Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stud

Medlem
  • Antal inlägg

    157
  • Gick med

  • Senaste besök

Om Stud

  • Medlemstitel
    Aktiv

Kontaktinformation

  • Hemsida
    http://varför

Profil

  • Kön
    Man
  • Intressen
    musik,teknik (obs ej nödvändigtvis informationsteknik) nöjen,extremsport osv.
  1. Jag kör inte WIN10 ännu 😀 OnTopic Drop It - programmet jag prövar ut gör alltså följande A) Dra och släp filer manuellt på dess ikon = automation och sortering utförs B ) Bevaka en utvald mapp /mappar = automation och sortering utförs Det fina i kråksången, är att programmet inte bara kan flytta,kopiera, filer baserat på div regler. Man kan också förbereda vanliga processer som att så fort en fil hamnar i mappen som innehåller ordet "faktura" eller "invoice" eller "receipt" kan du tex göra så att det blir ett utskriftsjobb av det direkt! *Detta ska jag pröva ut senare, men i mitt dagliga arbete borde detta bli intressant då man ofta hämtar ner via webbläsaren ett antal avtal, dokument, fraktsedlar, kvitton, fakturor som då skrivs ut utan ett enda onödigt klick! Endast fantasin sätter gränser....?
  2. 1. Kontrollera att programmet inte har stöd för detta först. (Exporter, etc) 2. Går det klistra in i ett vanligt text-editerings program? 3. Om JA Hur ser datan ut? Om det finns någon sorts logik i datan, tex en avgränsare borde du kunna spara textfiler av detta som .csv 4. I Excel importerar du sedan dessa via Data /Importera csv. Här får du en möjlighet att redigera importen, definiera avgränsare, slå ihop, splitta kolumner beroende på vad som finns i texten. Det bör underlätta något *Notera också att min lösning kan fungera vid buffring, dvs du gör detta 1 gång /månaden istället för dagligen. Sparar du först alla dessa urklipp i en textfil löpande. Därefter gör du en veckovis, eller månatlig stor resultatfil.csv Importera i Excel, bearbeta mängder av information med verktygen som stöds = Resultat och automation kan processera extremt mycket mer information,text, än en människa orkar med.
  3. Först vill jag reda ut hur du menar genom att bryta ner texten till detta: Du = Ett företag? Konsulten = kan vara ett företag? Det är väl rimligtvis så, vad skulle alternativet vara? * Konsulten ovan är en part om han hanterar PUL. Ni bör upprätta avtal om ni delar personuppgifter Företag 3 = Delar hans företag i sin tur dessa vidare, blir det samma sak här. Det är väl ingen större mening dela uppgifter till tredje part? Den som fakturerar detta behöver väl inte sitta på personuppgifter i min värld. Men om det är oundvikligt = Avtal ska vara på plats. Det kan ju också vara så att alla 3 parter ovan har en Bokföringsbyrå /revisionsbyrå som hanterar era räkenskaper. Där bör också avtal upprättas. Vilket företag? Alla = Ditt företag + slutkund + Konsult + evt företag X ? Hmm här behöver ju inte Konsulten behöva hantera personuppgifter. Det går väl maskera inventeringen? Förstår att det är rörigt men. Syftet är ju att personuppgifter skall existera enligt GDPR De ska också vara sökbara/spårbara/ lyda under en form av kontroll Word-dokument som skickas, mejlas till div personer är ju helt orimligt att använda om man vill uppfylla GDPR. Delar ditt Företag personuppgifter med ett annat Företag är det väl lämpligt att upprätta ett sk personuppgiftsbiträde ?
  4. Update: Jag har upptäckt en programvara, automation är svaret. Detta populära program är gratis. Det har dels en tjänst, som kör en aktiv liten ikon dit man bara drar och släpper filer Därefter sker magin i bakgrunden med de regel-uppsättningar man skapat! Tex Alla filer med filändelsen " . jpg" = flyttas till utvald katalog (Bilder) Alla zipfiler hamnar på ett ställe. Jag har också ställt in så att mappen \\Hämtade filer är övervakad av tjänsten och utför dessa åtgärder på den. PS. Man kan också tex skapa en mapp som heter "backup" och låta programmet kopiera innehållet till flera andra utvalda mål, Kanske man sparar kamerabilder där och då ser detta program till att inte bara flytta filen, utan kopiera den till 2 andra kataloger 1 = extern disk som du har ansluten 2 = kanske en annan lokal mapp, som DropBox eller OneDrive. Då har du i ett enda steg gjort två säkerhetskopior av en bild genom att bara dra den till mappen
  5. Hej Kollar nu på stationära speldatorer /workstations. ACER nitro / GX-serien och även vissa från webhallen kallade "Config 2018" med diverse färdigbyggda Gamingdatorer. Men jag suktar ändå efter att "bygga eget" med mina val av komponenter. Dra kablar själv och allting i ett schysst chassie med tempered glass på ena sidan. Ingen RGB-nödvändig... Samt att då få installera OS mm själv. Då många av datorerna där ofta skeppas med följande brister i min mening - För lite RAM-minne (8GB) = Jag behöver minst 16GB - Win10 HOME = jag ska ha win10 PRO och installera det själv utan bloat Det jag söker är/behöver hjälp plocka kompatibla delar i en konfigurator är : *Kompetent allrounder, för Game som såväl lite workloads *Dvs behöver inte vara "nästa generations" grafikkort men åtminstone GTX-serien 1xxxx *systemdiskarna ska helst vara snabbaste möjliga med två SSD i raid0 *nätverkskortet är viktigt, helst ett "Killer" med sub-os och avancerade inställningar *Inga överklockningar eller Spel i sli, snarare en workstation som klarar tyngre jobb. Jag har dock inte så bra koll på enskilda komponenter och vad som passar ihop. Att bygga allting på "samma tillverkare" är väl en fördel, typ börja med ett vasst ASUS moderkort och lämplig processor. Svajjar mellan en Intel i7 eller kanske Ryzens threadripper... Vart går brytgränsen så att säga där man får mest för pengarna (4,6, kärnor och upplevd % ökning av prestanda /per SEK ) Dagens SSD-diskar har också blivit mycket snabba (dyra) Men om man kollar vissa alienware´setup så kör dom med det bästa av två världar - nämligen raid0 två logiska diskar för maximal läs/skriv hastigheter.
  6. Okej. Och du har vilken uppfattning om vad innehållet är i mappen? 1 % ? eller 91 % ? Jag kollade lite hastigt på våra datorer här, och en typisk KAOS mapp är såklart Hämtade filer ( //downloads ) I Snitt är det 2-3 GB där. Ganska ofta dubbletter av enskilda filer. Ganska ofta har man samma fil/data på annat ställe Det låter som en väldigt skön tillvaro.... Okej. Jag utvärderar just nu. Tycker rutnäten och de olika kvadraterna, lämpar sig för att hålla isär ikoner mm. Måhända man endast lurar sig själv/ögat men lite saker jag nu anammat är: 1. Rensad hämtade filer// med tre tydliga sorterings högar (samma princip som man ska försöka jobba efter i allting. GTD-tekniken med 3 högar med pågående - arkivera - släng oavsett om det är inkorgen eller papperslappar på jobbet) 2. I nedre aktivitetsfönstret gjorde jag ett nytt verktygsfält som länkar till en samling av lokala datamappar. Det är som klassiska "start menyn" fungerat på windows genom tiderna med rullgardiner som expanderar. Som ni ser så behöver jag endast hovra med musen i nedre listen. Expandera med > > Som då öppnar första hierarkin , och man förhandskollar ju och öppnar upp alla mappar,undermappar i realtid utan att klicka. I exemplet har jag maskat en del saker pga säkerhetsskäl. Men principen hemma har jag valt A-B-C metoden *Samma systemtänk från en youtube användare Med fördel placerad i änden på listen nere vid klockan (system-tray) Expanderar sen med >> som öppnar upp allt som finns i vår arbetsmapp. Utökar sen P, Program endast genom att hålla musmarkören över. Hemma har jag istället likadant fast privat med allting i bokstavsordning. A B *Bank C D E *ekonomi / osv
  7. 1. Det ska väl räcka att informationen är raderad så den inte finns i något "register" "läsbar form" som i förekommande fall behandlas av någon. Tex dig. Gäller även dina eventuella säkerhetskopior! Det låter ju överkurs för annars kan ju vem/vad som helst återskapa data i vilken form som helst (RAW) och få fram text. 2. Nej, börja med att kartlägg alla olika typer av uppgifter istället och kategorisera dem. Gör en klassning på dom sen. Typ såhär: A) E-post adress Syfte: Denna uppgift behöver vi För att * Vi sparar den ______ månad B ) Foto /ID handling på bolagsmän Syfte: Identifiera part vi gör affärer med initialt. Vi raderar uppgiften när den är behandlad ____ Varje uppgift du har, ska sedan prövas ju enligt gängse: *behöver vi uppgiften? *delar vi den? *när behandlas den?
  8. Om du högerklickar på 2st sådana där "Broadcom ADSL Router" och tar egenskaper = Vad får du fram då? är det kopior med samma uppgifter,ip-nummer osv? Vet inte vad det kan vara, någon slags SMB-flood? Har det verkligen med NAS"en att göra? Isåfall kan du iht ansluta mot den från någon annan maskin?
  9. Hej Detta kanske bör bli en del av "visa ditt skrivbord" Jag har en universal fråga som inte härrör något specifikt OS,därav placeringen Lösningen kan bestå av någon programvara eller hur man använder olika befintliga programvaror. 1. Ordning Som många andra här har jag en tillvaro som inte ändras på så enkelt. Man sitter vid en desktop ( Windows7 , windows 8.1 i majoritet) Man har en smartphone ( android, lite IOS ) Man använder datorn mer än normalt kanske, på arbetsplatsen främst. Jag vill konstant utvecklas och bli mer effektiv och då kommer vi in på ordning. Hur rensar man ? Hur undvika klottra ner windows skrivbordet... Skrivbordet (inuti OS) Gridview Det senaste jag provat och installerat är helt enkelt en bakgrundsbild (wallpaper) som ser ut såhär. På mina 2 monitorer blir det alltså då ett fast rutnät som man förhåller sig till rent visuellt. Till vänster placeras fasta ikoner för genvägar till program, sökvägar. Det är ganska blygsamma 2x 12 kolumner. totalt 24st Resten av snabb-knappar (quick launchs) är givetvis fästa i Aktivitetsfältet och verktyg. Det som hamnar på skrivbordet är alltså då mer dynamiskt och flyktigt. Temporära saker Man kan då snabbt flytta filer som här ihop med varandra inuti en större ruta. Bygger kluster av ärenden alltså. Det kan handla om att man drar iväg 10st printscreens och gör ett kollage_bildserie som man ska skicka iväg inom 1 minut. Då orkar jag inte, och anser det bli alldeles för många klick... att navigera till våra mer ordnade mappar. För att i våra vanliga synkroniseringsmappar är allting förträffligt ordnat (av mig) med träd-struktur och ordning på filarna. Där sparar man ju en väldigt liten andel av sådant som har ett syfte, arkivering. i Nuläget utvärderar jag alltså detta system med rutnät då man relativt fort kan placera diverse saker inom skilda områden, sfärer och ändå bibehålla struktur, raka linjer, logik. Istället för att ha fritt svävande saker i en enda gröt. *PS. Jag mår dåligt när man använder andras datorer som har 70 ikoner överallt så man inte ens ser bakgrundsbilden. Där a l l a program och spel inklusive //mina dokument verkar hamna på skrivbordet och aldrig någonsin rensas Själv rensas det flitigt, men tyvärr hanterar jag så många olika ( ~30st) filer varje dag som man placerar på skrivbordet för att tjäna lite sekunder hit och dit. Dra, Släpp, då detta är pågående projekt Går det undvika? Hur gör du? 2. Genvägar I verktygsfältet bland program-ikonerna har jag också detta: *tomt anteckningsbok.txt (1 klick för en ny textfil där man klistrar-och hanterar strängar temporärt) * Adressfält för snabbare åtkomst Känns ändå som jag måste förbättra detta. Macron? Använder ni särskilda program som hanterar clip-board bättre?
  10. Hejsan Jag har ett litet dilemma och tror Excel kan vara lösningen. Gäller att hantera datan på rätt sätt, med sådant jag är inte så bra på (Merge) Det är dock inget måste* utan kanske är något helt annat men vi försöker... Kvartalsrapporter * Årsvis, varje kvartal får jag en Rapport.xlsx * Rapporten innehåller redovisningsdata som härrör olika kunder. * A kolumnen börjar uppifrån med månad_1 samt efterföljande kundregister i bokstavsordning, kronologiskt fallande *tills nästa månad_2 börjar och kunderna återkommer med nya siffror. *Totalt blir det ca 2000 rader alltså genomsnittligt. *Kundlistan är ju också ständigt ökande, det tillkommer ju alltså nya. Ett fåtal bortfall finns också Ser ungefär ut såhär: https://imgur.com/a/seF3DSM Vad jag vill uppnå är : Jag vill helst automatiskt (eller manuellt) merga dessa Q rapporter. Slå ihop. Till en enda ny fil som presenterar denna data på ett annat sätt Mer övergripande, grafiskt och även bör den presenteras i vad som kan liknas en tidslinje istället --> Det vi behöver är ju att sammanställa kunderna. Deras löpande räkneinformation per månad /kvartal. Bygga ut detta (addera) över tid Få en slags spårbarhet i det. Jag har hittills gjort en manuell version av vad det kan se ut som Där kör man istället kunderna i en egen kolumn (A) adderar nya över tid , gör ingenting åt inaktiva. bygger ut kolumnerna horisontellt med Årtal /Q1 /Q2 /Q3 /Q4 - Årtal ... osv som i sin tur innehåller alla siffror lodrätt. På detta sett synliggör man enkelt när kunder tillkommer. När deras siffror börjar rulla in... Man ser också det uppdelat på varje kvartals 3 månader. Vi kan då enklare se/dra slutsatser. Trender, spåra inaktivtet mm. Tack på förhand!
  11. Ja vilken stjärna.... Rapporterade inlägget. För kännedom Allt har gått bra. Anslöt successivt fler enheter över tid. Idag kör vi Office365 & Outlook på ett antal PC enheter och även smartphones. Man öppnar och hanterar de olika "kontona" enkelt i applikationen. Historik finns i lokala .PST filer Inflikat bland mapp-strukturen finns också de .PST filerna som är all historik. Istället för att flyttat över historik sen ~ 2012 till servern, som sedan skall distribueras tillbaka till enheterna så öppnar man istället PST filen lokalt om man verkligen måste gräva fram något gammalt. Snabbare hantering och hittar man ett mejl från 2014 är det ju bara "svara" så fungerar funktionaliteten. Men behåller fräsch rensad nystart på servern så att säga. I mobiltelefonerna hämtar man endast hem det som behövs och har inget behov synka upp arkiv,diverse tills dess man måste Tips för Outlook i IOS/android Fick själv klura ut nöten hur outlook ska konfigureras i IOS. Enligt all dokumentation ska man ange värdnamn i det gulliga GUI som "smtp" "användare" endast för att mötas av att det inte gick ansluta. Man kan i vissa optimala läger lyckas granska/ändra sin anslutning och ser då att applikationen adderar ett antal parametrar. man ska själv nämligen skriva värdnamnet med semikolon och fylla i med porten: smtp.server.se; 123 Vissa synkroniseringsproblem finns (erkänner även e-postleverantörens IT-gurus) Det kan vara full synk på inkorgarna oavsett enhet. Men "Skickat" på enhet1 fungerar bara där lokalt i en riktning.
  12. 7) Jo det finns att göra. Jag tänkte fråga er, och vill gärna höra era tankar om detta: Konton (Brevlådor) sedan +15 år: foretag@foretaget.se exempel@foretaget.seperson1@foretaget.seperson2@foretaget.sehostmaster@foretaget.se Hur tänka med brevlådor ? Kontra alias och regler för inkommande. Tex används i princip foretag@ till 90 % då flera personer hanterar denna e-post. Kontot har dock ett alias (eller snarare personnamn i outlook-termer) som inte är helt korrekt. Detta är mitt stora problem just nu. 7a ) För att historiken ska följa med in i Outlook så hamnar det mesta materialet här foretag@ så man kan följa inkorg-kontra-skickat enkelt. 7b) Det ser nog bättre ut att använda sig mer av flera olika brevlådor. Ändamålsenligt. Tex skapa+ order@ , support@ , info@ och kontakt@ På detta vis maximerar vi lagring också då varje konto ökar vår totala lagringskapacitet på servern. Då är kanske en tanke att också skapa + arkiv1 + arkiv2 ? 7c) Brevlåda#1 Helst vill jag skapa en huvud-brevlåda, eller om man löser det på andra sätt i Outlook? Tex nästan all inkommande e-post: >> landar i info@ >sorteras 24/7 av Outlook och följer filter+regler >skapas automatiskt ett ärende (externt,ToDoIst? mfl ticket-lösningar) >vidarebefordras till 1 eller flera interna mottagare >taggas och evt send_notice_to_ adressat om möjligt 7d) Dedikerade Brevlådor# Exempel på önskad hantering av inkommande: >>landar i support@ >sorteras 24/7 av Outlook och följer filter+regler2 >skapar ärende med ticket- >reply ticket-ID till avsändare Ska man ens göra det på "konto-nivå" , eller finns andra sätt?
  13. Hejsan. Jag är ansvarig och har påbörjat ett större projekt här, som jag tänkte dela med mig av. Det är pågående och finns många intressanta frågor, olösta svar och alltid intressant dela med sig, få diskussion. Historia Tidigare en POP3-lösning. Thunderbird klient Setup/Konfig på mailserver Mejlserver typ: Exchange (uppdateras,påverkar ej) Konton (Brevlådor) sedan +15 år: foretag@foretaget.se person1@foretaget.se person2@foretaget.se hostmaster@foretaget.se Mål och syfte Migrera klient från thunderbird till outlook2016. Migrera POP3 - till IMAP Konfigurera brevlådor, förändra-lägga till Effektiva åtgärder -hierarki- klient- workflows mm Nuläget 1) Säkerhetskopierat lokal data. 2) kartlagt thunderbird filstruktur (nåja, någorlunda...) dir > print på samtliga mappar samt antecknat layouter, från GUI 3) Konverterat lokal data (från .mbox filer till .PST) Här utvärderades ett antal program, trials och krävde till sist köp av en professionell mjukvara. Blygsam summa. Men väl motiverat då en annan tidigare mjukvara fick en WIN 8.1 maskin att bli helt freeze som krävde manuell reboot med strömknappen (!) Målfilerna blir sedan arbetsfiler för vidare processer. 4) Bearbetning av målfiler. En del pill , reparation av .PST 5) Import till Outlook (lokal klient) Samma pill, reparationer och trixande. Att flytta x 1000 antal objekt kan fungera. Ibland kan det inte fungera. Det avbryts utan mer information och man vet inte om arbetet utfördes till 1% eller 99%... Aktiverade då Loggning under /avancerat för Outlook. Upprepar processer. Gräver fram .eml och dumpfiler ur %appdata%/temp/outlook = Öppnar i eventviewer men blir förvånad över att ingen data finns utöver felkod x - ? trots alla kolumner ikryssade finns inget vettigt. Orkar inte gå vidare med detta just nu i felsökning utan upprepar och gör saker annorlunda istället 6) Import klar och utvärderar -integritets-check och manuell koll på innehållet. Outlook såklart tagen offline tillsvidare innan IMAP mot mejlserver upprättas 7) what now ? >_
  14. Synology kan väl /stödjer att agera VPN Server. Nåväl. Deras QuickConnect är enkelt. Ansluter mot domännamn - tror det går aktivera 2-faktors autentic.. också.
  15. Hej. Ytterligare information: 1. Jag har redan en router från min ISP. Den stödjer dual-band WiFi, och har 4st LAN portar. 2. Jag har redan inköpt en ASUS Router med 4G-funktion. 3. Jag ämnar använda den nya Routern som primär router för de flesta enheter iom dess funktionalitet med 4G failover på helt annan operatör. Mitt senaste inköp är väl helt identiskt med ditt förslag? Dvs placera som primär Router, där WAN uplänk går via befintliga modemet. Eller tänkte du att jag skulle packa ner allting, skicka tillbaka routern till bredbandsbolaget och bara använda 1 enhet? Nämligen förslagen D-Link: D-Linken kräver usb-dongel. Det är ytterligare en komponent (modem) som ska inköpas och bara kompatibelt. Det är också enligt min erfarenhet mindre driftsäkert, än den Router som jag har nu med inbyggt modem + simkortsplats. Summering Min lösning har redundans för Operatör (ISP) (Hårdvara) Länktyp Sen att det är krångligt är en annan sak.
×
×
  • Skapa nytt...