Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sparven123

Medlem
  • Antal inlägg

    7
  • Gick med

  • Senaste besök

  1. Ja, om filnamnet är bok1 och bladnamnet är blad2 ska användaren skriva in det i cellerna och koden ska fatta detta. I cellerna E7 och E8 finns namnet på filen och bladet. Tex ”Testdokument” i E8 och ”GFH1” i E7. Så om användaren byter fil kan han skriva in nya namn. Desa textsträngar inom ”” vill jag ska sätta sig på fName:s och shName:s plats nedan. Set CompareRange = Workbooks(fName).Worksheets(shName).Range("A:A")
  2. Tack, tyvärr fungerar det fortfarande inte. Jag får error Subscript out of range.. Jag vill i rutan E7 och E8 kunna skriva ex "ABC DEF 123"
  3. Tack!! Alltså såhär? : Dim Filename As String Dim shName As String Filename = Sheet2.Range("E8") shName = Sheet2.Range("E7") Set CompareRange = Workbooks("Filename").Worksheets("shName").Range("A:A") Detta fungerar inte.
  4. Tack!!! Det ska jag nog klara av nu. En fråga har jag dock för att göra det mer användarvänligt: Set CompareRange = Workbooks("filnamn").Worksheets("blandnamn").Range("A:A") Detta definerar vilken fil, blad och rad som man ska matcha mot i exceldokumentet. För att slippa ändra i koden varje gång skulle jag vilja att användaren kan fylla i [filnamn], [bladnamn] och [rad/kolumn] i celler som sedan min kod läser av och placerar i strängen ovan. Hur gör jag detta?
  5. Jag har hittils gjort följande: Private Sub CommandButton1_Click() Dim CompareRange As Variant, x As Variant, y As Variant Set CompareRange = Workbooks("filnamn").Worksheets("blandnamn").Range("A:A") For Each x In Selection For Each y In CompareRange If x = y Then x.Offset(0, 1) = x Next y Next x End Sub Detta tillåter mig att manuellt kopiera in varje nummer och lägga dom i en kolumn i excel. Sedan markerar jag denna och kör makron och får tillbaka värde om de finns i det exceldokument jag vill undersöka. Det jag vill nu är att makron ska hämta dessa nummer själv. Hur gör jag?
  6. Hej, Jag har ett långt worddokument där det förekommer olika ID-nummer. Gemensamt för alla är att det börjar med ID:XXXXX. Jag har även ett exceldokument där förhoppningsvis alla dessa ID-nummer också ska finnas. Det är det jag vill att mitt program tar reda på. Jag vill alltså: 1: Hitta alla nummer efter”ID:” i mitt worddokument. 2: Söka efter dessa i mitt exceldokument 3: Redovisa detta, dvs. vilka av ID-numrena i worddokumentet finns i excel och vilka finns inte. Har letat på internet men hittar inget som är riktigt så som jag vill ha det. Oerhört tacksam för tips.
×
×
  • Skapa nytt...