Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

jnnordling

Medlem
  • Antal inlägg

    8
  • Gick med

  • Senaste besök

Om jnnordling

  • Medlemstitel
    Nykomling

Profil

  • Kön
    Vill inte avslöja
  1. Tjenis! Jag har troligtvis världens enklaste problem men det vill verkligen inte fungera för mig... Jag har skapat en tabell med mängder av data. I tabellen finns det en kolumn som innehåller massa datum i formen yyyy-mm-dd hh:mm. Jag vill filtrera ut så att den bara visar den data där datumet börjar med 2010,2011,2012,2013,2014. Jag har gått in på filter och testat att bara filtrera fram helt vanligt med "contains" 2010, det fungerar ju och sen skriver jag likadant fast på det andra fönstret fast "contains" 2011. Problemet är ju att det bara är två rutor så kan inte skriva in alla från 2010-2014. Ska man skriva typ något & eller "" eller ; för att den ska förstå? Tack på förhand!
  2. Nu funkar det helt perfekt! Tusen tack verkligen för att du tog dig tid att hjälpa mig! Ska sitta och försöka lära mig VBA bättre så att jag själv kan lösa nästa problem som uppstår i framtiden. Återigen tacktack!!
  3. När jag testar att köra så står det "Object required". Den vill alltså inte komma iväg trots att jag väljer den cell med den funktionsgrupp som ligger högst upp på Sheet1, gör jag något fel när jag ska starta den?
  4. nej det vill inte riktigt fungera, jag har namngett en cell men det blir ändå error... jag testade med att byta ut lastcell på en riktigt cell med och då kör den igång men det matchar inte funktionsgupperna med varandra utan klistrar in under så som den ska förutom att det skapas en blankrad för mycket. Det blir då inte rätt ordning. Om jag har fattat rätt nu så ligger koden i arbetsboken och är aktiverad till knappen. Ber om ursäkt för sent svar Exempelbok.zip
  5. Okej tack så mycket för all hjälp!
  6. Tack så mycket för hjälpen, jag tror att jag måste ha namngett cellen fel dock för den vill inte köra... skulle du vilja förklara hur man namnger också så hade det varit väldigt snällt, annars så tackar jag verkligen väldigt mycket för att du tagit dig tid till att hjälpa mig!
  7. Hej Monshi! Ber om ursäkt ifall jag va lite rörig... Meningen är att man ska kunna strukturera upp den data man har på ett bra sätt och automatisera sen när man lägger in ny data, Jag chansar på att man kanske kan starta makrot från en valfri cell och isåfall löser man problemet med att få samma fakta flera gånger. Det som jag vill med makrot är att den ska hitta rätt funktionsgrupp, alltså de tal som finns på sida 2 kolumn B är alla de funktionsgrupper som man kan ha möjliga uppgifter om. På sida 1 finns alla uppgifter till de olika funktionsgrupperna. På en rad står det massa fakta om enskilt fall men fallen ska sorteras under funktionsgrupperna för att man lätt ska kunna hitta de olika data och så som behövs. På Kolumn BA i sida 1 står då vilken funktionsgrupp som uppgifterna är till och därför tänkte jag att man kunde matcha så att det lätt kunde sorteras. Jag är väldigt öppen för andra förslag som är lättare för jag är lite av en nybörjare när det kommer till sådant här. Jag hittade inte hur man lägger in excel här (känner mig rätt dum nu ja) skulle du bara förklara hur så får du en exempelbok. Tack för att du tar dig tid!
  8. Tjenis! Jag är väldigt ny inom VBA och har stött på ett problem och skulle väldigt gärna behöva lite hjälp. I en workbook har jag två sheets. På sheet1 har jag massor med data som jag själv lägger in från ett system manuellt. På "Sheet2" har jag två kolumner där talen i kolumn B matchar med talen i kolumn BA "Sheet1". Det jag vill göra att makrot ska göra är: Starta på rad2 i Sheet1, där ska den kolla numret som finns i Kolumn BA. Därefter ska den hitta samma värde fast på kolumn B i Sheet2. När den hittat det värde ska den skapa en blankrad raden under det funna värdet i Sheet2. Sedan ska hela raden från Sheet1 kopieras och klistras in på den tomma raden i Sheet2. Sedan ska den fortsätta så hela vägen tills det inte finns några rader med data kvar i Sheet1. OBS att samma nummer kan förekomma flertalet gånger i Sheet1 kolumn BA men det står bara en gång vardera i Sheet2 kolumn B. Sheet2 fungerar för att organisera så därför om det finns flertalet av samma tal i Sheet1 som matcher så lägger dem sig bara under varandra. Jag vill också att man ska kunna uppdatera Sheet1 genom att lägga till ny data där (i samma struktur som innan då). Om jag då trycker på makro-knappen igen vill jag inte att den ska kopiera in dem raderna som den redan kopierat för då kommer jag få massa dubbeldata och det är inte bra sedan när man ska göra pivot-tabeller, diagram osv.... Jag är som sagt inte så bra på VBA och har letat mycket på internet och skrapat ihop den här koden, problemet är bara att den kopierar den rad2 från Sheet1 in till rad2 på Sheet2 men sen hoppar den längst ner till sista raden i Sheet1 som är tom och klistrar in tomma rader under varje tal i Sheet2 istället.. Function DoOne(RowIndex As Integer) As Boolean Dim FG Dim Target Dim Success Success = False If Not IsEmpty(Cells(RowIndex, 2).Value) Then FG = Cells(RowIndex, 53).Value Sheets("Sheet1").Select Set Target = Columns(53).Find(FG, LookIn:=xlValues) If Not Target Is Nothing Then Rows(Target.Row).Select Selection.Copy Sheets("Sheet2").Select Rows(RowIndex + 1).Select Selection.Insert Shift:=xlDown Rows(RowIndex + 2).Select Application.CutCopyMode = False Selection.Insert Shift:=xlDown, CopyOrigin:=xlFormatFromLeftOrAbove Cells(RowIndex + 3, 2).Select Success = True End If End If DoOne = Success End Function Sub TheMacro() Dim RowIndex As Integer Sheets("Sheet2").Select RowIndex = Cells.Row While DoOne(RowIndex) RowIndex = RowIndex + 3 Wend End Sub Är tacksam för all hjälp!
×
×
  • Skapa nytt...