Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Thomas Tydal

Medlem
  • Antal inlägg

    3 471
  • Gick med

  • Senaste besök

  • Vunnit antal dagar

    15

Thomas Tydal vann dagen: 2 oktober 2016

Thomas Tydal hade det mest gillade innehållet!

Om Thomas Tydal

  • Medlemstitel
    Veteran
  • Födelsedag 1978-02-15

Kontaktinformation

  • Hemsida
    http://www.tydal.nu/
  • ICQ
    1431981

Profil

  • Kön
    Man
  • Ort
    Västerås
  • Intressen
    Musik.
  1. Aha, där ser man. Så mail var bara ett antagande. Visserligen kommer det ju mycket skräp den vägen, men ingen verkar alltså ha skickat det här viruset utan det räckte med wormdelen. Det var några dagar sedan jag läste om det här viruset, så då var det inte allmänt känt att det inte förekommit i mail.
  2. Viruset är, precis som alla andra, ett vanligt program och inga systemuppdateringar skyddar mot det, utan skyddet är enbart ett uppdaterat antivirusprogram eller normal försiktighet. Om du laddar ner viruset och kör det i Windows så drabbas du av det. Viruset - detta och alla andra - kommer i form av program, så musik och bilder går bra att ladda ner. Program ska man alltid vara försiktig med. Jag har inte hört något om att man försökt sprida viruset genom att använda hemsidor, utan det har mailats ut som bifogat fil. Viruset innehåller även en worm som gör att det sprider sig över nätverk (laddas automatiskt ner och körs automatiskt) tack vare ett säkerhetshål i Windows. Om du startar viruset i ditt lokala nätverk så kommer det alltså automatiskt sprida sig till alla Windowsdatorer där som har säkerhetshålet. Om du har en Windowsdator ansluten till internet utan brandvägg så kan den automatiskt bli smittad av någon annan infekterad dator på internet. Dock har wormdelen inaktiverats. Den hade en inbyggd kontroll designad för att göra den svårare att studera som visade sig kunna utnyttjas för att stänga av den helt.
  3. Har inte vågat prova att koppla in mig på jobbets elförsörjning, bara nöjt mig med att räkna ut att det skulle ta 12 sekunder att ladda batteriet fullt.
  4. Jag har alltid haft fullt upp med jobb och fritidssysselsättningar att jag inte har haft tid att meka med bilar, så jag har under många år varit utan. Mina krav på en bil har varit att den inte ska ha växellåda, avgassystem, olja och annat som kan krångla. För fem år sen hittade jag en bil som levde upp till detta för ett rimligt pris, och slog till. Nissan Leaf. Den har inte ens ljuddämpare, den har ljudförstärkare eftersom de är rädda för att folk ska vara så ovana vid att bilar är så tysta. Dessutom går den verkligen som ett skott, för man får fullt vridmoment från stillastående direkt när man begär det. Den är väldigt lättkörd i stadstrafik i och med att den har kraftig motorbroms, så man behöver sällan röra bromspedalen utan det räcker oftast med att bara lätta på gasen. Och utan växellåda blir ju all acceleration helt jämn. När jag började köra den så kändes det som en framtidsbil, men man vänjer sig snabbt. Nu känns alla traditionella bilar hopplöst omoderna i stället.
  5. 1. Det brukar vara den senaste informationen. Manualer (även om det är pdf eller on-line) uppdateras inte lika ofta. 2. Mycket tidseffektivt. Hur gjorde vi förr? 3. Det kräver ganska mycket kunskap av användaren. Jag får ofta hjälpa andra med datorproblem, och nuförtiden behöver jag ju inte göra mer än att googla fram svaret, men för personerna jag hjälper är det fortfarande ett mysterium. De har ju så klart försökt söka, men de vet inte vad de ska söka efter eller hur de ska bedöma träffarna.
  6. Problemet med datorn är att skärmen är lågupplöst. Bara 1366x768 är väldigt lite på 14". Det borde varit minst 1920x1080, gärna mer. Själv har jag 2304x1440 på 12" på min bärbara och tycker att det känns lagom. Just för att surfa är det inget problem, mitt webbläsarfönster är sällan större än 1280x700, men när man skriver - och i synnerhet programmerar - är det väldigt bekvämt att kunna ha flera program uppe samtidigt, sida vid sida. Att titta på tv/serier/youtube funkar ju också lågupplöst, men det är ju lite trist när det redan finns mycket HD-material. Prestandan skulle inte jag vara så orolig för, även om jag skulle rekommendera minst 8 GB minne och 256 GB lagringsutrymme. Går den inte att uppgradera till det bör du nog titta på en annan modell. Min bärbara har en CPU på 1,1 GHz, men just 8 GB RAM och 256 GB SSD. Jag programmerar Android och Java/Spring samt Postgres och Mysql. Visst tar det lite tid att starta och bygga grejer, men det kompenseras mycket väl av att datorn är så bärbar. Jag offrar gärna hastighet mot att datorn saknar fläkt, har lysande batteritid och bara väger 900 gram, för det gör att jag gärna tar med den överallt. Men jag har förstås kompletterat den med en stationär dator hemma som har full kraft. Fast egentligen är ju inte det nödvändigt i dag längre, när man kan skaffa sig en kraftfull dator i molnet...
  7. break; används för att avbryta en loop. continue; används för att avbryta aktuellt varv i loopen (hoppar direkt till nästa varv). return avslutar funktionen. Men i och med att du lärt dig vad ett objekt är i Javaskript så kan du ju faktiskt returnera ett objekt, och det kan ju innehålla flera variabler som du kan ge olika värden på olika ställen i koden.
  8. \n är ett tecken precis som vilken annan bokstav som helst, så du måste ha det inom apostrofer/citationstecken om du ska skriva ut det på skärmen, alltså: '\n'
  9. Man flyger alltid längs jordens omkrets, eftersom det blir kortaste vägen. Beroende på vindarna kan man dock välja att ta mindre omvägar (eller välja annan höjd) för att restiden ska bli kortare. Här är exempelvis den kortaste vägen mellan Paris och Tokyo: http://www.gcmap.com/mapui?P=RJAA-LFPG Eftersom man alltid flyger efter omkretsen är det lätt att räkna på hur mycket längre vägen blir beroende på höjd över havet. Som MH skriver här ovanför är omkretsen lika med 2*pi*radien. Det vi gör när vi ökar höjden är att vi ökar radien. Jordens radie är 6 371 km. På 10 km höjd blir den alltså 6 381 km. Omkrets vid jordytan: 6 371 * 2 * pi = 40 030 km. Det är för övrigt ingen slump att det blir så nära 40 000 km, för det var så metern definierades en gång i tiden. Omkrets på 10 km höjd: 6 381 * 2 * pi = 40 090 km. Avståndet Paris-Tokyo på jordytan är 9 731 km, dvs 24% av jordens omkrets. 24% av jordens omkrets på 10 km är 9746 km, så det blir inte så stor skillnad. Dock behöver man inte veta jordens omkrets för detta, utan skillnaden i omkrets när man ökar radien blir alltid 2*pi*radieökningen.
  10. Kan ju också tillägga att om du vill ha fler instrumentljud (alltså den typen av samplingar) så tror jag knappast att ljudkortet i sig har några begränsningar. Den tiden när ljudkorten hade eget minne är förbi, nu använder man datorns minne. Så det är bara att köpa fler samplingar eller ladda ner gratis. Finns hur mycket som helst, bara att googla.
  11. Nja, man vill hellre ha färre samplingar, för det som det talas om här är bufferten, alltså hur många samplingar ljudkortet ska lagra innan det börjar spela. Ju fler samplingar desto större fördröjning får du. Om du bara lyssnar på musiken så spelar det inte så stor roll, men om du spelar live på en klaviatur så kan du märka fördröjningen från det att du trycker på tangenten tills du hör ljudet. Det är datorns prestanda som avgör hur många samplingar du behöver i bufferten, men man ska sträva efter att ha så få som möjligt. Har du för få så kommer datorn inte att hinna med att spela - ljudet hackar. Har du för många så upplever du en fördröjning. Vid 44,1 kHz samplingsfrekvens spelas alltså 44100 samplingar per sekund och med 1024 samplingar i bufferten blir fördröjningen: 1024/44100 = 23 millisekunder.
  12. Planet kan köra både fortare och långsammare. Hastighet mäts alltid relativt något. För en bil så mäter man ju relativt marken i och med att den rör sig där. För flygplan mäter man relativt luften, i och med att de rör sig där. Hastighetsmätaren som är mest intressant för piloterna visar alltså "air speed". Det är hastigheten framåt genom luften som gör att man flyger. Den får alltså inte bli för låg (eller för hög). Problemet är nu bara att luften rör sig i sin tur relativt marken (vindhastighet), och det kan vara ganska blåsigt uppe på hög höjd (150 km/h är inte ovanligt). Så, med exempelvis en air speed på 850 km/h och medvind på 100 km/h får man en ground speed på 950 km/h, medan motsvarande motvind bara ger 750 km/h. Ground speed är intressant för att veta när man kommer fram, dvs hur lång tid resan tar = hur mycket bränsle som går åt.
  13. Man kan väl säga att det fanns. På 90-talet. Men det missbrukades för att lura till sig bättre placering på sökmotorerna, så det används inte längre. På den tiden var inte sökmotorerna till så mycket hjälp. Ofta fick man bläddra bort till kanske 70:e-80:e länken innan man hittade en relevant sida på sitt sökord. Men så kom Google som hade ett smartare sätt att hantera sökord. Gradvis började alla använda Google i stället, för de märkte att de relevanta träffarna kom först. Det Google gjorde annorlunda var att titta på hur många webbplatser som länkar till dig och vilken länktext de har. Om det är många som länkar till dig med sökordet så är du relevant och hamnar bättre till i sökresultatet. Givetvis är det också bra om sökordet förekommer naturligt på din sida, kanske i adressen, rubriken eller domännamnet, men det är länkarna till din sida som är nyckeln. #-tecknet (hash på engelska) används på flera webbplatser för att ange att det som kommer efter ska tolkas som ett sökord på den webbplatsen.
  14. Efter tre år hade batteriets kapacitet sjunkit till 90% av vad det var från början (årsmodell 2012). Den bil jag har nu (årsmodell 2015) har ännu inte sjunkit märkbart. Jämfört med 2012 har priset på en ny bil sjunkit med 5% och batteriets kapacitet har ökat med 25%. Samtidigt har förbrukningen också sjunkit, framför allt i högre hastigheter. Jag minns att om man körde 60 km i 110 km/h med den gamla så drog den ungefär 18 kWh medan den nya bara drar runt 12 kWh.
  15. Elbil är trevligt. Är inne på mitt femte år nu. Drivmedelskostnaden är försumbar så länge man inte snabbladdar. De flesta snabbladdare kostar, och då betalar man runt 3,50 per kWh. Vanliga laddstationer är gratis och hemma kostar det 1,02 per kWh. Bilen drar ungefär 1,4 kWh per mil, alltså 1,42 kr/mil i drivmedelskostnad när man tankar hemma och 4,90 kr/mil när man snabbladdar.
×
×
  • Skapa nytt...