Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mad Man

Medlem
  • Antal inlägg

    255
  • Gick med

  • Senaste besök

  • Vunnit antal dagar

    1

Mad Man vann dagen: 11 november 2019

Mad Man hade det mest gillade innehållet!

Om Mad Man

  • Medlemstitel
    Aktiv

Senaste profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag har ju sedan länge en range extender också (TP-LINK RE450). Och parallell med att få Wattyn att ansluta till Telia Routen så har jag också försökt att få den att ansluta till extendern. Dock har så har resultatet varit den samma. Vad jag förstått, efter att ha ställt frågan på ett TP-Link forum så "kopierar" extendern huvudrouterns leasetime och kanalbandbredd. Dock så verkar extendern ha en möjlighet att välja någon form av statisk IP (även om det kanske inte är den typ av statisk IP som ni avser), Se bilden nedan. Jag ändrade till "use the following IP adress", men de blev samma utslag. Sedan 5 dagar tillbaka så utför jag ett test, som än så länge, verkar ge ett bra resultat (men jag ropar inte hej än). Jag har nämligen placerat extendern brevid Wattyn i mätarskåpet. Jag har lite svårt att förstå varför det skulle funka bättre; när extendern satt på den ursprungliga platsen så var hastigheten 7MBit/s nedströms och 4 MBits/s uppströms och det borde var fullt tillräckligt. Dessutom blir avståndet mellan extendern och huvudrouten längre då extendern sitter i mätarskåpet. Mao för mig känns det ologiskt att en flytt av extendern till mätarskåpet är svaret på gåtan. Men oavsett, så verkar det i.a.f funka bättre, så frågan är vad jag skall agera nu (om vi antar att nuvarande lösning är långsiktigt). Att behålla extendern i mätarskåpet funkar inte, eftersom det snabba 5 GHz nätet försvunnit och tonårsbarnen i källaren gnäller konstant. Som en del av en felsökning har dom köpt i i det, men som långsiktig lösning funkar det inte. Som jag ser det så har jag tre alternativ, 1) antingen så testar jag om jag kan placera extendern någonstans mellan den ursprungliga platsen och mätarskåpet och hoppas att det funkar. 2) Eller så köper jag en extender till. 3) Eller så köper jag en homeplug-lösning I kontexten av de problem jag haft, vad vore bäst, en ny extender eller en homeplug lösning? Man skall också betänka att utrymmet i mätarskåpet är start begränsat.
  2. Och hur gör jag det då? Och det var det som var min ursprungliga fråga. Och jag kan inte se något svar på det i tråden. Eller så finns svaret någonstans, fast jag inte fattar det. Problemet oftast uppstår efter ca 12 timmar, fast i bland efter 6 timmar. Vid ett tillfälle har det t.o.m fungerat i 4 dagar. Jag misstänker att lånetiden är förbestämd, även om jag inte hittar inställningen. Mao, om problemet hade varit relaterat till lånetiden går ut, så borde väl problemet uppstå efter lika lång tid varje gång, eller? Jag använder Tibber appen, och det finns fler som också kan prata med Watty. Visst skulle jag kunna testa någon av dessa, men det känns inte speciellt logiskt att det skulle vara kommunkationen mellan Wattyn och just Tibberappen som är problemet. Manualen till Wattyn är ju, som ni säkert redan räknat ut, inte ett under av information. Tex så kan den blinka på många fler sätt än vad som anges i manualen. Tyvärr inte möjligt. Watty sitter i mätarskåpet på fasaden. Det är ju en variant, om det tiden mellan varje "borttappad kontakt" stabiliseras. Jag är dock inte helt säker på att få plats med en timer i mätarskåpet. Det har jag också övervägt. Just nu utför jag ett test där jag placerat extendern i mätarskåpet, brevid Wattyn. Och för tillfället har det tuggat på 3 dygn utan problem. Men å andra sidan så gick det bra i 4 dygn förra veckan. Men om framkommer att placera wifisändaren nära Wattyn, så är ju Homeplug en lösning. Men hur funkar Homeplug m.a.p leeasetime, ip-adress?
  3. OK, jag försöker förstå vad ni skriver och tyvärr så har jag svårt att hänga med, mina kunskaper om nätverk är starkt begränsade. Om jag skall försöka mig på att summera det ni båda skrivit så tolkar jag det såsom: att sätta en statisk IP och förlänga leasetime för wifi-kommunikationen mellan min Telia router och mätenheten är inte möjlig att göra genom inställningar på Telia router. Är det rätt tolkat? Om jag tolkar erat resonemang rätt så borde inställning av statisk IP och leasetime göras i mätenheten, men det förstår jag faktiskt inte. Borde inte inställningen göras i källan, dvs där wifi-kommunikationen "delas ut"? Mätenheten, av märket Watty, är en effektvakt som mäter strömförbrukningen på min ingående 3-fas anslutning. Men inställningsmöjligheterna är starkt begränsade för Wattyn. Enda sättet att ställa in den är via ett Appinterface och vid konfigurering så ges jag bara möjlighet att välja vilket nätverk jag skall ansluta den till. Dessutom klarar den bara av 2.4GHz nätverk.
  4. Väljer jag advanced under Local Network så ser det ut på följande sätt: Här kan jag visserligen sätta en "lease time", men är det verkligen den typ av leasetime avses? (Kanske svårt för dig att svara på.) Infon ligger ju under "DHCP Server". Eller är det jag som missförstår något? Ang. Statisk IP, så trodde jag att man någonstans skulle kunna skifta mellan statisk och dymanisk IP. Så är det i.a.f i den range extender (tp-link) som också finns i mitt hushåll. Jag tolkar det också så att mätenheten "vill ha" en statisk IP från routern.
  5. Så här ser det hur när jag loggar in. Jag vet inte var jag skall leta efter liknande info som du har. DHCP finns nämnt under "Internet access", men där finner jag visserligen att leasetime står angivet, men jag har ingen möjlighet att justera den:
  6. Hej, Jag har en mätenhet som skall kommunicera med sagda Telia router via Wifi, men dessa två lirar inte riktigt. Ungefär var 12 timme så tappar jag kommunikationen med mätenheten och enda sättet att få igång den är att dra ur nätsladden ur mätenheten eller routern. Efter det funkar det i ca 12 timmar igen. Jag har varit i kontakt med tillverkaren av mätenheten och enligt honom, vilket också bekräftas av andra som haft samma problem, så måste routern var inställd på statisk IP och med en lång leasetime. Jag kontaktade Telia idag och deras svar att det borde gå, men att dom inte visste hur. Så därför frågar jag här istället. Kan man ändra till statisk IP och med lång leasetime på Telia TG799vac Xtream? Tack på förhand. /Olle
  7. Problemet löste sig. Eller snarare det flyttade på sig till ett annat område. När jag körde diagnoserna så kopplade jag bort de bärbara hårddiskarna jag hade. Och efteråt funkade allt som det skulle och datorn var snabb som den skulle vara. Till jag märkte att dessa hårddiskar var bortkopplade och när jag kopplade tillbaka den ena av dom, så blev datorn så där seg igen. Så något är fel på den hårddisken. Så nu har jag ett nytt problem att felsöka.
  8. Som jag uppfattar det så körde HP programmet båda diskarna.
  9. C är installerad på ssd disk från Sandisk. Sen sitter det en hårdisk från Toshiba (dt01aca100). Jag har tveksam till att det skulle till att det skulle ha något med värme att göra; datorn är ju så seg redan direkt vid inloggning.
  10. Jag har nu kört det stora testet i HP PC Hardware Diagnostics och inga fel hittas. Men datorn är lika seg som tidigare.
  11. Tex så tar det ett par minuter att öppna, söka igenom och ta bort filer ur papperskorgen. Skall jag stänga av datorn, så kan jag inte göra det genom att klicka på Windows knappen, utan jag får först logga ur och sedan stänga av. Och själva nedstängningen tar lång tid. Är jag för snabb på att stänga ned bildhanteraren (tex ACDSee), efter att jag öppnat den, så hänger sig hela programmet. Jag trodde först att detta hade samma felorsak som mitt tidigare problem med Onedrive, men då det problemet har löst så kvarstår ovan nämnda fel, så tydligen är det en annan felorsak.
  12. Fick svar på ett Microsoft forum där lösningen gick ut på att starta om datorn 5 gånger och sedan kunde man ta bort foldern. Och det funkade. Dessvärre löste inte det de andra problem som jag trodde var kopplade till samma sak, nämligen att det flera minuter att öppna papperskorgen och att vissa program hänger sig hela tiden.
  13. Foldern finns kvar även efter att Ondrive har synkat klart. En intressant detalj; om jag kollar storleken på den foldern så är den större än hela disken dom den ligger på...
  14. Hej, Jag har mina onedrive grejer på D:\user, där de flesta grejerna inte sparas lokalt, men idag upptäckte jag att hela mitt onedrive innehåll, även det som enbart skall finnas i molnet, hade sparats lokalt på C under namnet C:\user\TEMP.DESKTOP-H6J5T4M. Efter att ha läst lite om det så verkar det vara så att ett temporär profil har skapats på min dator. Men mina sympton stämmer inte helt överens med det beskrivs ute på nätet. Dels så innehåller denna temporära folder enbart mina onedrive grejer, inte annat och dels så får jag inga som helst besked att jag har loggat in på en temporär profil. Jag kan inte ta bort den temporära mappen, utan får ett felmeddelande "0x8007018b Åtkomst till molnfilen nekas". Jag har även testat att ominstallera onedrive, men det gör ingen skillnad. Hoppas att någon kan hjälpa mig.
×
×
  • Skapa nytt...