt jobb gör att jag behöver det iaf. Fantastiskt vad kunniga ni är!! Hur gör jag med detta skript? Jag har aldrig använt det förut. Skulle det inte gå att även skriva en kod som gör att varje dokument sparas med ett namn som tas ur ett av fälten? Då skulle allt kunna ske helt automatiskt, väl? Och det vore super! Tack för all hjälp och visat allt intresse!
  14. Ja, just det. Ett dokument per post. Finns det något sätt, tror du?
×
×
  • Skapa nytt...