Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

edvin

Medlem
  • Antal inlägg

    202
  • Gick med

  • Senaste besök

Om edvin

  • Medlemstitel
    Aktiv
  • Födelsedag 1979-05-03

Profil

  • Kön
    Man
  1. Hej! Jag kanske varit lite otydlig i min beskrivning. Den Summa om formel jag använder funkar precis som den skall. Det jag vill göra är att Beroende på Q3 cellens värde så skall jag hämta ett procent värde ur tabellen "rabatt" på Blad Inst Jag vet vart värdet finns i den tabellen. Så enkelt beskrivit skulle jag vilja något av följande funktion "Summa om formeln*om Q3=Mask 1 Hämta värde i cellen V3 på blad inst, Om Q3=Mask 2 hämta värde i cellen W3 osv till Maskin 5 Kan detta lösas på ett annat sätt med tabellen och möjlighet att leta värde där en bestämd kolumn och bestämd rad möts så funkar det för mig och skulle vara fin funktion som jag förmodligen kommer att behöva använda längre fram. Jag kan skicka upp dokumenten om du vill se hur det är uppbyggt. Mvh Andreas
  2. Hej! Har suttit här och försökt att få ihop det. Men är inte riktigt med på hur det skall fungera. Hur får jag med Summa formeln? Mvh Andreas
  3. Hej! Vilket vore det bästa att göra. Hur skulle n Index med Passa formel kunna se ut i detta fallet? God Jul Andreas
  4. Hej! Och tack för all hjälp. Har nu tittat en del på Leta rad och index. Index har jag använt förut på andra ställen i dokumentet med framgång men nu har jag gått bet på det och kommer inte vidare. Jag hoppas att du kanske kan hjälpa mig lite på traven och se om det går att lösa det jag vill göra. Jag har gjort en bild med de delar av arket jag vill göra en formel över. Bifogar detta och skall här försöka att förklara vad det är jag vill göra. På blad Sam.Mask har jag en sammanställning där jag vill sammanställa data från andra blad i arket. Samanställningen skall visas olika resultat beroende på vad värdet i cell Q3 Datan som skall sammanställas hämtas från en tabell på bladet Off.Utveckling med följande formel som lagras i cellen D15 på bladet Sam.Mask. =SUMMA.OM(U_Admin[TidKod];"OFF";U_Admin[summa]) Denna formeln funkar väldigt bra och jag är jätte nöjd med den. Men det jag nu vill göra är att bygga vidare på det då summan från dessa celler gäller för maskin 1 men inte för maskin 2, 3, 4 och 5. På Blad Inst finns en tabell med rabatter som jag vill använda beroende på om det är sammanställningen för Maskin 1, Maskin 2, Maskin 3, Maskin 4, Maskin 5. Det jag skulle vilja göra är att i detta fall är följande: Om Q3 innehåller värdet något av värdena nedan vill jag att de muntipliceras med det värde som anges i cellen i på Inst för just den maskin Maskin 1 skall "Summa om formeln multipliceras med värdet i cellen V4 på bladet Inst" Maskin 2 skall "Summa om formeln multipliceras med värdet i cellen W4 på bladet Inst" Maskin 3 skall "Summa om formeln multipliceras med värdet i cellen X4 på bladet Inst" Maskin 4 skall "Summa om formeln multipliceras med värdet i cellen Y4 på bladet inst" Maskin 5 skall "Summa om formeln multiplaceras med värdet i cellen Z4 på bladet Inst" Jag hoppas att jag varit tydlig nog och att bilden bifogades. Hoppas att du kan hjälpa mig med detta då det skulle vara till stor hjälp för mig. Mvh Andreas
  5. Hej! Nu har jag kommit vidare lite i mina tankar med mitt excel ark. Dock har jag liten fråga gällande formeln du hjälpte mig med tidigare. Det är så att jag skulle vilja se om den går att utveckla enligt följande: Jag vill fortfarande summera enligt formeln ovan. Det jag vill ha till är att i Cell E5 på samma ark där jag skapar formeln har jag ett text värde. Detta kan variera mellan Maskin 1, Maskin 2, Maskin 3, Maskin 4, Maskin 5. På bladet innan som heter "inst" har jag en samling celler från A1 till F10 där A kolumnen beskrivning likt "Sälj" mm. Cellerna B1-B10 innehåller procent tal Jag vill nu beroende på värdet i cellen E5 hämta värden på olika ställen i tabellen på bladet Inst Skriver jag in maskin 1 i E5 vill jag att formeln =SUMMA.OM(U_Admin[Tidkod];"SÄLJ";U_Admin[summa]) skall muntipliceras med procent värdet på bladet "Inst" i cellen B1 Skriver jag in maskin 2 i E5 vill jag att formeln muntipliceras med C1 osv. Är detta möjligt att göra. Har du någon bra ide på hur jag kan få till detta. Det jag vill göra är att i arket ta det värde jag summerat ut från offert arket till sammanställning men om jag vill ge rabatt på maskin 2 vill jag kunna styra detta med värden på Inst bladet. Tacksam för hjälp Mvh Andreas
  6. Funkade hur bra som helst. Tack så mycket. Mycket enklare. Har ytterliggare ett problem längre fram i dokumentet som du kanske har en lika smidig och enkel lösning på. Jag tackar i alla fall för hjälpen med detta. Mvh Andreas
  7. Hej! Det finns bara talvärden iden kolumnen. Summeringar av timmar a timkostnad. Hur skriver jag en summa.om formel för detta? Mvh Andreas
  8. Hej! Jag håller på att bygga en kalkyl mall för att kunna kalkylera för offerter. Jag har tidigare använt mig av produktsumma och lyckats. Dock har jag nu försökt igen men utan att det blir vidare bra. Nu har jag dock stött på ett problem som jag inte lyckats lösa och hoppas att någon här kan hjälp mig med detta. Mitt dokument ser ut som följande: Dokumentet består av ett antal flikar för olika delar som skall summeras i beräkningarna. Huvuddelen består av ett dokument som skall visa en sammanställning från de andra flikarna Flik 1 innehåller: Summeringarna med t.ex. Cellen C6 skall innehålla summeringar ifrån Flik 2 På flik två har jag skapat ett antal tabeller där jag skriver in information för kalkylen. Första tabellen ser är döpt till U_Admin Tabellen består av ett antal kolumner. Bland annat Tidkod och Summa Jag försöker nu att skriva en ProduktSumma formel som räknar ut summan i kolumnen summa för alla poster som i kolumnen Tidkod som innehåller SÄLJ Då har jag skrivit enligt följande: =PRODUKTSUMMA((U_Admin[Tidkod]="SÄLJ")*U_Admin[summa]) Jag får dock alltid Värdefel. Jag hoppas att någon kan hjälpa mig. Behöver ni mer info så tala om vad ni saknar. Mvh Andreas
  9. Hej! Jag precis så vill jag att det skall fungera. Men jag vill inte att listrutan är för sig själv utan ligger i cellen som den gör när man skapar en lista med Dataverifiering i en cell. Vill kunna kopiera den vidare raden ner och använda den i vare rad i en tabell. Går detta att göra och hur gör jag? Med vänlig hälsning Andreas
  10. Hej! Tack för exemplet. Det kommer jag att använda fast på ett annat ställe. Det jag är ute efter nu är när jag en lista i en cell så vill jag att när jag klickar på listpilen så ser jag de samanslagna värdena du gjort i din lista (kolumn C) men när jag valt i från listan vill jag att texten i cellen blir värdet som är i kolumn A Vill använda texten i kolumn B som en förklaring när jag öppnar listan Är det möjligt?
  11. Hej! Jag hoppas på att någon som är duktig på Excel kan hjälpa mig med detta. Jag har tidigare fått mycket hjälp med vissa frågor och har nu en ny inom ungefär samma område. Jag vill göra enligt följande: Mitt ark består av ett antal flikar. Den första fliken innehåller data som jag vill använda i listor. När jag sedan i en väljer några av posterna de lister jag gjort på efterkommande blad så fyller jag med hjälp av =Index i andra fälten. Nu till det jag önskar. I ett av arken använder jag mig av en lista där jag hämtar data från det första bladet. Datan finns i cellerna A2 till B14 Listan bygger på följande OP 10 - Operation 10 OP 20 - Operation 20 STAT - Stativ Jag har benämnt ett område från cellen A2-A14. När jag gjort listan med på det blad där jag vill använda det så kan jag se alla poster i cellerna A2-A14. När jag sedan väljer någon av dem infogas det i cellen. Allt bra så långt och denna funktion vill jag ha. Det jag saknar är att när jag klickar på listpilen även kunna se det som står i cellerna B2-B14 Alltså när jag klicka på den lista listpilen i cellen så visas listan. Då vill jag se följande OP 10 - Operation 10 Osv. Men när jag väljer någon av posterna i listan vill jag endast att det som läggs in i den valda cellen där listan finns blir OP 10 osv. Jag hoppas att någon förstår hur jag tänker och hoppas att någon kan hjälpa mig med detta. Med vänlig hälsning Andreas
  12. Hej! Tack för dit svar. Tänkte väl att det kanske inte var det enklaste att lösa. Jag kan väl inte så mycket om VBA ännu. Jag håller på att lära mig och har köpt lite litteratur men har inte riktigt kommit igång. Tänkte jag skulle börja med detta projekt för att ha ett mål att jobba emot. Dom du har lust och känner för det får du gärna hjälpa mig. Du kanske även har några bra tips vart jag kan hitta liknande exempel och lite tips på hur jag skall gå till väga. Jag har jobbat en del med relations databaser men vill ju lära mig mer om Excel och VBA. Mvh Andreas
  13. Tackar så mycket för hjälpen. Jag tror att jag med dina tips och förslag har hittat en fungerade lösning på detta problem som ger mig det jag vill. Sen får jag se om jag råkar på fler problem. Tack än en gång.
  14. Hej! Jag vill bygga mig ett excel ark för att kunna hantera offert och efter kalkyl i projekt. Det jag vill skapa är ett ark med flikar är jag har jag har olika poster som är summerade med kostnader för att kunna doumentera offeten. Men sedan även bygga vidare med att fylla i verkliga kostnader. Jag skall försöka att skriva hur jag vill att det skall fungera. Bifogar även bilder på exempel på hur jag vill att det skall se ut. 1. Huvud ark innehåller kategorierna som skall summeras. (Bild 1) 2. Varje kategori har en knapp med texten DATA 3. Vid klick på knappen skall ett nytt ark öppnas innehållande gällande kategorier (Bild 2) Gärna i ett enkelt formulär utan menyer med stängningsknapp 4. I fyllnad av kostnader i det nyöppnade excel arket. 5. Efter att data fyllt i så summeras kostnanderna i cellen som på bild 2 6. När jag stänger ifyllnads dokumentet skall summan dyka upp i Summa fältet på Bild 1 för aktuell kategori/Post Jag hoppas att någon kan förklara detta bra för mig det skulle hjälpa mig väldig mycket.
  15. Hej! Tackar så mycket för tipstet. Jag skulle dock ändå inte vilja använda mig av Pivot tabellen i detta fall. Finns det något annat sätt genom att skriva formler. Anledningen är att jag vill inte sortera ut informationen i en Pivot utan vill att varje cell på första sidan där jag summerar informaion skall hämta information i från blad 2. Hoppas att du har något bra tips. Väntar med spänning. Mvh Andreas
×
×
  • Skapa nytt...